Китайският пазар се променя: луксозните автомобили отстъпват пред местни и по-достъпни модели
Търсенето на чуждестранни луксозни автомобили в Китай намалява, тъй като клиентите предпочитат по-достъпни модели на китайски марки, често предлагани с големи отстъпки и отговарящи на вкуса им за модерна електроника и комфорт, предава Асошиейтед прес.
Това е лоша новина за европейските производители като Porsche, Aston Martin, Mercedes-Benz и BMW, които дълго време доминираха във високия сегмент на най-големия автомобилен пазар в света.
Продължителният спад на имотния сектор в Китай остави много потребители без желание за големи покупки. Междувременно заможните хора стават все по-предпазливи да демонстрират публично богатството си, казва Пол Гонг, ръководител на изследванията за автомобилната индустрия в Китай в UBS.
Много купувачи са привлечени от субсидията за замяна на автомобил в размер на 20 000 юана (2 830 долара), предлагана от китайското правителство за покупка на електрически и plug-in хибридни автомобили. Хората обикновено избират по-евтини, базови модели, при които отстъпката има по-голямо значение, а тези автомобили са предимно китайско производство, казва Гонг.
„Забавянето на икономическия растеж е основен фактор за по-слабото търсене на премиум автомобили“, казва Клеър Юан, директор на корпоративните рейтинги за автомобилния сектор в Китай в S&P Global Ratings, визирайки сегмента, който обикновено включва марки като Mercedes-Benz и BMW. Пазарният дял на премиум автомобилите в Китай, обикновено с цена над 300 000 юана (42 400 долара), се удвои между 2017 и 2023 г. до около 15% от общите продажби, съобщава S&P.
Тази тенденция вече се обръща. Делът на премиум автомобилите спадна до 14% през 2024 г. и до 13% през първите девет месеца на 2025 г., според S&P. Докато продажбите на луксозни автомобили се забавят, китайските производители, включително производителят на електромобили BYD, стават по-агресивни от много западни марки в технологичните иновации, често пускайки нови електрически и хибридни модели на по-ниски цени, включително премиум автомобили, казват анализатори.
„Продуктите на китейските производители са по-конкурентни и по-достъпни дори в премиум сегмента“, казва Юан. „Затова тези чуждестранни марки постепенно губят инерция.“
Делът на китайските марки при продажбите на леки автомобили се покачи до почти 70% през първите 11 месеца на тази година, според Китайската асоциация на автомобилните производители. Тя съобщи в четвъртък, че германските марки държат 12% дял, японските около 10%, а американските близо 6%.
BYD вече изпревари Volkswagen като най-големия продавач на автомобили в Китай през последните години. BYD е най-продаваната марка тази година в Китай за „нови енергийни превозни средства“, които включват електромобили и хибриди, според Китайската асоциация на производителите на леки автомобили. BYD намали цените на своите електрически и plug-in хибридни модели с до 34%, оказвайки натиск върху основни конкуренти като Geely и Leapmotor.
Продажбите на Mercedes-Benz в Китай по брой автомобили са спаднали с 27% на годишна база през третото тримесечие (юли-септември), според последния отчет за приходите. Броят на продадените BMW и Mini в Китай е намалял с 11,2% на годишна база през първите девет месеца на 2025 г. Porsche и Aston Martin също посочват натиск от по-слабото търсене в Китай.
Италианският производител на луксозни автомобили Ferrari отчете спад от 13% на годишна база при доставките на автомобили за континентален Китай, Хонконг и Тайван за периода януари-септември. Това беше единственият регион, където продажбите намаляха през този период.
Ола Калениус, изпълнителен директор на Mercedes-Benz, каза на инвеститорите в края на октомври, че „хиперконкуренцията в Китай няма да изчезне скоро“. „Пазарната ситуация в премиум и луксозния сегмент в Китай остава напрегната“, заяви компанията. Спадът в интереса към луксозните автомобили удря силно дилърите.
Месечното производство на автомобили в Китай през ноември надхвърли рекорд от 3,5 милиона единици за първи път, съобщи CAAM в четвъртък, но вътрешните продажби на автомобили са спаднали с 4% на годишна база заради намаляващото търсене, след като някои субсидии за замяна бяха прекратени в определени региони.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.