Alibaba и Tencent остават най-важните китайски технологични акции. Въпреки натиска на Пекин

Alibaba и Tencent остават най-важните китайски технологични акции. Въпреки натиска на Пекин

Alibaba и Tencent остават най-важните китайски технологични акции, дори на фона на нарастващия натиск от страна на Пекин върху големите онлайн компании в страната. Това заяви пред Си Ен Би Си Джаксън Уон, директор на управлението на активи в Amber Hill Capital.

„Към този момент не виждам други акции, които могат да оспорят позициите им в Китай. Alibaba и Tencent все още са бенчмарк сред китайските технологични акции“, казва Уон.

Неговият коментар идва на фона на изоставането на технологичните акции в Хонконг спрямо другите сектори през тази година.

В края на първото тримесечие нито една от десетте най-добре представящи се акции в индекса  Hang Seng не беше от технологичния сектор, сочи анализ на Си Ен Би Си по данни на Refinitiv Eikon.

Каква е причината за спада на технологичните акции?

Редица фактори допринесоха за сравнително по-лошото представяне на технологичния сектор, който отговаря за повече от 42% от референтния индекс на Хонконг

Една от причините е, че доходността по държавните ценни книжа нараства, което се отразява негативно на растежа при технологичните акции, намалявайки относителната стойност на бъдещите печалби.

За слабото представяне на китайските технологични компании допринасят и опасенията от потенциалното им делистване от борсите в САЩ. Тези страхове бяха съживени, след като Комисията по ценни книжа и борсите (SEC) на САЩ започна да прилага закон, който бе прокаран от администрацията на бившия президент Доналд Тръмп. Според закона SEC ще може да посочва компании, които трябва да предоставят документи, доказващи, че те не са собственост или контролирани от чуждо правителство. Китайските компании ще трябва да назовават всеки член на своя борд от директори, който е представител на Китайската комунистическа партия. Ако фирмите не предоставят такъв документ или пък не отговарят на местните стандарти за одит, те могат да бъдат делистнати от борсите в САЩ.

Не на последно място трябва да се отбележи и регулаторния натиск на Пекин, който изплаши инвеститорите.

Бизнес империята на Alibaba Джак Ма понесе тежък удар през миналата година, след като Китай блокира първичното публично предлагане на финтеха Ant Group, което се очакваше да бъде най-голямото в историята. Ма е съосновател на Ant Group и има контролен дял в компанията.

Alibaba обаче не е единственият интернет гигант, който е под мерника на Пекин. През март Ройтерс съобщи, че основателят на Tencent Пони Ма се е срещнал с антимонополните органи в началото на месеца.

Въпреки това акциите на Tencent поскъпнаха с 8% през първото тримесечие, докато листнатите в Хонконг книжа на Alibaba поевтиняха с 5% за същия период.

И двете фирми започнаха добре второто тримесечие, като в четвъртък книжата на Tencent напреднаха със 7,21%, а тези на Alibaba се покачиха с 2,55%. В петък борсата в Хонконг бе затворена заради Разпети петък. Търговията в града ще бъде подновена на 7 април.

Бъдещи предизвикателства

Гледайки напред, Уон признава, че политическите насрещни ветрове и потенциалните нови регулаторни правила могат „наистина да навредят“ на прогнозите за печалба на двата интернет гиганта. Той обаче очаква да бъде постигнат „някакъв компромис“ на регулаторния фронт.

„Занапред пазарните им оценки вероятно няма да са 50 или 60 пъти по-големи от печалбата. Въпреки това, те ще са около 30 пъти по-големи от печалбата, което си е много добра позиция в Китай“, казва Уон.

Той визира азано съотношението цена/печалба (P/E) – показател, който сравнява цената на акциите на дадена компания с нейната печалба. Високото съотношение P/E се счита за индикатор, че цената на акциите е висока в сравнение с печалбата на компанията.

Лиснатите в Хонконг акции на Alibaba имат P/E съотношение от 26,34, а тези на Tencent – 33,36, сочат данни на Refinitiv Eikon. За сравнение някои американски технологични акции имат далеч по високи оценки. Amazon и Netflix имат P/E съотношение от съответно 75.71 и 91.6, а Tesla от над 1000. Иначе казано, пазарната оценка на Tesla е повече от 1000 пъти по-голяма от печалбата й.

Същевременно с това Apple и Facebook имат сходни P/E съотношения с тези на китайските гиганти – съответно 33,25 и 29,61.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ