5 заблуди на мозъка, които ни струват скъпо

5 заблуди на мозъка, които ни струват скъпо

Мислим си, че сме разумни същества и взимаме рационални решения, базирани на факти. Когато избираме продукт А, вместо продукт Б, сме сигурни, че това е след задълбочен анализ на плюсовете и минусите на двете предложения, цена, качество и други важни показатели, които може да изброим без проблем, ако някой ни попита.

Всъщност, истината е малко по-различна и често изборът ни няма нищо общо със самия продукт. Нашият мозък често взима решения, които изглеждат логични, но само на пръв поглед. Тези дълбоко скрити в нашето съзнание автоматични мисли се наричат „когнитивни отклонения“ и има цяла наука, която ги изследва. В тази статия ще ви представя 5-те най-популярни от тях, които могат да ни струват скъпо, и как да ги неутрализираме.

Ефект на котвата

За да демонстрирам как работи тази заблуда, нека изиграем една игра. Как мислите – най-старото дърво в България дали е под или над 4000 години? А може ли да познаете на точно колко години е, без да ползвате търсачка? Освен, ако не знаете много за дърветата у нас, сте предположили възраст близо до 4000 години. Дори да сте казали 3 или 5 хиляди години, вашето предположение е повлияно от първото число, която написах.

Това е пример за ефекта на котвата. Ние твърде много разчитаме на първата информация, която сме получили, и така числото 4000 се превърна в нашата „котва“. Ако не бях ви го казал, сигурно щяхте да предположите по-коректно възрастта на най-старото дърво в България. Ако сте любопитни, правилният отговор е около 1650 години.

Тази заблуда може да ни струва пари, когато взимаме решения за покупка на дадена стока или услуга. Ако си търсим таблет, и първата цена, която видим е 1000 лева, тя се превръща в наша котва. След това, всяка цена под тази сума ще ни се вижда изгодна и ако намерим някъде същия продукт за 500 лева, (най-вероятно) ще си го купим. Уловката тук е, че реалната цена на този таблет е 300 лева и той струва толкова в почти всички останали магазини.

Разбира се, търговците знаят за този ефект и го използват много умело. Например, по-опитните брокери на недвижими имоти показват първо най-скъпия и луксозен апартамент. След това, всички останали изглеждат като добра сделка. Може да използваме тази заблуда на мозъка и когато ние продаваме нещо. Назоваваме една висока и нереалистична цена в началото, и след това е много вероятно да постигнем нашата желана сума, дори да я надхвърлим.

Как да се предпазим от тази заблуда на мозъка? Като отделим повече време за проучване и сравняване на цените на дадени продукти. Само така ще се откъснем от първоначалната „котва“ и ще съберем повече информация, с която да направим разумен и рационален избор.

Ефект на стадото

Аз съм отраснал на село и знам точно какво значи този ефект. Свързваме думата „стадо“, обикновено с овце и има защо. Ако една тръгне нанякъде, всички останали ще я последват, защото никоя не иска да се дели от „колектива“. По тази причина не е проблем да се управлява голямо стадо от овце. При козите е точно обратното. Всяка от тях е независима и не се съобразява с останалите.

Да оставим настрана селскостопанската тематика и да се върнем на тази заблуда на мозъка. Мога лесно да я демонстрирам. Ако сте мъже, носите панталони, а не поли, защото повечето мъже го правят. По същия начин, обществото в което живеем, е наложило определени стандарти на обличане, общуване, шофиране и много други.

Има ситуации обаче, в които не сме длъжни да вървим с тълпата и това ще ни струва пари. Типичният пример тук са модните неща, като мобилни телефони, таблети, лаптопи и коли. Ако всичките ни приятели притежават таблет от дадена марка, сигурно и ние ще си купим същия. Дали ни трябва точно тази марка и модел? Може ли да си купим по-добър на по-ниска цена? Може да се окаже, че изобщо не ни трябва таблет, защото и смартфона ни върши идеална работа. Това, че всички теглят ипотечни кредити за по 30 години, означава ли, че и ние трябва да го направим? Не е ли по-добре да живеем под наем и да сме мобилни?

Ние сме социални същества и следването на останалите не винаги е грешка. За да взимаме разумни решения, които са най-добри за нас (а не за тълпата), е добре да помислим внимателно, преди да предприемем дадено действие. Това, че всички го правят (а и кои са тези „всички“), не е разумен довод. Нужен е по-задълбочен анализ, особено когато решенията са свързани с нашите пари. Конкретен пример: Повечето хора у нас си държат спестяванията в банкови депозити, но това не е най-умния избор.

Ефект на потвърждението

В днешно време голяма част от информацията, която получаваме, е през социалните медии. В тях ние имаме възможност да получаваме известия само от избрани източници и да се свързваме само с хора от нашето обкръжение. Проблемът тук е, че ние чуваме и виждаме само една гледна точка– на избрани медии и хора, която обикновено съвпада с нашата. Този ефект работи непрекъснато и всяка нова информация, която получаваме „потвърждава“ старата.

Ако потърсим нови знания и гледни точки, може да се окаже, че неща, в които дълбоко вярваме, са грешни и не работят за нас. Това „пробуждане“ не е желано от нашия мозък, който иска да се придържа към статуквото и познатите неща. Част от медиите имат немалка вина за това, защото не винаги са обективни и представят различни гледни точки.

За да не губим пари от този скрит ефект, е добре да направим детайлно проучване и да съберем колкото се може повече информация и гледни точки, преди да вземем решение за нашите инвестиции. Това не винаги е толкова лесно. Представете си, че искаме да вложим част от спестяванията си в акции на нови технологични компании, вместо в по-ниско рискови активи. Ние ще търсим информация и хора, които са на нашето мнение и изобщо няма да искаме да чуваме за рисковете и другите алтернативи.

Аз може и да имам професионално „изкривяване“ като бивш одитор, но когато вземам дългосрочни решения за моите пари, търся всички възможни рискове, които биха довели до загуба. Не се отказвам, но съм подготвен и знам какво може да се обърка, и как да реагирам в конкретния случай.

Ефект на невъзможния отказ

Да приемем, че сме инвестирали в някакъв актив преди една година. Цената му се е качвала в началото, но след това непрекъснато пада и вече сме загубили над 40% от първоначалната сума. Повечето хора ще го държат с надеждата да си върнат поне парите, защото не искат да продават нещо на загуба. Нещо подобно се случва и с живота на някои хора. Те са учили за юристи и са вложили в тяхното образование много пари и време. След това започват работа в някоя правна кантора и остават на нея година след година, въпреки че тази професия вече не им харесва. И в двата случая, хората не могат да се откажат, защото „са вложили прекалено много в това“.

От този ефект може да губим пари по много начини. Първият пример, който се сещам е за неподходяща инвестиция, която сме направили. Купили сме изгодно имот, за да го отдаваме под наем, но нещата не са протекли по план и сега цената му пада и няма наематели. Логичното решение е да го продадем и да си купим по-добър актив, но в действителност продължаваме да наливаме пари в имота и да си губим времето с надеждата, че нещата ще се оправят, а и вече сме вложили толкова много в него. Подобна е ситуацията и с бизнес, който сме стартирали. Той не върви, но ние увеличаваме инвестицията в него, защото не искаме да претърпим загуби.

За да се избавим от този ефект, трябва внимателно да обмислим какво да правим с наличния актив, като се доверяваме повече на цифрите, а не на чувствата и емоциите.

Ефект на парализата

При мен този ефект е много силен и активно работя за неговото преодоляване. При избор на продукт или при вземането на важно решение, често събирам прекалено много информация и правя прекалено детайлни анализи и проучвания. Със сигурност, повече информация е по-добре, но ако това води само до отлагане, е нещо, което ни вреди.

В нашия забързан и претрупан с информация свят е трудно да прецениш всички алтернативи и да събереш достатъчно данни за тях. Дори да разполагаме с най-мощния компютър на света и цялата налична информация, пак ще е трудно да сравним предлаганите у нас застраховки „Живот“, например. Каквото и решение да вземем, със сигурност ще сме изпуснали някой детайл.

Решението е просто – действие и ясното убеждение, че ние носим отговорност за него, а не някой друг.

Как мислите, има ли и други заблуждаващи ефекти, които ни струват скъпо?

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Кая Калас: Нарушаването на румънското въздушно пространство от руски дронове е неприемливо
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 15 до 21 септември
Росен Желязков: Има взети мерки за защита на въздушното ни пространство
Френският фермерски синдикат FNSEA призова за национален протест на 25 септември срещу Меркосур и митата на САЩ
Германските компании страдат от слабо интернет покритие въпреки милиардните инвестиции
Конференциите все още могат да донесат огромна възвръщаемост на инвестициите
На днешната дата, 15 септември. Рождениците днес
Смятана за изгубена от 400 г. картина на Рубенс е открита в имение в Париж