350 години Saint-Gobain

350 години Saint-Gobain

Прекрасно е да виждаш как на един малък пазар в труден период хората продължават да гледат към утрешния ден и да търсят нови решения, споделя Жан-Люк Гардаз, изпълнителен директор на Saint-Gobain Weber за целия свят

Господин Гардаз, за 350 години от създаването си коя е основната мисия на Saint-Gobain?

Основната ни мисия са иновациите - чрез материалите, които използваме, и бизнеса, който правим. Saint-Gobain от години се концентрира върху няколко строителни дейности и материали, като стремежът ни винаги е бил да осигуряваме добавена стойност за клиентите и да търсим нови начини за използване на материалите, особено на стъклото.

През последните години фокусът ни е не толкова върху продуктите, колкото върху желанието да бъдем лидер в една устойчива среда. Това не са само думи. Ние се опитваме не просто да продаваме продукти и оборудване, а да предлагаме конкретни ползи на хората, които ги използват - комфорт, пестене на енергия, естетика, акустика. И се стараем да сме най-добри в тази област. Компромис не правим най-вече с начина, по който се отнасяме с хората вътре в компанията и извън нея. Същото важи и за зачитането на законите, на регулациите, на околната среда.

В какъв етап се намира строителният бранш в средата на 2015 г.? Какви тенденции наблюдавате?

Разделям света на две. От една страна е Европа, която все още се намира в икономически спад и това се отразява на инвестициите в строителния бранш. Днес в Европа се развива предимно пазарът на услуги, свързани с ремонтни дейности. Извън Европа обаче има пазари, които се развиват динамично и разработват много нови проекти. В крайна сметка съм твърдо убеден, че строителният бранш преминава през много важен етап от своето развитие. През последните няколко години той остава един от малкото, които не се поддадоха на глобализацията. Виждате какво се случва с комуникациите, информационните технологии, с автомобилите. Строителството все още е много локален бизнес - строителството на жилище е различно в България, Германия, Франция, Испания, Великобритания, Китай или Бразилия. Ситуацията обаче се променя бързо. Този сектор също се глобализира най-вече защото хората навсякъде имат все по-еднакви очаквания от жилището - свързани с ефективност, комфорт, възвръщаемост на инвестицията, пестене на енергия. Тоест местните навици се превръщат все повече в глобална индустрия и ние трябва да предложим нови решения. Тази тенденция ще отнеме повече време в строителството отколкото в други сектори.

Кои са новите строителни услуги, които клиентите търсят?

Днес хората инвестират в жилища не само с мисълта за място, където ще живеят, но и с идеята те да бъдат функционални и ефективни най-вече по отношение на околната среда. Говорим много за ефекта от въглеродния диоксид и споменаваме автомобилите и трафика, но винаги забравяме, че по-голямата част от него се отделя от сградите заради отоплението и охлаждането им и начина, по който ги използваме. И това количество няма да намалява, защото хората на планетата стават все повече. Налице е истинска промяна в нагласата на потребителите за това колко ефективни трябва да са техните жилища.

Ще станем ли свидетели на революции в строителството през следващите години?

Не идва краят на света, а поскоро наближава краят на една ера и влизаме в друга. Новото строителство трябва да взема предвид фактори като енергийна ефективност, удобство и акустика, защото ще се налага да живеем все повече хора в градовете. Нужно е да отчитаме и дигиталната ера - вече не отделните предмети, а самият дом трябва да може да ни предоставя определена информация и връзки според нуждите ни като потребители.

Какъв е бюджетът за развойна дейност на компанията ви и накъде е насочен?

Saint-Gobain Group има продажби на стойност 41 млрд. евро. Присъства в 64 страни, в момента има 900 изследователски проекта и харчи 400 млн. евро само за проучвания и развойна дейност, за разработване на нови свойства на материалите и решенията, които предлагаме. Поделението Weber инвестира значителни средства в решения за външна изолация, която е много популярна в България и е наш много важен продукт. Инвестирахме в разработването на нови материали и решения, в двигатели с ниски емисии на въглероден диоксид. Поначало нашите продукти се правят предимно от цимент, а един тон цимент е равен на един тон въглероден диоксид. Затова търсим решения за алтернативни материали, за да заместим до 70% от цимента, който използваме, с продукти, които не генерират толкова голямо количество въглероден диоксид.

Колко време ще отнеме, преди инвестициите в социална отговорност и устойчиво развитие да донесат възвръщаемост?

Ако питате мен, те вече са печеливши. Защото, ако не правите такива инвестиции, ще се озовете в много странна ситуация да се оправдавате пред клиентите си защо не работите в съответствие с очакванията им. Другата причина е, че специално в Европа правителствата имат все по-малко средства за социална подкрепа и защита. И ако големите корпорации като нашата искат да имат на разположение мотивирани хора, които да разработват проектите им, те трябва да инвестират в подобряване на начина им на живот. Компаниите трябва да бъдат отговорни
за хората, а не да се грижат само за печалбите си.

Какво отличава българския пазар от останалите, на които вашата компания работи?

Няма да кажа, че българският пазар е най-специалният в света. Но за нашия бизнес няма малък пазар. Не гледаме на света като на място, ограничено само до три-четири големи държави, които винаги споменаваме, като САЩ и Китай. С гордост мога да ви кажа, че ние Weber сме най-важното поделение на групата в България. Имаме два завода - в Костинброд и във Варна. Въпреки спада на инвестициите в строителството не сме се замисляли и за секунда да си тръгнем. Ние не изоставяме клиентите си. Както и на други пазари, тук сме завинаги. България е важна точно колкото и останалите пазари, независимо от различните мащаби и тенденции. Тук провеждаме няколко специфични проекта, например поддържаме целия си екип за проучвания и разработки. Напоследък разработихме специфични продукти с по-малко тегло, които се използват от колегите ни и на други пазари. Това беше българска иновация. Прекрасно е да виждаш как на един малък пазар, в труден период хората продължават да гледат към утрешния ден и да търсят нови решения. Започнахме и програма за проучвания и разработки между Химическия факултет на Софийския университет и поделението за разработване на Saint-Gobain, чиято цел е създаване на нови поколения пяна за изолация.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ