H2H в бизнеса

H2H в бизнеса

Човек към човек е новият модел

Клиентите станаха много по-изискващи. На всеки е ясно, че живеем в нов глобален свят на свързаност. Ако довчера сме говорили за бизнес модели B2B (бизнес към бизнес) и B2C (бизнес към клиент), днес вече говорим за H2H (човек към човек). Клиентите станаха много по-изискващи и с по-големи очаквания откогато и да било. Те искат не само да потребяват, но и да определят посоката на развитие на компаниите. Като резултат продуктовите цикли се скъсиха неимоверно много и във високотехнологичния сектор те траят дни и дори часове (обърнете внимание колко често се ъпдейтва софтуерът на устройствата, които ползвате). Страхотната динамика кара неуспяващите да фалират и изчезват и помага на новите и адаптиращите се да стават все по-големи. Търсят се иновации, нови подходи в управлението и изобщо в бизнеса. Конкуренцията се променя и вчерашните врагове днес вече работят в партньорства. На държавите им се налага да мислят за електронни правителства. Бизнесът започна да диктува какво да се учи в университетите. Неща, които бяха немислими в близкото минало. Въпросът към мениджърите в бизнеса е: Какво да правим? Как да продължим напред?

През 1990 г. Джеймс Муур за първи път започва да говори за екосистема като стратегически подход в управлението на бизнеса. Той дава и първата дефиниция за бизнес екосистема: "Икономическа общност, подкрепяна от взаимодействащи си организации и индивиди - организмите на бизнес света. Екосистемата включва клиентите, доставчиците, водещи производители, конкуренти и други. Всички участници в екосистемата работят заедно, за да постигат своите цели, а ролята на лидера на екосистемата е безценна за участниците в нея, защото той помага на нейните членове да се движат напред към споделена визия, да правят инвестиции заедно и да намират взаимно подкрепящи се роли".

Големите бизнеси вече знаят всичко това и го използват. Най-силно развита е практиката сред ИТ и технологичната индустрия, където и динамиката е най-голяма. В този сектор създаването и управлението на бизнес екосистемата е гаранция за бъдеще и успех. Неслучайно в книжата при излизането си на борсата компанията с най-голямо първично публично предлагане в света Alibaba споменава точно 160 пъти думата "екосистема" и така успява да пласира акции и опции за 25 млрд. долара.

Нека разгледаме 7-те елемента на заобикалящата всеки бизнес екосистема с идеи как да включим, работим и управляваме всяка една част от нея. Казано съвсем просто: кои са действията, които

трябва да правим като бизнес, за да накараме другите да ни харесват и предпочитат.

Клиенти - всеки бизнес започва с тях

Бизнес клиенти: Най-силен ефект и висока оценка ще получат предоставянето на ноу-хау, знания, ресурси. Освен да ги обучавате във вашите продукти и услуги, може да ги подкрепите дори със знание и умения в областта на продажбите. Все пак вашият успех зависи от това и те да са успешни в техния бизнес. Създайте онлайн платформа, където вашите бизнес клиенти могат да задават въпроси и да споделят добри практики помежду си. Канете ги на конференции и нетуъркинг събития, за да заздравите личните си отношения и да изградите емоционална връзка с тях и да станете незаменим партньор.

Граждани

Хората обичат да си общуват с хора. Въвлечете феновете си в събития и каузи, в които да имат достъп до хората от компанията ви. По този начин ще отворите жив канал за обратна връзка и предложения от най-верните си поддръжници. Представяйте им последните новости, искайте тяхното мнение. Социалните мрежи са добра възможност за ангажиране и изграждане на доверие,

стига да се управляват професионално. Направете дни на отворените врати в офисите и обектите си - любопитните ви фенове ще се радват на привилегията да надникнат зад завесата. Големите технологични компании стигат и по-далеч. Предоставят достъп и дават възможност на всеки да създава приложения и да доработва продуктите им. По този начин те споделят успеха и дават възможност на всеки да стане собственик на малка частица от големия бизнес. Дали това е възможност и за вас?

Служители - настоящи, но и бивши

Представете си какъв потенциал има в идеята всички тези хора да бъдат ваши посланици на добра воля! Да бъдат част от вашия търговски екип до края на живота си. Рецептата за това е да се грижите за хората си по най-добрия начин, докато са при вас, а и след това. Известна пивоварна от Дъблин е разбрала това прозрение и го е превърнала в ценност и обичай. Всеки петък всеки бивш служител може да отиде в завода и да сподели безплатния обяд, предоставен от компанията, с бившите си колеги и да си върне приятните спомени от миналото. Златни карти за лоялност, даващи привилегии, също карат служителите ни да се чувстват специални, а фирмените събития за рождени дни на компанията ни са добър повод да освежим контакта с хората си.

Доставчици

Доставчиците ни искат стабилно партньорство, знания и обратна връзка от клиентите ни. Възможности да стават по-добри и да подобряват продуктите и услугите си. Ние сме техните клиенти. Просто се иска да участваме в техните инициативи.

Конкуренти

Да работим с противниците си, може би e звучало като лудост до съвсем скоро. Да, но днес това е широко разпространена практика. Вместо да се конкурираме, можем да отворим нова страница на партньорството и всеки да намери своята специфична ниша и заедно да разширяваме общия пазар. Кръглите маси, асоциациите, изработването на стандарти за работа, дори предоставяне на продукти, части и услуги, обмяна на хора между конкуренти много често има положителен ефект върху бизнеса на всички. Все пак конкурентите ни са участниците в екосистемата ни, които най-добре от всички останали разбират бизнеса ни и се сблъскват със същите проблеми, с които и ние. Струва ли ви се невъзможно за вашия сектор? Може би пък това е една добра възможност да поемете инициативата и бъдете иноватор и лидер в бранша. 

Висши училища

Бъдещето на бизнеса през следващите 10 години зависи от седящите на университетските скамейки студенти. Искаме ли да имаме добра перспектива и хора, които да ни придвижат на следващото ниво? Да? Тогава трябва да работим и с тях. Включете се в множеството инициативи на университетите и студентските организации. Подкрепете с техника, знания и хора местния университет или училище. Гостувайте и споделяйте знания и визия за бъдещето. Вземете млади хора на стаж и им дайте старт в кариерата. Развийте работодателската си марка, за да привличате най-добрите. Станете спонсор на университетски конкурс или състезание с бизнес тематика и ще се удивите от начина на мислене и креативността на младите.

Държава и институции

Можем ли да партнираме с тях? Предполагам, повечето от вас ще отговорят отрицателно. Но все пак трябва да се опитваме. Вече може да плащаме с банкова карта на ПОС терминал в някои от държавните институции. БУЛСТАТ регистърът стана изцяло електронен. Вярно, че и двете станаха факт след 15-ина години чакане, но все пак се случиха. Развитието и промяната в държавните

институции трябва да тръгват отнякъде. Ние, хората от бизнеса, трябва да сме двигателите това да се случи. Участие в кръгли маси, срещи с правителството и министерствата, предложения към териториалните агенции на НАП, предложения и коментари за законодателни промени към депутатите са част от инструментите, които може да използваме, за да подкрепяме и изискваме от държавните институции. Все пак и там работят хора. Голяма част от тях са готови да участват.    

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 4 до 10 август
Задавайте си тези въпроси всеки ден, за да бъдете по-успешни
Разкрития: Финансистът Епстийн е продавал тайните на принц Андрю на Мосад и други шпионски централи
Германия изпрати пет изтребителя Eurofighter за дежурства в небето на Полша
Индия разкритикува ЕС и САЩ за търговията им с Русия, след като Тръмп заплаши Ню Делхи с по-високи мита
Новата икономика: „Зелените“ енергии също имат отрицателно въздействие върху околната среда
Уолстрийт предупреждава инвеститорите да се подготвят за спад на акциите
Главният прокурор на САЩ разследва екипа на бившия президент Обама за фалшиви данни за руска връзка в изборите