ЖИЛИЩНИЯТ ПАЗАР Е ВЕЧЕН. ТЪРСЕНЕ НА НОВИ ЖИЛИЩА ВИНАГИ ЩЕ ИМА

ЖИЛИЩНИЯТ ПАЗАР Е ВЕЧЕН. ТЪРСЕНЕ НА НОВИ ЖИЛИЩА ВИНАГИ ЩЕ ИМА

Жилищният пазар е вечен. Хората винаги ще търсят жилища, в които да живеят и да отгледат децата си – около това мнение се обединиха участниците във втория дискусионен панел „Устойчив жилищен пазар - мисия възможна” от Годишната конференция за строителство и инвестиции, която списание „Мениджър” организира за пръв път.

 Баланс между търсенето и предлагането в исторически план никога не е постигнат. Първото изпреварва второто и това е може би добрата новина, която движи пазара.

„Нашите наблюдения показват, че през последните шест месеца търсенето се увеличи – правим повече огледи, посещения, имаме повече запитвания, но пък сделките намаляха. Това е сигнал, че потребността от нови жилища в големите градове остава, но финансовите възможности на потребителите намалява в резултат на инфлационните процеси и обедняването на населението”, отбеляза инж. Георги Шопов, председател на УС на Националната асоциация на строителните предприемачи.

По данни на организацията до миналата година цените на жилищата са нараснали средно с 9%, а през тази – с 14 на сто. Според инж. Шопов това е добра инвестиция, с отлична доходност на актив, който за 2-3 месеца може да бъде осребрен.

Имотният пазар е чувствителен към глобалните процеси и факторите, от които се влияят търсенето и предлагането са комплексни, смята Димитър Савов, изпълнителен директор на BLD. „Миналата година – първата след пандемията, бе объркана и несигурна. Това, а и войната в Украйна и инфлацията разколебаха някои купувачи, а и много колеги замразиха инвестиционните си проекти, тъй като не са в състояние да предвидят общата стойност на необходимите капиталовложения. Други се отказаха, защото нямат представа дали ще стигнат до акт 16”, разказа на аудиторията в Hyatt Regency Sofia  Димитър Савов, изпълнителен директор на BLD.

Инж. Шопов и строителният предприемач Савов изведоха на дневен ред един голям пропуск в нормативната уредба, който оказва влияние върху доверието в индустрията – липсата на регламент за отношенията продавач-купувач, който ще дава сигурност на сделките.

„Всичко, построено в големите градове София, Пловдив и Варна през последните 30 години е строителство на зелено. За този период под 1% от проектите не са били изведени докрай и са провалени. Ние не сме инвеститори, ние сме предприемачи и работим с парите на клиентите. Считам, че доверието е голямо – доказва го процентът на незавършени проекти”, коментира инж. Шопов. Той е категоричен, че потребителите трябва да бъдат защитени.  

Националната асоциация на строителните предприемачи подготвя законодателна инициатива. „Проверихме какъв е световният опит. Навсякъде по света строителството е „на зелено”, но държавата защитава потребителите. Харесахме френския модел, според който един предприемач е правоспособен и може да продава на зелено само, ако има застраховка с покритие до стойността на цялата сградата. Приветстваме този модел, защото всеки застраховател ще гледа под лупа строителните компании, платежоспособността им, инвестициите и пр. Сега голяма част от проверките на инвеститорския контрол са безсмислени и абсолютно ненужни, защото не дават сигурност на крайния клиент. Застрахователната  премия ще бъде определяна индивидуално за всеки юридически субект, което ще стабилизира бранша и ще даде сигурност на клиента”, обясни инж. Шопов.

Устойчиви, зелени, технологични, енергийно ефективни и модерни – такива са тенденциите на жилищния пазар, очертани след пандемията, смята Полина Стойкова, изпълнителен директор на Bulgarian Properties, модератор на панела.

„Прилагаме нови технологии, които щадят околната среда. Обърнали сме се към италиански сертифициращи организации за устойчиво строителство. Считам, че държавата трябва да субсидира част от цената на технологията, заложена в един зелен проект. Такъв е примерът на Австрия”, изтъкна арх. Пламен П. Мирянов, управител на AРТЕКС ПРОЕКТ и член на УС на "АРТЕКС ИНЖИНЕРИНГ" АД. Според архитекта потребителският интерес вече е с фокус еднофамилни къщи, далеч от центъра на града, апартаменти с повече зеленина, вкарване в цикъл на дъждовната вода, за да не се претоварва градската канализационна мрежа.

„Пандемията и кризата насочи фокуса върху енергийна ефективни къщи – панели, които лесно се монтират върху радиаторите и управляват топлината. Всяка една автоматизация води до спестяване на разходите – до 30% на потреблението на електроенергия”, съгласен е Димитър Стоянов, Solution Engineer в„Алтерко”.

Строителните предприемачи са оптимисти за бъдещето. Покачването на цените с 25% е факт, но това не е някакво партийно или административно решение. Защото апартаментът носи комфорт, но и сигурност и доходност. Това са естествени процеси. „Жилищният пазар е вечен, защото е необходимост. Хората са устроени така, че веднага щом имат възможност, сменя дома си с по-нов и по-голям. Тепърва ще има сделки с имоти, защото търсенето няма да спре”, обобщи инж. Георги Шопов от Националната асоциация на строителните предприемачи. Той е убеден, че трябва да свикнем да работим в режим на криза. „Човечеството е минавало през глобални кризи от незапомнени времена и въпреки това е оцелявало, възпроизвело, еволюирало, трябва да свикнем да живеем в кризи.”, заключи строителният предприемач.

Арх. Пламен П. Мирянов счита, че кризите ще доведат до нови решения, технологии и промяна към по-устойчиво мислене. „Турският анатолийски град Измир се захранва с геотермална енергия. Нима това не може да стане в Сапарева баня, Велинград, Девин? Хората винаги ще избират нов жилищен, но и устойчив продукт”, подчерта арх. Мирянов.

Оптимист е и Димитър Савов, изпълнителен директор на BLD: „В България няма пазар на акции. Затова българинът инвестира в имоти като сигурно убежище. Все повече хора търсят допълнителна стая за кабинет, къщи с дворове, повече открити пространства, затворени комплекси като оазиси”, отбеляза той.

„Преди хората виждаха новите технологии в офиса, сега ги търсят в домовете си. За едни кризата е нещастие, за други възможности. Просто трябва да сме подготвени”, изтъкна накрая Димитър Димитров от Алтерко.

Очаквайте още подробности от годишната конференция за строителство и инвестиции на Мениджър!

Основен партньор на събитието: Артекс

С подкрепата на: AlltercoShellyBLDРайкомерс КонструкшънMPassТехнопанелТехногипсТехносимG.P. GroupAntre

Партньор на коктейла: Johnnie WalkerLevent

Институционални партньори: Столичен общински съветКамара на строителите в БългарияГермано – Българска индустриално търговска камараФренско – Българска индустриална и търговска камараБългарска стопанска камара

Медийни партньори: Българска национална телевизияdir.bgDnes.bgBloombergTV BulgariaИнженер.БГвестник СтроителСтройИнфо

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ