Цилиндрова глава: роля, основни компоненти и признаци на повреда

Цилиндрова глава: роля, основни компоненти и признаци на повреда

Много от собствениците на автомобили са наясно с функциите на уплътнението на цилиндровата глава. Но стане ли дума за самата глава и ролята, която изпълнява този елемент нещата са малко по-различни.

Какво представлява този компонент и каква е неговата роля?

Цилиндрова глава се нарича един от най-важните и основни елементи от двигателя.

Този компонент затваря горивната камера на двигателя. Фиксиран е към двигателния блок с помощта на винтове и втулки, но е отделен от него благодарение на специално уплътнение.

Основната му задача е да затвори горивната камера, за да може се контролира както потокът на въздух от и в цилиндрите, така и разпределението на горивото.

Източник снимка: en.wikipedia.org

Основни елементи, от които се състои една стандартна цилиндрова глава

Макар, че е неподвижен компонент и погледнат отгоре да изглежда съвсем просто устроен, всъщност конструкцията му отдолу е доста сложна, поради което е и една от най-скъпите авточасти.

В зависимост от вида на двигателя и от горивото, което се използва цилиндровата глава може да има различни форми.

Въпреки това основните компоненти, които най-често включва главата са:

  • Входящи и изпускателни канали и клапани - Входящите канали и клапани позволяват горивната смес (въздух - гориво) да влезе, а изпускателните канали и клапани позволяват на отделените от горенето газове да излязат.
  • Разпределителни валове - Те се задвижват от колянов вал и са отговорни за отварянето и затварянето на клапаните.
  • Инжектори - Инжекторите гарантират, че горивото се впръсква в горивните камери.
  • Запалителни или подгревни свещи - Запалителните свети за бензинови двигатели инициират изгарянето на горивото. Подгревните свещи при дизеловите двигатели ействат като помощ за стартиране при студен двигател.

Възможни ли са дефекти на цилиндровата глава?

Въпреки, че се изработва от изключително здрави и термоустойчиви материали като алуминий или чугун (в миналото), сложната конструкция на главата, задачите, които трябва да изпълнява и фактът, че е най-външният компонент на двигателя, който е подложен на силни механични и термични влияния я правят податлива на износване и дефекти.

Как да разпознаете възможните признаци на проблем с главата?

Симптомите за проблем с главата могат да бъдат доста и много разнообразни.

Все пак, има няколко основни признака, които са най-често срещани и които показват, че е много вероятно цилиндровата глава или уплътнението ѝ да имат пукнатини или да са износени.

Загуба на мощност на двигателя

Загубата на мощност е един от първите и най-често срещани симптоми. Той алармира, че най-вероятно по корпуса на главата има пукнатина, което не позволява на въздуха да влиза или излиза както трябва. А това се отразява и на ефективността и мощността на двигателя.

Изтичане на охлаждаща течност

Това е доста голям проблем, тъй като това означава, че пукнатината по корпуса на главата е доста голяма. В този случай се налага спешно да се посети сервиз, за да се предприемат съответните мерки по ремонта или по смяната на цилиндровата главата с нова или с такава втора ръка.

Теч на масло

Ако лампата на маслото свети все по-често и се налага доливането на този флуид много по-често от преди, това е индикация, че по корпуса или по уплътнението на главата има пукнатини.

Двигателят се стартира трудно или често гасне

Този симптом показва, че някъде по главата и пукнатина, която не позволява на въздушно - горивната смес да започне да гори ефективно или сместа не е достатъчна, за да може двигателя да стартира без проблем.

Източник снимка: en.wikipedia.org

Ремонт или смяна на цилиндрова глава?

За да бъдем напълно откровени трябва да кажем, че и ремонтът, и смяната на главата излизат доста скъпо.

Казваме го, тъй като ремонт се налага двигателят да бъде демонтиран, а след ремонта главата да бъде шлайфана, за да се гарантира, че затваря правилно двигателя.

Казано иначе, това е процес, който е доста трудоемък и сложен, поради което и крайната цена на ремонта не е никак малка.

Ако се налага смяна, цената отново не е никак ниска. Все пак, тук може да се спести нещичко, ако вместо нова глава се потърси и закупи цилиндрова глава втора ръка.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ