15 практически ползи от споменаване на търговски марки

15 практически ползи от споменаване на търговски марки

С коледните празници идва и времето на много благотворителни акции. А тази година катастрофата в Хитрино подтикна много компании да помагат или да даряват средства за преодоляване на последствията. На практика, през цялата година много организации, НПО-та или компании, са участвали по един или друг начин в много други каузи.

И както в повечето подобни случаи стигаме пак до  старата тема за споменаване на търговски марки или имена на компании в част от медиите. Темата се дъвче от много години и с оправданието: “Ми, то, законът не позволява скрита реклама...” в голяма част от медиите няма икономически новини. Или ако има, те са във вида: „Една компания направи завод за едни елементи до един град.“ Или „Една българска компания беше закупена от голяма американска компания и шефът на компанията беше много доволен.“ Звучи смешно, но в някои медии се пускат интервюта на гении в икономиката и предприемачеството, които дават стратегически посоки за развитието не само на България, но и на целия свят, а текстът е: Г-н Х, директор на компания от финансовия сектор.“ Много благодаря за пояснението!

Абсурдно положение, което продължава и до днес. Много организации и браншови асоциации дълги години се борят с този феномен. Даже СЕМ има тълкувателно решение, че когато темата е свързана с Corporate Social Responsibility (CSR) или икономическа новина, няма проблем в споменаването на марки. Необходимо е само да няма директно продуктово позициониране, например водещата новинарска емисия да отпива в ефир от чаша, на която да пише Coca-Cola, или да няма директно призоваване за покупка, например водещата да каже: “А сега подпишете договор за новия изгоден план от Теленор”. Във всички други случаи няма проблеми да се съобщи новината, например че Нестле България отварят нов завод във Варна и правят нова инвестиция от 100 милиона лева в българската икономика, като осигуряват нови 200 работни места. Не, това не е реклама, това е полезна икономическа новина. По всички световни критерии.

Потънало е в годините, с какви причини е прието подобно ограничение. Има различни слухове, на които няма да се спирам сега. Следствието е важно, но щетите са нанесени. Почти всички медии подскачат, когато видят корпоративен прес-релийз. Младите журналисти са обучени, че "скритата реклама" е най-страшното нещо. Даже е по-лоша от лъжите на политиците. И моделът се мултиплицира. Даже някои виждат в този процес някакво противоборство между журналисти и ПР-специалисти. Не че няма шефове на компании, предимно с български произход и лек ловен уклон, които смятат за върха на комуникацията да изпратят на 8000 мейла официална прес-информация как са убили мечка или друго животно някъде по света и у нас. Придружено със снимки с висока резолюция. Че ако някой се усъмни в мъжкарството им, да види нагледен материал под формата на кървав труп и нахилени уона-би-Динковци, стъпили гордо върху него. Имал съм и случай, в който собственикът на българска компания изпадна в ярост, че няма снимки как се здрависва с политици и ме караше да звъня на главни редактори, за да свалят тиражи и да сменяме снимките. Сещате се дали го направих. Или по-скоро какво направих. Но това са само изолирани случаи. Които не трябва да бъдат използвани за оправдание.

Не трябва да гледаме лошите примери, а да се опитаме да използваме положителните практики, за да променим ситуацията. И представата ни за корпоративни новини. Признавам, не съм юрист и нямам идея дали и колко трябва да се промени Законът за радио и телевизия. Оставям това на специалистите. Това, което мога да направя, е да дам примери как всички ще спечелим от подобна промяна.

Трябва да се отбележи, че в това отношение сме години, да не кажа десетилетия, след нормалните страни. Корпоративният свят е важна част от живота ни и липсата му само осакатява разбирането за процесите и реалността, в която живеем. Още повече имената на политиците, политическите партии и други организации също са търговски наименования по смисъла на Патентното право. Криско, Гери-Никол или други са толкова търговски наименования, колкото Кардашиян или Принс. Ако не знаете, Принс тръгна да се преименува, защото загуби правата да използва името си. Подобни практики ще дойдат и тук. И то скоро.

Ето само някои от ползите, които бихме имали, ако всички медии спокойно споменават търговски марки и корпоративни имена (без директна реклама и призиви за купуване):

  1. Новините няма да се състоят само от политика и катастрофи. В момента някои новинарски емисии съобщават даже за автомобилни катастрофи на малки планински пътеки в Чили, само и само да запълнят време или квота за катастрофи.
  2. Икономиката, икономическата свобода и прогресът, който идва от частната инициатива, са в основата на демокрацията. И те трябва да се развиват, за да се развива самата държава.
  3. Масовата публика ще разбере, че икономиката, т.е. компаниите и работещите в тях, създават богатството на държавата. А политиците и администрацията само трябва да не пречат и понякога да преразпределят.
  4. Масовата публика ще разбере, че икономиката ни е в подем. И че не всичко е толкова страшно, колкото искат да го представят някои политици.
  5. По-добра финансова култура. Хората ще се учат да си управляват парите по-добре.
  6. Намаляване на измамите. Повече разговори за пари ще доведат до по-малко възможности за мошениците.
  7. По-добро ориентиране в тенденциите за работни места. А това пък ще доведе до намаляване на диспропорциите и обезлюдяване на огромни региони от страната.
  8. Масовата публика ще разбере колко много компаниите инвестират в икономиката.
  9. По-малко ще има ментета. Оригиналните продукти и услуги ще са по-видими.
  10. Хората ще виждат колко много компаниите даряват, или инвестират в CSR проекти. А те инвестират много – в почистване, в опазване на околната среда, в грижа за здравеопазване или неравнопоставеност, в почти всички сфери на живота ни. И това не е "евтин ПР", както ми каза един журналист. Това е отговорно поведение на организации, които искат да са част от живота на обществото ни.
  11. Отговорен корпоративен гражданин е дисциплина, която даже се изучава в много западни университети. Тук не се споменава.
  12. Политиците ще лъжат по-малко. Когато фактите и цифрите говорят официално от медиите, популистите ще загубят част от тезите си.
  13. Увеличаване на предприемачеството. Все още битува идеята от 80-те години, ерата на развития социализъм, че „фирмаджийството“ е нещо близко до измама. Фактически така се спира изграждането на истинската средна класа. И оставаме в плен на миналото.
  14. Компаниите ще получат признание и ще даряват повече. А това ще е добър пример за останалите хора и организации в България и ще разшири общността на ангажираните със социалните каузи.
  15. Успешен модел на предприемачи – ще се сменят приоритетите на учениците.

На финала ще отбележа, че има медии, които спокойно споменават марки и имена. И не само споменават, а осъзнават силата и важността на икономическите новини. За съжаление, те не са много и са само приятно професионално изключение, което потвърждава правилото. И нови поколения журналисти израстват със самоцензура. Така че, независимо от причините, довели до това странно положение на медийния пазар, загубите за обществото са очевидни. И е само в общ интерес да се намери решение по-бързо. Все пак сме на прага на 2017 г. Не на 1987 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Данъчен проблем: Шефът на Ferrari ще полага една година общественополезен труд
Имение с отстъпка: Свалят 25 млн. долара от цената на бившия дом на Рики Мартин
Световните петролни компании съкращават работни места поради ниските цени на "черното злато"
Добрите екипи са по-важни от добрите идеи
На днешната дата, 10 септември. Рождениците днес
"Хитачи" открива нов завод за железопътни вагони на стойност 100 милиона долара близо до Вашингтон
Митниците продават на търг 87 килограма златни и сребърни бижута, кюлчета и монети, задържани на ГКПП "Капитан Андреево"
Финансовата платформа Robinhood на Влад Тенев влиза в индекса S&P 500