21 предпоставки за градоустройството, преди да се караме за велоалеите

21 предпоставки за градоустройството, преди да се караме за велоалеите

Пуснаха булевард „Дондуков“. Заедно с велоалея. Голяма и хубава. И заема едната лента в посока от Министерски съвет към Дарик радио. Всеки, който поне веднъж е минавал през центъра на София, знае какво означава това. Че няма място за самостоятелна лента за дяснозавиващи. Всичко става от една лента. И на всеки светофар, завиващите ще изчакват пешеходците, а отзад ще се събира гневна опашка от чакащи коли. Заедно с трамвая, задръстването е готово. И пак ще има шофиране по релсите, пак ще има луди маневри, само защото шофьорите са изнервени и им писва да чакат.

Знам, че има фенове на велоалеите. Чуха се ведри похвали как сме станали като Амстердам. Или по-скоро как трябва да станем като Амстердам. И там имало алеи, и там много се карали колела. Но има важна разлика. Нивата на развитие на градовете, населението и цялостната култура. Холандците с векове се борят за отвоюване на земите си от морето и са нация на високите технологии. Ние с векове се борим за отвоюване на земите си от каруците и сме нация на „Бате, тука е така.“

На целия фон и цялостното ниво на развитие на обществото ни да се блокира центъра на столицата със странно решени велоалеи, е малко като старата приказка: „На гол тумбак, чифте пищови.“ А и за пореден път администрацията ни остави нас, хората, да се "саморегулираме" на принципа  всеки да се оправя както може и да се скара с когото може. А трябваше предварително да свърши много друга работа. За да съм мил и конструктивен, предлагам 21 точки за по-важни неща, които трябваше да се направят преди въобще да се стигне до разговор за велоалеите. За да не слагаме колата пред коня.

  1. Стратегия за развитие на държавата. Все пак, ако посоката за развитие ще е масов туризъм, столицата трябва да е съобразена с това. Ако ще е хай-тек хъб, също. И т.н.

  2. Стратегия за развитие на самата столица. Какво искаме от града си? Какво политиците планират за града ни? На север ли, на запад ли, нагоре ли, накъде ще се развива? История ли ще пазим, хай-тек ли ще правим, студенти ли ще отглеждаме или спортни надежди? Стратегия. Някаква.

  3. Въз основа на стратегията за развитие, да се направи конкретен план за това развитие. Кои зони за какво са. Къде ще има небостъргачи, къде паркове, къде индустриални зони. Не само днес, а поне 10 години напред. Иначе е странно да се слагат велоалеи, а след това да се определя къде ще са небостъргачите.

  4. Анализ на потока от хора. В порядъци. Колко, къде, кога се движат из града. Лесно е за всеки, който малко е учил транспортни задачи. Прави се елементарен математически модел, демонстриращ кога къде има натоварване. Като Гугъл. Или като статистиките за топките по време на тенис мач.

  5. Въз основата на този анализ се прави разбивка къде искат да ходят хората. Дали в Бизнес парка, дали в Люлин, дали на Камбаните, дали в центъра, къде. И по-важното, какви хора са това. С каква цел. Майки с колички, или бизнесмени с куфарчета, или деца на скейтове, или театрални фенове за постановки, или камиони за зареждане, или каквато там работа или забавление имат.

  6. Въз основа на разбивката се предлага какви да са транспортните артериите към различните места. Дали метро, дали друг градски транспорт, дали автомобили, дали нещо друго. Също се прави координация с представителите на КАТ, за да се поеме регулирането в час пик.

  7. Ако центъра на София се забрани за коли, има ли „пръстени“, които да поемат трафика? По "Ситняково" е постоянен ужас. През "Красно село" също. Как въобще ще се осъществява движението?

  8. Да се направи анализ на гъстотата на населението по зони и дали новите блокове и бизнес центрове имат достатъчно парко-места. В момента в някои квартали се стига до бой за паркиране. Само защото вместо триетажни блокчета има шестетажни кооперации. Нормално е хората да са изнервени.

  9. Въз основа на всички анализи да се обособят паркинги по всички квартали. Както направиха за метрото. Значи там може, а по жилищните квартали не може?! Е, може някои инвеститори да не реализират огромни печалби, но е наложително, за да няма война между съседите.

  10. Да се прецени къде автомобилите могат да бъдат заместени с велосипеди или друг алтернативен транспорт. Моите уважения, но не мога всеки ден да изкачвам Редута с колело, в костюм, с раница от 20 килограма. Вече съм дърт за подобни неща…

  11. Да се регулира дейността на сметосъбиращите фирми. Да се блокират улици по обяд, защото някой си спестява пари, е недопустимо. Ако не могат да се справят, да се сменят.

  12. Същото и с ремонтните фирми. Това, че Общината ги глобява, не ни топли нас ни най-малко. Нито извинения получаваме, нито компенсации за ремонта на ремонта на ремонта.

  13. Да се подобри координацията с Топлофикация София, ЧЕЗ, Софийска вода, интернет провайдъри, инвеститори и строители, изобщо всички фирми, които копаят улиците. Намаляха случаите, когато едни приключват ремонт, асфалтират, после идва друг, пак разкопава и т.н.

  14. Да се подобри изнасянето на снега от улиците. А не, както е сега, само да се събира и да се оставя да се разтопи. Поне в повечето случаи.

  15. Да се подобри почистването на улиците, канализацията и отвеждането на дъждовните води. Няма смисъл да казвам какво се случва при порой. Тогава не е за велосипеди, а за кану каяк. Както преди няколко години, един ентусиаст си гребеше по новото Околовръстно.

  16. Да се направи цялостна програма по проверка на дърветата в столицата. Чупят се, падат, изсъхват, могат да наранят хора. Необходима е програма и за залесяване, защото намаляването на зеленина се усеща все повече и повече.

  17. Да се премахнат каруците. Не ме интересува как. Не е моя работа. Но все още по "Дондуков" минават каруци. Какви велоалеи, какви пет лева? Махнете каруците. Щом за председателството изчезнаха, значи може. Но трябва да има желание.

  18. Да се регулира товарно-разтоварната дейност. В момента всеки може да си спре на блицове и със „Само за минутка да смъкна тия кашони“ може да блокира движението.

  19. Изобщо цялостната „контролна дейност“ на общината по горните, а и още много теми, е на ниско ниво. Оправданието, че няма хора, е смешно. Намериха хора за Синя и Зелена зона. Значи може. Да намерят и за контрол на останалите дейности. За какво, впрочем, се харчат парите от зоните?

  20. Да се проучи опита на градове, които имат „климатичен почерк“ като на София. Морските „гладки“ градове са различни, странно е да се гледат те. Може да се окаже, че има други варианти. Или че някой подобен град се е борил сто години и не е успял. Защо пак да откриваме топлата вода…

  21. Да се проучи колко, кои, какви хора искат да карат велосипеди и къде. В момента изглежда сякаш администрацията от Министерски съвет иска да отиде с колело в Министерство на финансите. Или група фенове да отидат в Софийската опера и после до "Бай Дъ Уей" с велосипеди. Странно.

Ако част от изброените по-горе неща ги има, то тогава Общината трябва да си промени комуникационната политика. Защото не е идеята само да се режат лентички на булеварди. А да се дава визия, да се увличат хората, да им се показва реално бъдеще, към което да се стремим.

Не ме разбирайте погрешно, искам чист град. Искам зелен град. Искам активен начин на живот. Но в момента, с това ниво на градско развитие и ниво на визия на администрация и политици, да се сравняваме с Амстердам е като приказката: „Видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак…“

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ