Всяка втора компания у нас иска да използва AI, но не го прави

Всяка втора компания у нас иска да използва AI, но не го прави

Всяка втора компания в България иска да използва изкуствения интелект, но не го прави. Докато в това време около 73% от компаниите в глобален аспект вече генерират ползи и приходи от интегрирането на технологията. Това сподели Жельо Пенчев, директор "Бизнес развитие" в SoftUni по време на третия панел на 7-и годишен форум Производство и търговия, организиран от списание "Мениджър". Той отбеляза, че много компании смятат, че трябва да има цял екип от инженери, стотици хора, които да внедряват технологиите с изкуствен интелект. Според него фокусът винаги трябва да бъде върху резултатът, както и че хората трябва да знаят как да работят с технологиите. "Ако вашият проект има успех, надградете го, пробвайте нещо друго", посъветва той. 

Пенев разгледа казус -  средно предприятие в София с 50 човека персонал. Предизвикателството тук е складова наличност, получаване на поръчки и прогнозиране на това, което ще се случи следващия месец - колко стока ще му трябва, колко клиенти ще има. Решението е просто - модел, който поема цялата информация, анализира складовата наличност, отчита какви поръчки идват в предприятието и дава прогноза. Какъв е резултатът? 22% по-малък престой в склада на компанията, 15% по-малко отпадъци и възвръщаемост на инвестицията за по-малко от пет месеца.

Втори казус - онлайн магазин с десетки хиляди артикули. Проблем - много хора влизат, но не знаят какво да си купят. Решението е алгоритъм, който да анализира поведението на хората по време на престоя им в сайта и да им дава по-стойностно съдържание. Резултатът - 33% увеличение на средната стойност на поръчката, 24% подобрение на конверсията - тоест, всеки четвърти си тръгва с покупка, и под 3 месеца възвръщаемост на инвестицията. 

В момента малкият бизнес има достъп до технология, която преди години беше достъпна само за най-големите технологични гиганти. Инвестирайте в идея, която трябва да се реализира до 8 месеца. Направете малка крачка. Изкуственият интелект вече не е бъдеще, той е настоящето. Не се изисква голям бюджет или експертиза, за да го тествате. Малките стъпки са ключови, каза още Пенчев. 

Жельо Пенчев, директор "Бизнес развитие", SoftUni. Снимка: Христо Христов 

На въпрос кои са най-важните сигнали, които един маркетинг специалист трябва да следи на своя сайт и своите данни, за да продава успешно, Петър Лозанов, главен маркетинг директор, CloudCart отговори: "Сигналите идват, след като знаем кои метрики са важни за нашия бизнес. След това ние можем да седнем върху някакви автоматизации, които да ни ипращат сигнали. Например, ако днес цената на продажба се увеличи над Х параметър, то тогава спрете тази кампания". Той отбеляза, че масата търговци гледат съотношението между това колко струва да дойде един потребител и колко пари ще изкараме от това, че той си е поръчал нещо от нас. За нещастие, този подход е малко ограничен и не ви дава възможност да видите средносрочния и дългосрочния потенциал на вашия бизнес, каза Петър Лозанов. 

Петър Лозанов, главен маркетинг директор, CloudCart., Снимка: Христо Христов 

Имаме клиенти, които 50 години са работили върху МММ модели (Marketing Mix Modeling) и нещата, които знаем за ефект модели идва от тези клиенти, каза Кристин Стоянов, съосновател и изпълнителен директор на Metric DS. Половината от бюджета, който инвестираме или управляваме в social media идва от е-комерс. До голяма степен ползата от това е, че те имат голяма познаваемост, и това прави нашата работа много по-лесна. 

Най-много бариери ни създава е-инфраструктурата при клиента. Много често ни обясняват клиенти, че имат голяма потребителска база данни, но голяма част от нея не са дали съгласието си за GPI. 

Кристин Стоянов, съосновател и изпълнителен директор на Metric DS. Снимка: Христо Христов

Според Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag, дефектите в продукта и/или услугата не могат да бъдат компенсирани с маркетинг. Той отбезляза, че в eBag фокусът на компанията е бил върху изграждането на бранда, а не върху кампании за продажби.

"Вместо да следваме краткотрайни тенденции, се фокусираме върху кампании, които отразяват надеждността на услугата ни, уникалното продуктово портфолио и нашите ценности. Имаме микс кампании, свързани с продажби, но те не са основното. Споделяме и истории, които са ни споделили наши клиенти, например - вашият доставчик работи с усмивка и дойде с поръчката въпреки силния дъжд. Работим върху имиджови кампании, които отразяват нашите ценности; върху кампании с тренди продукти, които представят уникални и модерни продукти като дубайски шоколад и японски суфле палачинки", каза Александров. 

Маркетингът усилва стойността, но не може да я замени. Това е моята философия, която съм научил по трудния начин, посочи още Александров. 

Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag. Снимка: Христо Христов

Ексклузивен партньор: Kaufland

С подкрепата на: Opel БългарияPhotomateVivatiMy Choice

Институционални партньори: Българска стопанска камара (БСК)Френско-Българска търговска и индустриална камараИзпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)Българска търговско-промишлена палата и Конфиндустрия България.

Медийни партньори: Българска национална телевизияdir.bg 

Коментари
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Компанията на Уорън Бъфет увеличи дяловете си в петте най-големи търговски дружества в Япония
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 17-ти до 23-ти март
BYD представи нова технология за супер бързо зареждане на електромобили
Всяка втора компания у нас иска да използва AI, но не го прави
Най-голямата компания за фотоволтаични централи в България консолидира финансовите си отчети по нов начин
Китайският гигант BYD обмисля строеж на завод за електромобили в Германия
Зеленски: Украйна е готова за безусловно 30-дневно прекратяване на огъня 
Премиерът на правителството на Хамас е убит в израелските удари по ивицата Газа