7-и банково-финансов форум: ИИ и нови бизнес модели навлизат в застрахователната дейност
Дигитализацията играе съществена роля за всички застрахователни компании. Благодарение на нея компаниите получиха възможност на събират и анализират огромно количество данни. На база на този анализ мога уверено да кажа, че вече има нови начини за предотвратяване на финансови измами. Нещо повече, дигитализацията даде на застрахователните компании да представят на клиентите иновативни решения, както и да бъдат по-добри, обслужвайки тези клиенти и да имат възможността да намаляват оперативните си разходи. Това заяви по време на втория панел на тема "Финансови иновации и регулации" на 7-ия банково-финансов форум "Бъдещето на парите" Анита Кирилова, генерален мениджър на МетЛайф България.
По думите ѝ, има тенденция през последните години - да навлизат нови бизнес модели на работа или да се комбинират. В застраховането се заговори за т.нар. омничанъл - всеобхватното взаимодействие по всякакъв начин с клиента: физически, в магазина, чрез имейл, уеб портал, мобилни приложения и социални медии. Това помага на застраховането да опознава още повече клиента. Дигитализацията позволява достъпност чрез обратната връзка, която да бъде претворена в нови услуги или модели, които да бъдат по-удобни за нашите клиенти, добави Кирилова.
Навлизането на изкуствения интелект в застрахователната дейност се отчита като ценен ресурс в застрахователните компании за цялата им дейност. Понастоящем, към днешна дата повече от половината компании, които се занимават с общо застраховане в Европа използват изкуствен интелект. Животозастрахователните компании, в частност 24% от нас в МетЛайф правят неща с ИИ. В рамките на следващите 3 годинисе очаква около 30% от всяка една застрахователна полица при общо застраховане да има участие изкуствен интелект, а при животозастраховането дори говорим за близо 40%. Като дял от БВП животозастраховането е едва 2,5% в България, докато в други държави членки на ЕС говорим за два или три пъти по-високи проценти, каза още Кирилова.
Тя посочи още, че в сектора на застраховането вече се прави персонализация на ниво застраховката да е за конкретния човек, а не групиран по дадени признаци. Кирилова прогнозира, че скоро на пазара ще има изкуствен интелект и в комуникацията с клентите - да задават въпроси за общите условия, тъй като те не са лесни за течене. И добави, че сега разработват услуги, които да помогнат на клиентите да инвестират във фондове. Ще има промени, това е динамична среда.
Анита Кирилова, генерален мениджър на МетЛайф България. Снимка: Николай Дойчинов
Специална прецентация представи Цветомир Досков, старши вицепрезидент "Финансова индустрия" в Sirma.
Sirma като бранд съществува от 1992 година. На практика холдингът започна да се формира през 2007-2008 година с влизането на различни дружества в рамките на холдинга. Почти 20 години по-късно стартирахме обратния процес и започнахме да обединяваме дружествата в холдинга, обясни Цветомир Досков.
Очакваме до година и половина да завършим основната част от консолидирането на холдинга, което ще ни доведе до следващата стъпка и тя е свързана с дабъл листинга на фирмата на Франкфуртската борса. 2015 г. направихме компанията публична, а сега искаме не само да излезем на Франкфуртската борса, а в рамките на три години да станем разпознаваеми и на американския пазар, тоест, да ще се листнем и на Американската фондова борса, сподели пред аудиторията той.
Досков се похвали, че през последните години са развили доста собствени продукти, преди всичко фокусирани в сателитни решения около различни кор системи. Той добави, че очакват и увеличаване на персонала - от около 600 души, които наброяват сега, до поне 1000 души до края на следващата година.
Цветомир Досков, старши вицепрезидент "Финансова индустрия" в Sirma. Снимка: Николай Дойчинов
Адвокат Ирина Янева, старши мениджър в Адвокатско съдружие „Ърнст и Янг“ представи практическите аспекти на DORA (Digital Operational Resilience Act)
"В България сме водили преговори с хакери. Установявали сме контакти с т.нар. лайв хакери, които пробиват вашата самоличност с идеята да ви помогнат да откриете къде са вашите уязвимости. Установявали сме контакти с такива, които искат пари. Много голяма заплаха е кражбата на информация от вътрешни източници", каза Янева. Тя обясни, че DORA често се бърка с ИСО, но те не са еднакви. DORA влиза в определени насоки в детайл, който досега ни липсваше, навлиза в дълбочина, която ни липсваше.
Данните за реалните заплахи винаги са по-занижени, защото организациите се пазят да разкриват такава информация, добави Янева
Адв. Ирина Янева, старши мениджър в Адвокатско съдружие „Ърнст и Янг“. Снимка: Николай Дойчинов
Теодор Колев, ръководител "Нормативно съответствие", отговарящ за дивизия "Домашно кредитиране" в MFG говори за киберсигурността и защитата на чувствителната клиентска информация.
"Когато дадем достъп на някой служител за процеси в информационните ни системи, от страна на бизнеса може да има опасения. Има известен риск от този външен достъп за цялата информационна система, в която фигурират лични данни на клиенти", каза Колев.
Той препоръча да се тестват за уязвимост голяма част от критичните системи на дружеството.
Теодор Колев, ръководител "Нормативно съответствие", отговарящ за дивизия "Домашно кредитиране" в MFG. Снимка: Николай Дойчинов
Как се прилага европейската регулация на пазарите на криптоактиви, отговори адв. Дамян Лешев, съдружник в Eversheds Sutherland Bulgaria. Той припомни, как беше създадена MiCA (Markets in Crypto Assets Regulation).
"Имаме проект на Закон за регулациите на криптоактиви, като той трябва да влезе в сила до 30 декември. Обществените консултации по него приключиха на 20 септември като има интересни предложения дошли по време на общественото обсъждане. Надяваме се да има работещ парламент, който да го приеме, за да избегнем хаос в криптоиндустрията. Ще има преходен режим за доставчици на услуги за криптоактиви по този закон до 31 декември 2025 година. Това ще осигури възможност компаниите, които предоставят критоуслуги, да се регистрират по новия регламент", добави Лешев.
Адв. Дамян Лешев, съдружник в Eversheds Sutherland Bulgaria. Снимка: Николай Дойчинов
*****
Основни партньори: УниКредит Булбанк и MFG.
Събитието се реализира с подкрепата на: Sirma, MetLife, Monkey Shoulder
Институционални партньори: Българска стопанска камара, Френско-Българска търговска и индустриална камара, BESCO, Българска асоциация за дялово и рисково инвестиране
Медийни партньори: bTV Media Group, dir.bg, БНТ.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.