Правителствата на ЕС са изправени пред решаващо гласуване за китайските мита за електромобили

 Правителствата на ЕС са изправени пред решаващо гласуване за китайските мита за електромобили

Членовете на Европейския съюз са изправени пред ключово гласуване днес дали да наложат мита до 45% върху вноса на произведени в Китай електрически превозни средства в най-известния търговски случай в блока, който рискува отмъщение от страна на Пекин, предаде Ройтерс.

Европейската комисия, която наблюдава търговската политика на блока, предложи окончателни мита за следващите пет години, за да се противопостави на това, което смята за несправедливи китайски субсидии след едногодишно антисубсидийно разследване.

Предложението на ЕС може да бъде блокирано, ако квалифицираното мнозинство от 15 членове на ЕС, представляващи 65% от населението на ЕС, гласува против него. Но това е голямо препятствие. Ройтерс съобщи в сряда, че Франция, Гърция, Италия и Полша ще гласуват в подкрепа, достатъчно, за да предотвратят блокиращо мнозинство срещу митата. При липса на квалифицирано мнозинство и в двата случая изпълнителната власт на ЕС може да приеме тарифите. Той обаче може също така да представи изменено предложение, ако иска да си осигури по-голяма подкрепа.

Най-голямата икономика в региона и основен производител на автомобили, Германия, ще гласува против въвеждането на мита, казаха хора, запознати с въпроса, пред Ройтерс късно в четвъртък. Тя се въздържа при първото необвързващо гласуване на предложението през юли. Германските производители на автомобили, за които Китай представлява почти една трета от продажбите им, са особено вокални срещу митата. Фолксваген заяви, че това е "грешен подход".

Въпреки че това отхвърляне няма да провали резултата в петък, втвърдяването на позицията подчертава предизвикателството на Брюксел да изгради подкрепа за своя търговски аргумент, като потенциално ще принуди Комисията да проведе второ гласуване и да обмисли възможни компромиси.

Министърът на икономиката в Испания, предишен поддръжник на митата, също каза в писмо до вицепрезидента на Европейската комисия Валдис Домбровскис, видяно от Ройтерс в четвъртък, че вместо да налага мита, ЕС трябва „да държи преговорите отворени... отвъд обвързващия вот " за сключване на сделка за цените, както и за преместването на производството на батерии в блока.

Испанският премиер Педро Санчес вече каза при посещение в Китай, че ЕС трябва да преразгледа позицията си.

Някои членки на ЕС са нервни от реакцията на Пекин. В действия, разглеждани като отмъщение, Пекин тази година започна свои собствени разследвания на вноса на бренди, млечни и свински продукти от ЕС.

Унгарският премиер Виктор Орбан предупреди в петък, че ЕС се е насочил към „студена икономическа война“ с Китай

Въпреки това позицията на ЕС спрямо Пекин се втвърди през последните пет години, като сега гледа на Китай като на потенциален партньор по някои въпроси, но също и като на конкурент и системен съперник.

Позицията на ЕК е, че свободният производствен капацитет на Китай от три милиона електромобила годишно, които трябва да бъдат изнесени, е два пъти по-голям от пазара на ЕС. Предвид 100% тарифи в Съединените щати и Канада, най-очевидният изход за тези електромобили е Европа.

Изпълнителният орган на ЕС заяви, че е готов да продължи преговорите за алтернатива на митата с Китай и може да преразгледа ценови ангажимент - включващ минимална импортна цена и обикновено ограничение на обема - след като преди това е отхвърлил предлаганите от китайски компании.

Една опция, която се договаря, е минималните цени за внос, изчислени с помощта на критерии като пробег, производителност на батерията и дължина на EV, заедно с това дали е с две или четири задвижващи колела, каза източник, запознат с въпроса.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ