One IT, или формулата на успешното сливане

One IT, или формулата на успешното сливане

Kaufland IT Hub и Lidl Digital се обединиха в „Schwarz IT България“. Компанията ще работи върху дизайна и реализацията на следващото поколение IT решения за ритейл бизнеса в цялата група

На 1 декември 2020 г. на българския IT хоризонт изгря нова звезда – компанията „Schwarz IT България“. За да се стигне до този момент, екипът ù тръгва от две различни изходни позиции. Едната е IT структурата на Kaufland Service – фирма, собственост на Kaufland Bulgaria, с екип от 230 души. А другата е Lidl Digital, част от IT дирекцията на търговската верига Lidl с екип, наброяващ 65 души.

Предисторията: Глобалната водеща ритейл група Schwarz оперира в 33 държави и в нея работят около 458 хил. служители. Всяка година близо 7,5 млрд. клиенти, приблизително колкото е населението на земята, се обслужват от над 12 500 физически магазина и онлайн бизнеса на групата, към която принадлежат и конкурентните търговски вериги Kaufland и Lidl.

Schwarz IT e шапката, която обединява всички IT екипи на групата по света в One IT. В компанията работят около 4000 професионалисти в целия свят. Те създават IT решенията, от които зависят ежедневният бизнес на групата и нейното стратегическо развитие по отношение на технологиите. В централата се взема решение, че първата IT компания на групата Schwarz извън Германия ще бъде създадена в България. За да стане това отговорно решение реалност, на родна почва се обединяват две организации, принадлежащи към конкурентни търговски вериги. Процесите, през които преминава сливането, са в пет основни направления: „Администрация“, „Инфраструктура“, „Комуникация“, „Организация“ и „Човешки ресурси“.

„Schwarz IT България“ е създадена като дъщерна компания на Schwarz IT в Германия, която не оперира като shoring center, а като равнопоставена компания с еднакви права и отговорности. 

МЕНИДЖЪР попита:
Каква е формулата на успешното сливане?

Процесът на сливане ни направи по-сплотен и мотивиран екип

Михаил Петров, изпълнителен директор

Сливането е проект, който обхваща много аспекти. На първо място той засяга направление „Човешки ресурси“ – хората с техните чувства, страхове и очаквания. Основната ни цел бе да не изгубим нито един служител. Освен че я постигнахме, фирмата се разрасна още с над 80 служители. Флуктуацията през 2020 г. бе по-ниска от предишната година и два пъти по-ниска от средната за IT сектора. Няма по-голяма атестация за успешно сливане.

Независимо през какви процеси преминава сливането, най-важното е служителите да са спокойни, да са наясно, че работното им място е гарантирано в компанията. За това допринесе подпроект „Комуникация“. Беше важно всеки да разбере, че искаме да постигнем синергия между двете компании и че няма да има оптимизация – дума, натоварена със смисъл „загуба на работни места“. Важно бе и служителите да участват в процеса и това стана посредством ролята на т.нар. Change-Agents в екипите. Важна стъпка бе и внедряването на фирмена култура на принципа Culture eats strategy for breakfast на Питър Дракър. Комуникацията тече и навън, нужен бе цялостен ребрандинг на фирмата, тъй като от известните Kaufland IT Hub и Lidl Digital се появи една нова, непозната структура – „Schwarz IT България“.

Процесите в двете компании трябваше да се идентифицират и уеднаквят. Това беше основна задача за подпроект „Организация“. Важен процес, който не бива да се пренебрегва, е „Мениджмънт на знанието“ (Knowledge management). Тук влиза създаването на фирмената Wikipedia – правила, политики и полезна информация за служителите. Използвахме и друг инструмент: „Матрица на отговорностите“, която помага за ясното им дефиниране и прозрачност.  Когато си част от световна корпоративна група, важна роля има и направление „Администрация“. Предизвикателствата започват от бизнес модела, договорите, фирмената структура, капиталовата структура, системната среда и др. При нас особеност беше, че структурирането на административните процеси трябваше да послужи като пример за останалите IT центрове, които ще се оформят в бъдещ момент в Испания и Румъния.

Последният, но не и по важност подпроект целеше изграждането на чисто нова „Инфраструктура“. Това е предизвикателство, тъй като процесът е времеемък и е свързан с огромна инвестиция. Всички тези стъпки ни направиха много по-силен, сплотен и мотивиран екип. Показахме, че ние, българите, подкрепени от колегите в Германия, можем да бъдем систематизирани и организирани.

***

Пилотният проект в България ни служи за модел при създаването на IT центрове в други държави

Рюдигер Пол, ръководител на отдел „Дъщерни дружества“

[[{"fid":"374588","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":637,"width":1220,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Голямото развитие на Schwarz, съчетано с нарастващата дигитализация, доведе до нуждата от достъпни и иновативни IT решения и свързаните с тях IT специалисти. Така България бе избрана за стратегическо местоположение, в което да създадем обединена IT компания. „Schwarz IT България“ бе създадена като пилотен проект, който да послужи за пример при изграждането на последващи IT компании например в Испания или Румъния.

Важен компонент беше определянето на новата работодателска марка, която да служи за идентифициране на служителите и най-вече за новите кандидати. Както Kaufland, така и Lidl, са известни местни търговски вериги, но не и тяхната обща група Schwarz. Избрахме идентичност на компанията, която отчита всички нейни аспекти – логото включва както името на групата, така и четирите основни марки. То представя групата Schwarz като една от най-големите търговски компании в света.

„Schwarz IT България“ стартира дейността си на 1 декември 2020 г. и днес изживява силен подем, а групата Schwarz продължава да подкрепя и развива екипа в София.

***

Изградихме следващо поколение IT решения за ритейл бизнеса

Андре Дьорфлер, директор Lidl Digital

[[{"fid":"374589","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":627,"width":1200,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Lidl Digital бе по-малката от двете преходно съществуващи структури и служителите имаха опасения преди сливането, че ще бъдем поети от по-голямата компания. При мащабни трансформации винаги има притеснения, но се радвахме, че ще бъдем част от Schwarz IT – компания с експерти от световен клас, и ще работим върху дизайна и реализацията на следващото поколение IT решения за ритейл бизнеса в цялата група.

Имахме ясна стратегия как да реализираме трансформацията. Едно централно стратегическо решение, което бе взето при сливането, е да не се променят съществуващите звена на екипа Lidl Digital, а да преминем към модела Lift and Shift. Така оставаме в стабилна среда и Lidl Digital премина непроменена под шапката на „Schwarz IT България“. Продължихме с ново име и лого да изпълняваме нашите ангажименти в групата Schwarz. Благодарение на добрата комуникация и ясната стратегия се оказа още на ранен етап, че всички в новата компания споделяме общи ценности и гледаме към обща цел.

***

Новата ни HR система дава повече възможности за кариерно развитие

Яна Папардова, HR мениджър

[[{"fid":"374590","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":627,"width":1200,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

В сферата на човешките ресурси трансформацията бе голям бушуващ океан, в който трябваше да продължим да плаваме целеустремено и сигурно. Най-ключов бе моментът с постоянната и навременна комуникация към екипа – да е ясно какво правим за хората във всеки момент, както и какво очакваме от тях, за да върви гладко процесът.

Сред най-големите предизвикателства бе техническата страна от сливането. Трябваше да изградим нова HR система, в която да прехвърлим информация от три отделни места. Никак не бе за подценяване и физическото прехвърляне на досиетата от една локация на друга. Знаейки колко ценен товар са, пътуването с тях бе също толкова вълнуващо, колкото да се качиш на влакче на ужасите.

Трябваше да изкачим и острия връх на уеднаквяване на политики и практики на компанията. Всяка страна бе с немалко традиции, като целта бе да вземем най-доброто от двата свята. През това време бушува пандемия. Сведохме административната част за служителите до минимум, но дори събирането на трудовите книжки трябваше да подлежи на планиране и организация. Въпреки изпитанията постигнатите ефекти са неоспорими – вече сме по-голяма компания с повече възможности за кариерно развитие.

Венцислав Савов, снимки: Юлиян Донов, личен архив. Текстът е от бр. 04/2021 на сп. "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 декември. Бъдни вечер! Имен ден празнуват Евгени, Евгения, Жени
Пентагонът добавя Grok на Илон Мъск към арсенала си от инструменти за изкуствен интелект
Как философията може да помогне в борбата с бърнаута
Лари Елисън лично гарантира над 40 млрд. долара за офертата на Paramount за придобиване на Warner Bros.
Цитат на деня
Водещите централни банки осъществиха най-голямото разхлабване на паричната политика от 2008 г. насам
Германското министерство на отбраната нарече стратегията за национална сигурност на САЩ „документ за развод“
Властите в Белград се отказаха от празненствата за Нова година