Норвегия е напът да стане първата страна, която напълно ще премине към електрически превозни средства

 Норвегия е напът да стане първата страна, която напълно ще премине към електрически превозни средства

Норвегия е напът да стане първата страна в света, която на практика ще премахне бензиновите и дизеловите коли от своя нов автомобилен пазар.

Въпреки огромните си запаси от нефт и газ, скандинавската страна отдавна е призната за световен лидер в устойчивия транспорт. Продажбите на електрически превозни средства (EV) са се увеличили от по-малко от 1% от общите продажби на автомобили през 2010 г. до цели 88,9% миналата година - и тази тенденция не показва признаци на забавяне.

Данните, публикувани от Норвежката администрация за обществени пътища, която отговаря за националната пътна мрежа на страната, показват, че електромобилите представляват повече от 96% от новите автомобили, продадени през първите няколко седмици на тази година.

Това поставя Норвегия на една крачка от това да стане изцяло електрическа – реализирайки необвързваща цел, която беше поставена за първи път от законодателите през 2017 г.

Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката EV асоциация (NEVA), която представлява собствениците на електрически автомобили в страната, очаква Норвегия да постигне тази цел. Всъщност Бу каза, че са в ход планове за организиране на парти, с което да се отпразнува това  „историческо събитие“.

„Вече поканихме много политици и различни заинтересовани страни на парти на 13 февруари, защото не знаем точния резултат до края на годината, но всички казват, че ще приключим някъде между 95% и 100%“ каза Бу пред Си Ен Би Си.

„Така че във времена като това, когато Тръмп оттегля САЩ от споразумението за климата и всичко останало, мисля, че трябва да отпразнуваме постиженията, които реализираме“, добави тя.

Наред с натиска за оттегляне на САЩ от забележителното Парижко споразумение, миналата седмица Тръмп се прицели и в няколко нисковъглеродни технологии. Това включва отмяна на необвързваща изпълнителна заповед на предшественика Джо Байдън, която цели 50% продажби на електрически превозни средства до 2030 г.

Изпълнителната заповед на Тръмп, която беше критикувана от привържениците на EV, беше предназначена да „елиминира мандата на електрическите превозни средства (EV) и да насърчи истинския потребителски избор“.

Заместник-министърът на транспорта на Норвегия Сесили Книбе Кроглунд каза, че дългосрочните и последователни политики, предназначени да подкрепят навлизането на електромобили, вместо да налагат мерки за забрана на използването на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, са били ключови за прехода на страната.

За сравнение, Европейският съюз прие законодателство за ефективна забрана на продажбите на нови автомобили с въглеродни емисии от 2035 г., докато Обединеното кралство заяви, че ще забрани продажбата на нови автомобили, задвижвани единствено с двигатели с вътрешно горене, до 2030 г.

Някои от стимулите за електромобили в Норвегия включват освобождаване от ДДС, отстъпки за пътни такси и такси за паркиране и достъп до автобусни ленти. Правителството също така инвестира сериозно в обществена инфраструктура за зареждане и много норвежки домакинства могат да зареждат колите си у дома.

Кроглунд описа промените като „нова норма“ за страната с население от 5,5 милиона. „Транспортът е голяма част от отговора за щадящи климата решения. Така че трябва да сме сигурни, че част от успеха, който постигнахме с автомобилите, може да се използва за други области на транспортния сектор“, заяви той.

Кроглунд каза, че страната планира да премине изцяло към електрически градски автобуси през 2025 г.

Докато продажбите на нови автомобили в Норвегия са близо до 100% електрически, все още има много превозни средства с двигатели с вътрешно горене по пътищата. Бу каза, че 28% от автомобилите са напълно електрически на национално ниво, въпреки че делът нараства до над 40% в столицата Осло.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ