Екзистенциална заплаха вижда в Брекзит автомобилният бранш на Острова
Продажбите на нови автомобили във Великобритания през 2018 г. са намалели с най-бърз темп от световната финансова криза десетилетие по-рано, засегнати от срива в търсенето на дизелови модели. Същевременно браншовата организация предупреди, че излизането на страната от ЕС е екзистенциална заплаха за сектора, съобщи Ройтерс.
Новите регистрации са намалели с 6,8 процента миналата година до 2,37 милиона. Това е най-големият спад от срива на продажбите с 11,3 процента през 2008 година, сочат данни на Асоциацията на производителите и търговците на автомобили (SMMT).
Най-значимият фактор за понижението е свиването с близо 30 процента при търсенето на дизелови коли.
Секторът обаче предупреждава, че напускането на ЕС, планирано за края на март, поставя в опасност бъдещето на бранша, който дава работа на над 850 000 души и е сред малкото успешни истории в британската промишленост от 80-те години на миналия век.
"Всички признават, че Брекзит е екзистенциална заплаха за британското автомобилостроене и се надяваме скоро да надделее практично решение", заяви ръководителят на организацията Майк Хос, призовавайки британските депутати да подкрепят споразумението за преходен период, постигнато от премиера Тереза Мей.
Изглежда много вероятно инвестициите да са се понижили през 2018 година, допълва асоциацията.
Според организацията продажбите ще намалеят и тази година, а Брекзит без сделка ще нанесе удар върху работните места.
"Няма да видим незабавно затваряне на заводи, но може да наблюдавате намаляване на производствените обеми . . . това са често международни компании, които имат алтернативи", каза Хос.
След рекордните максимуми от 2015 г. и 2016 г. продажбите се понижиха през 2017 година, като според някои анализатори търсенето на автомобили е водещ показател, който може да е предвестник на бъдещото икономическо развитие.
Новорегистрираните дизелови коли, които се равняваха на 48 процента от продажбите през 2016 година, намаляха до 42 процента през 2017 г. и едва 32 процента миналата година, отразявайки тенденцията на много европейски пазари.
Засилените продажби на бензинови модели и намаляването на дизелите означава, че средните емисии въглероден диоксид от нови коли, продадени във Великобритания през 2018 година, ще нараснат с малко под 3 процента.
Търсенето тази година може да бъде неравномерно, ако британците очакват след Брекзит да бъдат въведени мита. Това може да тласне нагоре регистрациите през първите три месеца на годината, посочва асоциацията на производителите.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.