Над 25 на сто от катастрофите в България стават заради техническа неизправност
Над 25 на сто от катастрофите в България стават заради техническа неизправност на автомобилите - заключението е на експертите от Института за пътна безопасност и CarStory, платформа, създадена от български екип, за да отговори на огромните проблеми, съпътстващи пазара на употребявани автомобили.
На дискусия по темата "Некоректните търговски практики на пазара за продажби на употребявани автомобили" експертите анализираха проблемите, свързани с неефективната процедура при покупко-продажба на употребявани автомобили у нас.
Масово от Италия се внасят автомобили с повредени двигатели, претърпели удари, които в последствие, преди продажба, се привеждат в търговски вид. Около 80-90 на сто от колите в Горубляне и други подобни автоборси са претърпели катастрофи. Всяка трета кола е с манипулиран километраж, но "постегнати, напудрени", се предлагат на клиентите, които в по-голямата си част поради некомпетентност стават лесна мишена за злоупотреби. Много скрити дефекти на тези автомобили не се обявяват и купувачите са в неведение. Честа практика е фалшифицирането на сервизни книжки, скриват се проблеми с въздушните възглавници, АВС системата, колите са с изкривена геометрия. За съжаление от страна на държавата няма решителност за решаване на проблема, липсва регулация, коментира Богдан Милчев, от Института за пътна безопасност.
Въпросът за автомобилите втора ръка е много сериозен. Това, което в момента пазарът предлага, е в състояние, което сериозно застрашава безопасността на движението, посочи Димитър Ганев, бивш ръководител на ИА "Автомобилна администрация". По думите му липсата на регулация от страна на държавата именно води до непрозрачни взаимоотношения продавач-купувач. Според проучване на Европейската комисия, свързано с пазара на употребявани коли в ЕС - 41 на сто от анкетираните споделят, че са имали проблеми до една година от покупката, 40 на сто са възникнали до месец след това и 25 на сто са се оплакали от нечестни търговски практики, обявиха още от Института за пътна безопасност.
От CarStory са разработили система за установяване на техническото състояние на колите втора употреба. Организацията е отговорът на порочната практика за внос на употребявани автомобили със съмнително техническо състояние, които се предлагат на пазара като "перфектни" - т. нар. модел "Горубляне", посочи основателят на системата - Явор Иванов. Купувачите стават жертва на измами, поради некомпетентност, а това до голяма степен застрашава тяхната безопасност, коментира той.
Това, което организацията предлага, е сертифицираните продавачи да качват на сървър данните за автомобила и те да бъдат прозрачни и без ограничения на време, място и начин на достъп с гарантирана достоверност. За да получат сертификат "CarStory", продавачите на коли втора употреба могат да минат на технически преглед в някой от 15-те автосервиза на територията на цялата страна, оторизирани за целта.
"Така всеки купувач ще може да получи гарантирана достоверна информация за техническото състояние на харесания от тях автомобил. Тази информация е разделена на две части - обобщена и детайлна. CarStory покрива около 40 процента от марките на пазара. Цената за проверка на един автомобил се формира от съответните сервизи", каза още Явор Иванов.
Какво включва CarStory проверката и сертифицирането на един автомобил?
Прегледът на автомобила се провежда от оторизирани сервизи по стандартизирана методология, покриваща всички важни модули на автомобила. Сертификатът за техническо състояние удостоверява, че автомобилът е минал преглед и състоянието му е отразено точно и безпристрастно. Той е разделен на две части – обобщена и детайлна информация.Обобщената информация представлява кратко резюме на данните и резултата от проведения преглед. Детайлната част от сертификата разглежда подробно отделните модули и категории. Този отчет е полезен, ако желаете да разберете какво е състоянието на ходовата част, има ли следи от удари или колко са реалните километри, които колата е изминала.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.