Автомобилни компании обмислят преместване на производството в САЩ заради митата

Автомобилни компании обмислят преместване на производството в САЩ заради митата

Глобални доставчици на автомобили обмислят каква част от производството им може да бъде преместено в Съединените щати или по-близо до тях като защита срещу митата, обещани от новоизбрания президент Доналд Тръмп, според мнения, изказани от ръководители на индустрията по време на изложението CES в Лас Вегас, предаде Ройтерс.

Автомобилната индустрия вече преживя осем години протекционизъм на САЩ, от реални и заплашващи мита по време на първия мандат на Тръмп и след това още мита и Закона за намаляване на инфлацията в САЩ при президента Джо Байдън. Повечето от тези мерки бяха насочени директно към Китай, по-специално предложението на администрацията на Байдън да забрани китайския софтуер и хардуер от автомобили по пътищата на САЩ.

Но Тръмп се зарече да отиде много по-далеч, като наложи обща тарифа от 10% върху глобалния внос в Съединените щати и много по-висока тарифа от 60% върху китайски стоки. В края на ноември той конкретно обеща 25% мито върху вноса от Канада и Мексико, когато встъпи в длъжност на 20 януари.

Такива високи тарифи биха били трудни за прехвърляне към потребителите и биха направили много авточасти, произведени на пазари с по-ниска цена, неикономични, или в случая с Китай биха направили практически невъзможно да се продават продукти в САЩ.

„Всеки може да направи сметката“, каза пред Ройтерс Пол Томас, северноамерикански президент на Bosch, най-големият доставчик на автомобилни части в света. „Ако са 10%, 20%, 60% (тарифи)... трябва да кажете: „Добре, колко сценария имат смисъл и по кои от тях да действаме?“

„Ние вече започнахме някои от тях дори преди той (Тръмп) да встъпи в длъжност.

Говорейки в кулоарите на техническата конференция CES, Томас даде теоретичен пример за генеричен електронен контролен блок, който Bosch може да произвежда в момента в Малайзия или подобен пазар, но сега „ние гледаме да направим това в Мексико или Бразилия... области, където вече имаме отпечатък“, каза той.

Bosch изчаква до 20 януари, за да види какво всъщност ще се случи, преди да вземе някакви „значими решения“, добави Томас, твърдение, повторено от други доставчици и производители на автомобили.

По време на първия си мандат Тръмп използва заплахата от мита срещу конкретни държави или дори отделни автомобилни производители, за да ги подтикне да увеличат производството в САЩ.

Когато Toyota обяви планове за производство на седана Corolla в Мексико за потребители в САЩ в началото на 2017 г., Тръмп се обърна към Twitter, сега известен като X, с думите „НЯМА НАЧИН! Изградете завод в САЩ или платете данък."

В рамките на една година Toyota обяви съвместен завод за 1,6 милиарда долара в Алабама с Mazda и Тръмп обяви победа.

Големите доставчици отговориха на протекционизма на САЩ и масивните шокове във веригата на доставки по време на пандемията от коронавирус, като локализираха производството, за да избегнат недостига на части или риска от гранични данъци. Този процес се ускори, след като администрацията на Байдън премина през IRA. Този закон беше по-скоро морков, отколкото тояга, насърчавайки много доставчици, включително британската Dowlais за по-голямо инвестиране в американския пазар, тъй като те преследваха договори с автомобилни производители, търсещи субсидии за производство на електромобили.

Николай Сетцер, главен изпълнителен директор на Continental каза пред Ройтерс, че след години на локализиране на повече производство във всеки регион, където оперира, за да обслужва клиенти наблизо, германският доставчик е "по-недостатъчно експониран от останалата част от автомобилната индустрия или нашите конкуренти." Но Continental разговаря със своите доставчици в Северна Америка дали са налични алтернативни местни компоненти за части, така че компанията да може да избегне митата. „Навсякъде, където можем да локализираме допълнително и има смисъл, ще го направим.“

Производственият капацитет на Honda в Мексико е около 200 000 автомобила годишно и 80% от тях се изнасят за пазара на САЩ.

Говорейки на кръгла маса в CES, изпълнителният вицепрезидент на Honda Нория Каихара каза, че в зависимост от нивата на тарифите, „може да се наложи да помислим, че може би променяме местоположението на производството ... от Мексико към Япония или някъде другаде“.

Възможността за нови високи мита върху стоки от Китай добави нов тласък към доставчиците, които търсят алтернативни източници. Panasonic Energy, която доставя батерии на Tesla, вече работи за пренасочване на по-голяма част от своята верига за доставки към Северна Америка, включително чрез сделки за доставка с производителя на синтетични графитни анодни материали Novonix и канадският производител на естествен графит Nouveau Monde Graphite.

Но Алън Суон, северноамерикански президент на Panasonic Energy, каза пред Ройтерс, че след като Тръмп трябва да поеме властта, компанията ускорява плановете си да елиминира цялото китайско съдържание от своите батерии, произведени в САЩ.

Swan каза, че китайските материали в момента съставляват малка част от неговата верига за доставки, но целта е „да не е веригата за доставки, предназначена за Китай“.

„Това е цел №1“, добави той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ