Колите втора употреба в Румъния поскъпнаха със 17%, у нас - с 30 на сто за година

Колите втора употреба в Румъния поскъпнаха със 17%, у нас - с 30 на сто  за година

Цената, която румънците плащат за автомобил втора ръка, се е увеличила до над 12 800 евро през 2023 г. или с приблизително 17 процента в сравнение с миналата година. Това показват данните от специализиран анализ на платформата за оценка, продажба и покупка на автомобили Instant.ro, цитирани от в.  “Адевърул” и БТА.  

Увеличението се дължи на свиване на предлагането на употребявани автомобили на румънския пазар, съчетано с по-висока инфлация, но също и на намаленото предлагане на нови автомобили, налични за незабавно вземане. Увеличаването на времето за чакане за доставка на нови коли води до пренасочване към закупуване на такива втора употреба.

"Този контекст, който доведе до повишаване на цените на употребяваните автомобили, води началото си от пандемията от Covid-19. Предпочитанията на румънците се променят към автомобили от по-ново поколение с по-малък пробег", казва Влад Гица, главен изпълнителен директор на Instant.ro.

За разлика от предишни години, през 2023 г. интересът на купувачите към бензиновите двигатели се е увеличил за сметка на дизеловите. В същото време през периода май - юни от общия обем на търгуваните и регистрирани автомобили само 66 процента (45 000 автомобила) принадлежат към сегмента на употребяваните автомобили, което е спад от 73 процента (52 000 автомобила), регистриран в същия период на миналата година.

Румънците сменят колата си най-често между 150 000 и 200 000 изминати километра.

Според данните на официалната статистиката у нас през миналата година са продадени 198 050 коли втора употреба. Според собствениците на автокъщи сделките най-често се сключват на цени между 8 и 14 хил. лв. Така на практика цените са скочили с  30 на сто за една година, твърдят собственици на автокъщи в Дупница, където е един от най-големите пазари за коли втора ръка.  Причините са както високата инфлация, такаи поскъпването на употрябяваните в коли в страни като Италия, откъдето основно са доставките за България, твърдят търговците, цитирани от БНТ.

И у нас бензиновите коли, които могат да се модифицират на газ са по-предпочитани от дизеловите. В годините отпреди Ковид пандемията българите масово купуваха автомобили с дизелови двигатели. След като обаче дизеловото гориво стана доста по-скъпо от бензина и автогазта, предпочитанията на клиентите рязко се смениха, категорични са собственици на автокъщи.

На пазара на нови автомобили тази тендеция се усеща още по-отчетливо. През юни  в България най-много са  продадените нови коли с бензинови двигатели - 74 на сто, следвани от тези с дизелови двигатели - 18,4 на сто и хибридните електрически превозни средства (HEV) - 2,5 на сто. Делът на новорегистрираните електрически автомобили у нас през миналия месец е 4,5 на сто, показват данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Премиерът: Не е време за избори
Кристиано Роналдо е най-високо платеният футболист в света
Лидерите на ЕС искат бързи действия за отключване на замразени руски активи за финансиране на Украйна
АПИ опитва да приключи всички ремонти по магистралите до края на месеца
Краят на октомври наближава, а Бюджет 2026 все още го няма. Лакомство или пакост?
Ключовите двигатели на икономическия растеж в България и Югоизточна Европа
Понижения на борсите в Европа на фона на загубите в банковия сектор*
Защо автоматизацията с чатботове е ключът към успеха на вашия бизнес: Преглед на възможностите и ролята на AI-Masters агенцията