H2H в бизнеса

H2H в бизнеса

Човек към човек е новият модел

Клиентите станаха много по-изискващи. На всеки е ясно, че живеем в нов глобален свят на свързаност. Ако довчера сме говорили за бизнес модели B2B (бизнес към бизнес) и B2C (бизнес към клиент), днес вече говорим за H2H (човек към човек). Клиентите станаха много по-изискващи и с по-големи очаквания откогато и да било. Те искат не само да потребяват, но и да определят посоката на развитие на компаниите. Като резултат продуктовите цикли се скъсиха неимоверно много и във високотехнологичния сектор те траят дни и дори часове (обърнете внимание колко често се ъпдейтва софтуерът на устройствата, които ползвате). Страхотната динамика кара неуспяващите да фалират и изчезват и помага на новите и адаптиращите се да стават все по-големи. Търсят се иновации, нови подходи в управлението и изобщо в бизнеса. Конкуренцията се променя и вчерашните врагове днес вече работят в партньорства. На държавите им се налага да мислят за електронни правителства. Бизнесът започна да диктува какво да се учи в университетите. Неща, които бяха немислими в близкото минало. Въпросът към мениджърите в бизнеса е: Какво да правим? Как да продължим напред?

През 1990 г. Джеймс Муур за първи път започва да говори за екосистема като стратегически подход в управлението на бизнеса. Той дава и първата дефиниция за бизнес екосистема: "Икономическа общност, подкрепяна от взаимодействащи си организации и индивиди - организмите на бизнес света. Екосистемата включва клиентите, доставчиците, водещи производители, конкуренти и други. Всички участници в екосистемата работят заедно, за да постигат своите цели, а ролята на лидера на екосистемата е безценна за участниците в нея, защото той помага на нейните членове да се движат напред към споделена визия, да правят инвестиции заедно и да намират взаимно подкрепящи се роли".

Големите бизнеси вече знаят всичко това и го използват. Най-силно развита е практиката сред ИТ и технологичната индустрия, където и динамиката е най-голяма. В този сектор създаването и управлението на бизнес екосистемата е гаранция за бъдеще и успех. Неслучайно в книжата при излизането си на борсата компанията с най-голямо първично публично предлагане в света Alibaba споменава точно 160 пъти думата "екосистема" и така успява да пласира акции и опции за 25 млрд. долара.

Нека разгледаме 7-те елемента на заобикалящата всеки бизнес екосистема с идеи как да включим, работим и управляваме всяка една част от нея. Казано съвсем просто: кои са действията, които

трябва да правим като бизнес, за да накараме другите да ни харесват и предпочитат.

Клиенти - всеки бизнес започва с тях

Бизнес клиенти: Най-силен ефект и висока оценка ще получат предоставянето на ноу-хау, знания, ресурси. Освен да ги обучавате във вашите продукти и услуги, може да ги подкрепите дори със знание и умения в областта на продажбите. Все пак вашият успех зависи от това и те да са успешни в техния бизнес. Създайте онлайн платформа, където вашите бизнес клиенти могат да задават въпроси и да споделят добри практики помежду си. Канете ги на конференции и нетуъркинг събития, за да заздравите личните си отношения и да изградите емоционална връзка с тях и да станете незаменим партньор.

Граждани

Хората обичат да си общуват с хора. Въвлечете феновете си в събития и каузи, в които да имат достъп до хората от компанията ви. По този начин ще отворите жив канал за обратна връзка и предложения от най-верните си поддръжници. Представяйте им последните новости, искайте тяхното мнение. Социалните мрежи са добра възможност за ангажиране и изграждане на доверие,

стига да се управляват професионално. Направете дни на отворените врати в офисите и обектите си - любопитните ви фенове ще се радват на привилегията да надникнат зад завесата. Големите технологични компании стигат и по-далеч. Предоставят достъп и дават възможност на всеки да създава приложения и да доработва продуктите им. По този начин те споделят успеха и дават възможност на всеки да стане собственик на малка частица от големия бизнес. Дали това е възможност и за вас?

Служители - настоящи, но и бивши

Представете си какъв потенциал има в идеята всички тези хора да бъдат ваши посланици на добра воля! Да бъдат част от вашия търговски екип до края на живота си. Рецептата за това е да се грижите за хората си по най-добрия начин, докато са при вас, а и след това. Известна пивоварна от Дъблин е разбрала това прозрение и го е превърнала в ценност и обичай. Всеки петък всеки бивш служител може да отиде в завода и да сподели безплатния обяд, предоставен от компанията, с бившите си колеги и да си върне приятните спомени от миналото. Златни карти за лоялност, даващи привилегии, също карат служителите ни да се чувстват специални, а фирмените събития за рождени дни на компанията ни са добър повод да освежим контакта с хората си.

Доставчици

Доставчиците ни искат стабилно партньорство, знания и обратна връзка от клиентите ни. Възможности да стават по-добри и да подобряват продуктите и услугите си. Ние сме техните клиенти. Просто се иска да участваме в техните инициативи.

Конкуренти

Да работим с противниците си, може би e звучало като лудост до съвсем скоро. Да, но днес това е широко разпространена практика. Вместо да се конкурираме, можем да отворим нова страница на партньорството и всеки да намери своята специфична ниша и заедно да разширяваме общия пазар. Кръглите маси, асоциациите, изработването на стандарти за работа, дори предоставяне на продукти, части и услуги, обмяна на хора между конкуренти много често има положителен ефект върху бизнеса на всички. Все пак конкурентите ни са участниците в екосистемата ни, които най-добре от всички останали разбират бизнеса ни и се сблъскват със същите проблеми, с които и ние. Струва ли ви се невъзможно за вашия сектор? Може би пък това е една добра възможност да поемете инициативата и бъдете иноватор и лидер в бранша. 

Висши училища

Бъдещето на бизнеса през следващите 10 години зависи от седящите на университетските скамейки студенти. Искаме ли да имаме добра перспектива и хора, които да ни придвижат на следващото ниво? Да? Тогава трябва да работим и с тях. Включете се в множеството инициативи на университетите и студентските организации. Подкрепете с техника, знания и хора местния университет или училище. Гостувайте и споделяйте знания и визия за бъдещето. Вземете млади хора на стаж и им дайте старт в кариерата. Развийте работодателската си марка, за да привличате най-добрите. Станете спонсор на университетски конкурс или състезание с бизнес тематика и ще се удивите от начина на мислене и креативността на младите.

Държава и институции

Можем ли да партнираме с тях? Предполагам, повечето от вас ще отговорят отрицателно. Но все пак трябва да се опитваме. Вече може да плащаме с банкова карта на ПОС терминал в някои от държавните институции. БУЛСТАТ регистърът стана изцяло електронен. Вярно, че и двете станаха факт след 15-ина години чакане, но все пак се случиха. Развитието и промяната в държавните

институции трябва да тръгват отнякъде. Ние, хората от бизнеса, трябва да сме двигателите това да се случи. Участие в кръгли маси, срещи с правителството и министерствата, предложения към териториалните агенции на НАП, предложения и коментари за законодателни промени към депутатите са част от инструментите, които може да използваме, за да подкрепяме и изискваме от държавните институции. Все пак и там работят хора. Голяма част от тях са готови да участват.    

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ