Средната възраст на автопарка в България е над 20 г., в ЕС-12 години
Средната възраст на автопарка в България е над 20 години, а в Европейския съюз – 12 години. Монтирането на нови системи за безопасност върху старите автомобили може да подобри сигурността на пътя. Това показват данни на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), цитирани от БТА.
Според данните регистрираните в България моторни превозни средства наброяват близо четири милиона към края на миналата година. Според МВР точният им брой е 3 881 594, а над половината от тях са на повече от 20 години.
„Когато имаме 51,09 % моторни превозни средства на повече от 20 години, то лесно може да направим извода, че масово се шофира без предимствата на съвременните технологии за безопасност. Тези системи са фабрично вградени в по-новите автомобили. Но е възможно и при по-старите превозни средства да бъдат допълнително монтирани модерни системи, за да се повиши нивото на безопасност“, посочват от ДАБДП.
На пазара се предлагат „след-продажбени“ версии за почти всички интелигентни технологии и функции за безопасност, налични в новите автомобили. Освен това повечето дори са по-евтини, отколкото като вградена опция на нова кола, уверяват от агенцията, отговаряща за пътната безопасност.
Експертите на ДАБДП са подбрали някои от модерните технологии, които водачите могат да добавят към старата си любима кола:
Система за откриване на мъртва зона
Системата засича и сигнализира, ако има приближаващ трафик или навлизане в зоната, която не се вижда в огледалата на автомобила. Използват се сензори за наблюдение на слепите зони. Те сигнализират водача, когато друго превозно средство бъде открито в тези мъртви точки.
Системата значително намалява риска от злополука при смяна на лентата на превозното средство или изпреварване. Също така шофьорът не се разсейва допълнително, за да се оглежда назад за трафика.
Системите за откриване на мъртви зони, които се инсталират като допълнителна технология, включват сензори, които се монтират отзад или отстрани на превозното средство. Те са допълнени от окабеляване и свързване към система за предупреждение, на удобно за водача място спрямо модела на превозното средство.
Система за предупреждение при напускане на лентата на движение
Системите за предупреждение при напускане на лентата използват камери или сензори, за да следят маркировката на лентата. Те предупреждават водача, ако превозното средство неволно излезе от лентата си. След-продажбените системи за предупреждение при напускане на лентата могат да бъдат инсталирани с помощта на камери, монтирани на предното стъкло и окабеляване за свързване към електрониката на автомобила.
Парктроник
Тези системи са истински приятели на шофьорите при паркиране. Системите със сензори предупреждават водача, когато наближава обект отпред, отзад или отстрани, докато автомобилът се движи на заден ход. Сигнализират и когато нещо изскочи непредвидено.
Парктроник системите използват сензори, монтирани в различни части на автомобила, както и модул за предупреждение. Има разновидности с брой сензори, безжични или с кабел, с камери, визуална картина или само сигнал за предупреждение.
Система за избягване на сблъсък
Системите за избягване на сблъсък са много полезни, защото могат да предупреждават чрез сигнал или автоматично да предприемат коригиращи действия за избягване на удар, като намаляват тежестта на произшествието в случаите, когато няма как да бъде предотвратено. Тези системи използват сензори и откриват неизбежните препятствия пред движещо се превозно средство.
Системите за избягване на сблъсък използват камера или радарна технология за наблюдение на пътя пред автомобила и могат да сигнализират, автоматично да натиснат спирачките или да насочат автомобила, така че да бъде избегнат сблъсък. Има различни варианти на след-продажбените системи за избягване на сблъсък, чрез инсталиране на сензори, интеграция със спирачната и кормилната система на автомобила. В зависимост от конкретната система могат да предупреждават чрез сигнал или да предприемат директно коригиращи действия.
Адаптивен круиз контрол
Адаптивните системи за круиз контрол използват сензори, за да регулират скоростта на автомобила и да поддържат безопасно разстояние от превозното средство отпред. Дава възможност да се шофира по-спокойно и почти да елиминирате нуждата от натискане на педали. Преоборудването на адаптивен круиз контрол на по-старо превозно средство е свързано с инсталиране на сензори в предната част на автомобила и интегрирането им със съществуващата система за круиз контрол на превозното средство. Единственият недостатък е, че такъв тип система може да бъде монтирана на марки и модели автомобили, за които е била предвидена такава заводска система.
Heads Up дисплей (HUD)
Heads Up дисплей е система, която проектира важна информация за движението на автомобила върху предното стъкло. Цифровото прозрачно изображение на предното стъкло показва същата информация, която получавате на таблото, като скорост, обороти, дори температура и др. Така се намалява необходимостта водачът да отклонява очи от пътя. HUD системите могат да се добавят към по-стари превозни средства чрез инсталиране на съвместим дисплей на таблото и интегрирането му с електронните системи на автомобила.
Усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS)
Някои компании предлагат след-продажбени комплекти ADAS, които обединяват различни технологии за безопасност в един пакет. Иновативните системи ADAS са създадени, за да повишават безопасността на движението по пътищата и да допринесат за по-добро шофиране. Камери, сензори и системи за предупреждение, които могат да са свързани с интернет, дават възможност за избягване на сблъсъци, инциденти и правят пътуването с автомобил по-сигурно. Системите могат предупреждават водача за потенциални проблеми в реално време, а някои дори могат да поемат контрола върху автомобила при висока степен на риск от произшествие, добавят от ДАБДП.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.