Димитър Вучев: Българите започнаха да задават все по-често фундаменталния въпрос "Защо?"

Димитър Вучев: Българите започнаха да задават все по-често фундаменталния въпрос Защо?

Имаме отговорността да налагаме най-високи стандарти, казва Димитър Вучев, главен редактор на Bloomberg TV Bulgaria

- Г-н Вучев, две години след старта на Bloomberg TV Bulgaria виждате ли промяна в отношението на широката публика към икономическата материя? Станаха ли българите по-грамотни финансово?

- Силно се надявам да е така. Мисията и стремежът на Bloomberg TV Bulgaria е представянето на комплицирани теми по възможно най-достъпния начин. Целевата ни аудитория, разбира се, са хората с познания и интерес в областта на икономиката и финансите. Няма как обаче да обърнем гръб и на по-широката публика, особено на младите хора, от които зависи бизнесът утре. Имаме сложната задача да балансираме между строго експертното и общодостъпното. Моето лично впечатление е, че българите сме все по-питащи се защо нещата се случват по определен начин, какви са причините зад дадени решения или действия и кой има полза от подобен развой на събитията. Когато един човек започне да си задава най-фундаменталния въпрос - "Защо?", той вече е минал на едно по-високо ниво в личностното си развитие.

- От какви проблеми най-често се оплакват българските предприемачи и какво още трябва да се направи, за да се подобри бизнес средата?

- Клиширано е, но най-често споделяният проблем е липсата на кадри. Постепенното покачване на доходите в България в последните години върна обратно в страна ни много българи, които бяха избрали да се развиват зад граница. Те обаче в общия случай спадат към категорията "добре образовани", имат по-високи изисквания за доходите и заемат веднага след прибирането си по-ръководни позиции в компаниите. Българските предприемачи удрят сериозно на камък в търсенето на по-ниско или средно образовани работници. Този проблем на първо четене изглежда по-маловажен от липсата на подготвени кадри, но в по-дългосрочен план кръвоносната система на икономиката не са мениджмънтът и бизнес лидерите, а обикновените в добрия смисъл на думата хора, които се трудят всеки ден за прехраната си, работейки за някого. Това е и основното предизвикателство пред българската държава - да намери начин как да запълни дупка, която се оформи в последните години.

- Самият Майкъл Блумбърг ви поздрави за рождения ден. Как работите с международния екип на Bloomberg, какво ново за професията научихте от тях за 2 години?

- Работата с професионалисти от международен характер като колегите от Bloomberg e истинско удоволствие и чест, но същевременно и отговорност. За да се вписваме в международните стандарти на Bloomberg LP за правене на финансова журналистика, с колегите от Bloomberg TV Bulgaria сме длъжни да се учим в движение всеки ден.  Несъмнено българският пазар е далеч по-назад в развитието си от този в САЩ, което е и голямото предизвикателство пред нас. Имаме отговорността не просто да сме една от медиите в сектора, а да сме тази, която налага стандартите в този тип журналистика.

- Какво сочат анализите и какво показват вашите лични наблюдения по една от най-дискутираните напоследък теми във финансовия свят - биткойн е следващото Голямо нещо или следващият голям балон в бизнеса?

- На биткойна не трябва да гледа просто като на един актив, увеличил рязко цената си, което е довело до въпроси дали имаме балон. Биткойнът и изобщо криптовалутите са нова концепция за функционирането на финансовия свят. Беше въпрос на време глобалната дигитализация, която започна през 90-те години и в момента практически е навсякъде около нас, да достигне и до парите. В този смисъл, дори и биткойнът да изгуби голяма част от стойността си с времето и да отстъпи лидерството, той вече ще е свърши своята работа - ще е проправил пътя на криптовалутите и ще е дал нова насока на развитие на световната икономика.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ