Мъск представи роботакси с две врати и без волан

Главният изпълнителен директор на Тесла  Илон Мъск представи роботизирано такси с две врати тип „крило на чайка“ и без волан и педали на събитие в четвъртък, предаде Ройтерс.

Мъск стигна до сцената в т .нар. „Cybercab“, който според него ще влезе в производство през 2026 г. и ще бъде на цена под 30 000 долара.

Той каза, че автомобилите разчитат на изкуствен интелект и камери и не се нуждаят от друг хардуер като този, който използват конкурентните роботаксита - подход, който инвеститорите и анализаторите са посочили като предизвикателен както от техническа, така и от регулаторна гледна точка.

„Автономното бъдеще е тук“, каза Мъск. „Имаме 50 напълно автономни коли тук тази вечер. Ще видите модел Ys и Cybercab. Всички без водачи“, коментира той.

Мъск също така представи по-голямо и  самоуправляващо се превозно средство наречено Robovan, което е способно да превозва до 20 души, и показа хуманоидния робот Optimus на Tesla.

Планът на Мъск е да управлява флотилия от самоуправляващи се таксита Tesla, които пътниците могат да повикват чрез приложение. Индивидуалните собственици на Tesla също ще могат да печелят пари от приложението, като регистрират превозните си средства като роботикси.

Събитието в четвъртък в студиото на Warner Bros близо до Лос Анджелис, Калифорния, бе озаглавено „Ние, роботът“ – очевидна препратка към научно-фантастичните разкази „Аз, роботът“ на американския писател Айзък Азимов, но също така и поредното напомняне, че според  Мъск Tesla „ трябва да се разглежда като компания за ИИ роботика", а не като производител на автомобили.

Сред присъстващите бяха инвеститори, борсови анализатори и фенове на Tesla.

Инвеститорите, които очакват конкретни подробности за това колко бързо Tesla може да увеличи производството на роботиксита, да осигури регулаторно одобрение и да приложи силен бизнес план, за да надскочи конкуренти като Waymo на Alphabet , останаха разочаровани.

„Всичко изглежда готино, но няма много по отношение на времевите линии, аз съм акционер и съм доста разочарован. Мисля, че пазарът искаше по-категорични времеви срокове“, каза Денис Дик, търговец на акции в Triple D Trading. „Не мисля, че той каза много за нещо... Той не даде много информация.“

Мъск каза, че е склонен да бъде оптимист по отношение на времевите рамки.

Неизпълнени обещания

Мъск каза през 2019 г., че е „много уверен“, че компанията ще има работещи роботикси до следващата година. След неизпълнени обещания тази година Мъск отново пренасочи вниманието си към разработването на роботакситата, , след като се отказа от плановете си за построяване на по-малка, по-евтина кола, която широко се смяташе за множа важна за компанията на фона на забавящото се търсене на електромобили.

Tesla е изложена на риск да отчете първия си спад в доставките тази година, тъй като стимулите за закупуване не успяха да привлекат достатъчно клиенти към остарялата гама от електромобили. Рязкото намаляване на цените, предназначено да компенсира високите лихвени проценти, също намали маржовете на печалбата.

Сложната технология и стриктното регулиране доведоха до милиарди долари загуби за други компании, които се опитват да пробият пазара на роботиксита, принуждавайки някои да затворят врати.

Някои все още обаче не са се отказали от това начинание, като Cruise на General Motors, Zoox на Amazon и китайски фирми като WeRide.

За разлика от скъпия хардуер като lidar, който други използват, Musk разчита само на камери и ИИ за системата Full Self-Driving (FSD), като така се намаляват разходите. Но FSD, която изисква постоянно внимание на водача, е изправен пред регулаторен и правен натиск с най-малко два фатални инцидента, включващи технологията.

„Ние наистина очакваме да стартираме напълно автономен неконтролиран FSD в Тексас и Калифорния през следващата година“, каза Мъск. „Това важи за Model 3 и Model Y.“

Той не каза дали роботаксито ще използва някаква нова технология или ще зависят от FSD.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ