Бързото обезценяване - още една пречка пред масовото навизане на електромобилите
Една кола губи стойност веднага щом я изкарате от паркинга, но при електрическите превозни средства този процес е още по-ускорен и се превръща в пречка пред по-широкото им възприемане, твърдят някои инвестиционни експерти и експерти от индустрията, цитирани от Си Ен би Си.
Скорошно проучване от iSeeCars.com показа, че средната цена на 1- до 5-годишен употребяван електрически автомобил (EV) в САЩ е спаднала с 31,8% през последните 12 месеца, което се равнява на загуба на стойност от $14 418. За сравнение, средната цена за сравнително стар автомобил с двигател с вътрешно горене е намаляла само с 3,6%.
Въпреки че по-ниските цени на употребяваните електромобили могат да повишат интереса сред някои купувачи, те също могат да намалят търсенето на нови електрически превозни средства, според Карл Брауер, изпълнителен анализатор в iSeeCars.
„Стойността, която една нова кола губи през първите няколко години, е най-скъпият аспект от притежаването на ново превозно средство“, каза той, обяснявайки, че „тъй като повече купувачи на нови автомобили осъзнаят масовия спад в стойностите на EV, те ще бъдат по-малко заинтересовани при закупуването на такъв тип кола".
Говорейки пред Си Ен Би Си, Дейвид Куо, борсов анализатор и съосновател на Smart Investor, каза, че неспособността на електромобилите да запазят стойност си е пречка пред това той да инвестира в индустрията.
Според Куо електромобилите са аналогични на друга потребителска електроника като лаптопи и мобилни телефони по това, че са склонни да губят стойност много бързо след като бъдат продадени.
„Същата амортиация ще се случи с електрическите превозни средства; вероятно ще ви струва 20 000, 30 000 долара, за да си купите такъв, но след година ще се обезцени много по-бързо от автомобил с двигател с вътрешно горене“, категоричен той.
Хора от индустрията също отчитат този проблем при препродажбата на EV. Говорейки пред Блумбърг в края на миналата година, представители на VW и Toyota казаха, че обезценяването вреди на предлаганата стойност на техните превозни средства, задвижвани с батерии.
Неблагоприятни пазарни условия
Въпреки очевидния проблем с амортизацията на електромобилите, причините за това може да са по-малко свързани със самата технология и повече с пазарните условия.
Според iSeeCars драматичните понижения в стойностите на употребяваните електрически превозни средства в САЩ до голяма степен се дължат на агресивното намаляване на цените от страна на Tesla на фона на по-широката ценова война на пазара на EV.
Tesla е доминиращият продавач на електромобили в САЩ и в резултат на по-ниските цени за новите електромобили е по-малко вероятно купувачите да приемат същите ценови нива за употребявани алтернативи.
„Ако Илон Мъск продължи да намалява цените на Tesla в опит да стимулира продажбите, той ще продължи да дърпа целия пазар надолу, както направи през последните 15 месеца“, каза Брауер от iSeeCars.
В конферентен разговор за финансовите резултати на компанията през октомври Мъск защити намаленията на цените, подчертавайки важността на разходите за потребителите.
„Трябва да направим колите си по-достъпни, за да могат хората да ги купуват“, каза той.
В съобщението за приходите за следващото тримесечие през януари главният финансов директор Вайбхав Танеджа каза, че компанията ще продължи да се фокусира върху усилията си за намаляване на разходите през 2024 г.
Оттогава ценовата война на EV между Tesla и китайските конкуренти не показва признаци на отслабване.
Освен това свръхпроизводството на електромобили спрямо търсенето създаде прекомерно предлагане, което прави малко вероятно цените на новите и употребяваните електромобили да се възстановят в близко бъдеще, твърди Брауер.
Това, което е постоянен проблем за пазара на EV обаче, може да бъде благоприятно за хибридите, които показват нарастваща сила на пазарите на нови и употребявани превозни средства.
Средната цена на употребяваните хибридни превозни средства е паднала само с 6,5% или $2135 миналата година.
„Хибридите са отлична стъпка между бензиновите и електрическите автомобили и очаквам да видя нарастване на популярността им през следващите 10 години“, каза Брауер.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.