Къде изчезнаха децата?

Къде изчезнаха децата?

Истинска история ли е, или виц, никой не знае, но привърженици на харизматичните публични изяви разказват как на една конференция единият от лекторите така ловко се справил с говоренето пред немногочислената публика, че хората малко по малко излизали, докато накрая в залата останал само един човек. Завършвайки представянето си, говорещият любезно му благодарил, че все пак е издържал до края, на което човекът в залата отговорил: "О, не се притеснявайте, аз съм следващият лектор".

Тази история има известни прилики със случващото се на границата между средното и висшето образование в момента - отчасти с поведението на лекторите, но и много повече с динамиката на учениците, бъдещите студенти. И със студентите. Очевидно е, че те са мобилни повече отпреди време и вероятно много повече, отколкото си мислим. И ползват източници на информация за избор къде да продължат образованието си, за някои от които ние вероятно дори не предполагаме. Макар това да е друг, не по-малко важен въпрос, нека преди кандидатстудентската кампания се опитаме да погледнем видимата част на тези процеси. И така, къде отиват учениците? В какви университети, в България или в чужбина? И как в крайна сметка може да се усъвършенства системата, така че да е от полза за всички?

Статистиката показва, че през учебната 2014/2015 г. общият брой на студентите в България е 279 хил., което е с 2,2% по-малко в сравнение с учебната 2010/2011 г. и с 1,5% по-малко в сравнение с предходната учебна година. И все пак вижда се, че броят на студентите в България намалява с по-бавни темпове отколкото броят на завършващите ученици. Което въпреки елитарните мнения, че това масовизира и намалява качеството на висшето образование, все пак няма как да не се смята за позитивна тенденция.

Втората съществена тенденция - много студенти отиват да слушат в друга зала, ако отново използваме за аналогия историята в началото. Университетите в чужбина стават все по-привлекателни. По неофициални данни между 30 и 50% от завършващите елитни езикови гимназии кандидатстват и заминават да учат в чужбина. В останалите гимназии този процент е значително по-малък и това има причини да е така, но все пак тази тенденция ще продължава да определя облика на висшето ни образование. И това също така означава, че все повече българските университети се конкурират не помежду си и не на принципа държавни и частни, както се говореше по едно време, а с образователните институции в по-развитите страни. Едно проучване на Икономическия и социален съвет от май 2015 г. показва, че отличниците от големите градове искат да следват в чужбина и колкото е по-висок успехът и образователният статус на семейството, толкова по-ясно е изразено желанието за заминаване в чужбина. Това, разбира се, е в контекста на по-значими миграционни нагласи - 2/3 от завършващите ученици се определят като потенциални мигранти. Причините? Сред основните се заявява и недостатъчно доброто образование, или поне така твърдят респондентите.

Изборът на университет в чужбина веднага след завършването на средното образование е най-дискутираната, но не и единствената част от проблема. Има съществена група хора, които започват следването си в България и на втората или третата година продължават да учат в чужбина. Други амбициозни студенти завършват бакалавър тук и заминават за магистратура в чужбина. Колко са те, вероятно никой не може с точност да каже, но със сигурност са повече от студентите от Гърция, Турция, Македония и Молдова, които идват да учат в страната ни. НСИ отчита, че броят на мобилните студенти в университетите в страната ни нараства от 10 000 през учебната 2010/2011 г. на 11 100 през 2014/2015 г., или с 11,5% повече, а в сравнение с предходната учебна година - с 3,2% (за мобилни студенти се приемат тези, чието предишно завършено образование е в друга страна). Така че мобилността се увеличава, от нея печелят студентите, което едва ли може да се каже за университетите в страната ни.

Това са големи щрихи от ситуацията с перспективите пред висшето ни образование. За да успеят, университетите трябва да се усъвършенстват и адаптират. И ограниченият прием и защитените специалности са доста несъществена част от това, което трябва да се случи. Вероятно ситуацията ще окаже донякъде оздравителен ефект на образованието в страната ни - приемът ще намалее по естествен път, което очаквано ще засегне по-маргиналните университети и по-непрестижните специалности и тези с по-малка възможност за реализация на пазара на труда. Висшите училища ще се разделят по-ясно на стабилни и без съществени проблеми с приема на студенти и такива, които страдат. Това - поне докато отминат разрушителните последици на ниската раждаемост или докато университетите не се реформират така, че да отговарят на съвременните изисквания.

Последното е най-важно - те трябва да се променят, за да станат по-привлекателни. Дори не толкова самите университети, а преподавателите в тях, които да положат усилия да направят обучението по-полезно и интересно. Тогава и аудиториите ще бъдат пълни - както в прекия, така и в преносния смисъл. Защото от студентската мобилност може да се печели, при това немалко.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ