Глобалните вериги за доставка излизат от мода

Глобалните вериги за доставка излизат от мода

Модни марки като Benetton все повече обръщат гръб на глобалните вериги за доставки и евтините производствени центрове в Азия - промяна, която може да се окаже трайно наследство от пандемията от коронавируса, пише Ройтерс.

Италианската модна империя приближава производството си до родината, засилвайки дейностите в Сърбия, Хърватия, Турция, Тунис и Египет. Целта е компанията да намали наполовина производството си в Азия до края на 2022 година, каза главният изпълнителен директор на марката Масимо Ренон пред Ройтерс. Ренон обяснява икономическите фактори зад тенденцията, която засяга по-голямата част от отрасъла, след като пренатоварените линии за доставки увеличиха разходите и времето за транспортиране, подкопавайки бизнес модела, популярен през последните 30 години.

Стратегическо решение е да се упражнява по-голям контрол върху производствения процес и върху транспортните разходи, каза той, добавяйки, че групата вече е изнесла над 10 процента от производството си тази година извън страни като Бангладеш, Виетнам, Китай и Индия.

Транспортен контейнер, който струваше 1200-1500 долара, сега може да струва 10 000 - 15 000 долара и няма яснота за датата на доставката, отбелязва шефът на Бенетон.
Ренон, който оглави Бенетон миналата година, е изправен пред задачата да върне късмета на компанията, която стана известна през 80-те години година със смелите си ярки цветове. Той коментира, че дори производствените разходи да останат с 20 процента по-ниски във Виетнам и Бангладеш, отколкото в средиземноморските страни, това се компенсира от по-големите закъснения заради проблемите с доставките.

Предишното средно закъснение от четири-пет месеца сега може да достигне до седем-осем месеца (от Азия), предвид недостига на кораби, добавя Масимо Ренон.
За сметка на това, ако облеклото се произвежда в Египет, доставката до складовете и магазините в Европа може да бъде съкратена до два или два месеца и половина, според шефа на Бенетон. При вълнените стоки, които се произвеждат в Сърбия и Хърватия, срокът може да е едва 4-5 седмици, добавя той. В тези две страни, както и в Тунис, Бенетон планира да увеличи производството в собствените си заводи, докато в Египет и Турция ще работи с доставчици.

Стратегиите, които отделните компания в модния бизнес прилагат, са различни. Пазарният лидер и основоположник на бързата мода Inditex, собственик на Zara, е разположил 53 процента от производството си относително наблизо - на родния пазар в Испания, в Португалия, Мароко и Турция, се посочва в годишния доклад за 2020-а на компанията.

За сметка на това конкурентът H&M разчита на Азия за около 70 процента от производството си, според анализатори. Критиците на подобен подход твърдят, че това поставя шведската компания в неизгодна позиция спрямо конкурентите от гледна точка на доставките на новите колекции в магазините.

Има и други фактори, които допринасят за все по-големия отлив от Азия, отбелязва Ройтерс. Дори преди Ковид-19 все по-високите разходи за труд в региона отслабиха привлекателността на Азия за големите западни марки, които я предпочитаха заради по-евтиното заплащане. Увеличението на реалните заплати в света е нараснало с между 1,6 и 2,2 процента през четирите години, предшестващи пандемията. Растежът в Азиатско-тихоокеанския регион и Източна Европа е изпреварил този в останалата част на Европа и Северна Америка, според доклада за глобалното заплащане на труда през 2020/21 година на Международната организация на труда (МОТ).

За семейната компания Benetton, базирана в североизточния италиански регион Венето, промяната на мястото на производство е част от стремежа за връщане по пътя на рентабилността. Веригата има около 4000 магазина, като 1500 от тях са пряка собственост, докато другите оперират на основата на франчайз. Компанията е била на загуба през последните осем години. Пандемията е попречила на опитите на модния гигант да обърне този процес, въпреки че според Ренон групата е уверена, че ще има много добра Коледа и скоро ще излезе от червената територия.

Ройтерс/БТА

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ