Как поколението Y промени финансите в България

Как поколението Y промени финансите в България

Всяко ново поколение променя облика на страната ни по свой собствен начин. Сега България е много по-различна от времето на нашите родители и няма почти нищо общо с времето на нашите баби и дядовци. Поколението Y на родените между 1980 и 2000 година (сред които съм и аз) промени устойчиво всички сфери от нашия живот, като особено драматични са промените в света на парите, финансите и инвестициите. Ето кои са те:

1.Всичко е тук и сега

Ако се върнем назад в миналото, ще установим, че в досегашната ни история не е имало дълги периоди на еволюционно развитие, а по-скоро промените са се случвали сравнително бързо под натиска на външни сили. Така стана и след 1989 година, когато за една нощ преминахме от комунизъм към пазарно стопанство и демокрация. За добро или лошо, много малко от представителите на поколението Y си спомняме дефицита на стоки от първа необходимост през 90-те години на миналия век и хиперинфлацията от 1996 година.

Повечето млади хора са израснали във време на изобилие – магазините са пълни с изкушаващи неща и не е нужно да чакаш с години, за да си купиш нова кола или телевизор, например. Дори да нямаш парите в наличност, банките с радост ще ти услужат с един кредит за нов автомобил или жилище. Спестовността като ценност отстъпи на бързото удовлетворение в живота. Развитието на новите технологии доста спомогна за това. Вече всеки по света знае, че е излязла нова джаджа, която трябва да притежава веднага с цената на всичко.

Така, за по-малко от 20 години, консуматорското общество стана мнозинство в България. Взехме най-лошите черти от американците, които преди това сочехме с пръст, че са стресирани прахосници с наднормено тегло. Борбата за притежаването на най-новите и най-скъпите вещи е стана безмилостна и много хора задлъжняват все повече към финансовите институции. Често ми пишат и ми се обаждат хора, които имат по над 15 бързи стокови кредити и се борят да си запазят жилищата, в които живеят.

2. Работата не е място или позиция

Може би, това е най-голямата промяна, която се случва в момента и ще се превърне в устойчива тенденция в близките години. Младите хора вече не искат вече да стоят всеки ден в задушен офис от 9 до 6 часа и да водят ожесточени „битки“ за градусите на климатика. Измерването на резултатите на база на часовете прекарани в определена сграда вече е в миналото. Поколението Y и тези след него, са свободни хора, които предпочитат да работят онлайн от вкъщи, от плажа или от близкото кафене. Искат тяхната работа да се оценява по постигнатите реални резултати, а не по времето, прекарано в пиене на кафе и гледане на смешни видео клипчета.

Два часа на ден в градските задръствания са изгубено време, което може да се прекара доста по-приятно. А, и кой още иска да ходи със стегната вратовръзка на безкрайни оперативки, вместо по пижама да се обсъди плана за деня в един видео разговор? Това ще улесни и компаниите, които ще освободят част от огромните си офис сгради и ще намалеят разходите им, свързани с тях.

В тийнейджърските си години много се възхищавах на хора, които ми подаваха визитка с надпис „Георги Петров – Президент на ЕТ „Гошо корпорейън“ и си представях, че някой ден и аз ще имам такава, докато не разбрах, че президентът в България е само един. Когато аз започнах първата си работа след университета, беше изключителна гордост и привилегия да заемам позиции като „експерт“, „старши експерт“, а по-късно и „мениджър“.

Впоследствие установих, че и 17-годишното момче от веригата за бързо хранене също е мениджър. Искам да кажа, че вече тези титли впечатляват все по-малко хора. Позицията в една фирма не те определя като човек и какъв си в действителност. Сега, може да чуем представяния от типа „Мария Генадиева – помагам да хората да изразяват себе си“ или „Петър Асенов – създавам красота в ежедневието ви“.

3. Не вещи, а преживявания и финансова свобода

От работата ми като финансов консултант установих, че има разлика между целите на по-възрастните ми клиенти и тези от поколението Y. Хората над 35 годишна възраст се стремят към покупката на по-голям апартамент, ваканционен имот и по-скъп автомобил, докато по-младите са насочени изцяло към преживяванията и да са финансово свободни на 45 или на 50 години, най-късно.

За моето поколение емоциите са много по-важни от вещите. Пътуванията по света, практикуването на екстремни спортове, ученето на чужди езици, опознаването на нови места и култури, са по-интересни от купуването на къща, например. Имам клиент, който иска да кара ски на Камчатка, друг – да скача с парашут от високи сгради, а трети да обиколи света с велосипед. Това са хора със сериозни професии и доходи, които не искат вечно да ходят на работа в офис, а да живеят според собствените си разбирания.

Финансовата свобода е другия приоритет на поколението Y. Ние не си представяме, че ще трябва да работим до 65 или 70 години. Дори да го направим, искаме да избираме какво, как и къде да го правим. Повечето от нас отделяме сериозни суми всеки месец, инвестираме ги и имаме план как да се „пенсионираме“ в следващите 10 или 15 години.

4. Намалява ролята на обществената пенсионна система

Почти никой от моето поколение не разчита на държавата да се погрижи за неговите старини, дори да се осигурява на големи суми всеки месец. Ние видяхме с очите си какво се случи с нашите родители, баби и дядовци, и нас ни очаква същото, ако не се погрижим сами за себе си. Дори и на малките деца в България им е ясно, че сегашната пенсионна система няма да оцелее още много дълго в сегашния си вид. Докато преди години, съотношението между работещи и пенсионери е било 3:1, сега е почти 1:1, а се очаква в близките 20 години пенсионерите да са два пъти повече от работещите българи.

Всичко това, заедно с емиграцията и намаляването на раждаемостта ще доведе до големи промени в пенсионната ни система и отношението ни към пенсионирането, като цяло. Все повече хора ще са принудени да работят до края на живота си, а тези, които все пак са достигнали до пенсия и тя е достатъчна за достоен живот, ще я получават съвсем кратко време. По тези причини, хората от моето поколение Y търсим алтернативни начини, за да подсигурим старините си. Инвестициите във взаимни фондове, акции, имоти и застраховки Живот със спестовен елемент са само част от възможните варианти.

5. Под наем, а не на заем

Моето поколение и това след нас променя устойчиво една от основните български ценности – притежаването на собствено жилище. Въпреки че сме в челото на тази класация в ЕС, заедно с Румъния, пазарът на наеми в големите градове става все по-голям, за сметка на покупката на жилище. Тенденцията да се купуват все повече имоти с инвестиционна цел за отдаване под наем, ще засили този процес. Мобилността е основната причина младите хора да не бързат с покупката на собствено жилище, особено с ипотечен кредит. Ако те се преместят да работят в друг град или друга държава, недвижимия имот ще се превърне в пасив.

Другата основна причина да живеят под наем е да не се обвързват с банките за период от 20-30 години и да използват спестените пари за инвестиции или за забавления. Дори да вземат ипотечен кредит, те обикновено го погасяват предварително, за да нямат този умствен и финансов товар на плещите си. Друга тенденция, която забелязвам е покупката или наемането на вила извън града, която да се ползва през уикендите. За тази цел те са склонни да отеля между 10 и 15 хиляди евро.

6. Всичко е онлайн

Кога за последно видяхте млад човек да се реди на опашка в банков клон? Май, не беше скоро, нали? Моето поколение беше първото, което разбра за силата на мрежата и невероятните възможности да управляваш парите и инвестициите си с нейна помощ. Когато търся някакъв финансов продукт, първо проверявам сайтовете на компаниите и условията, които предлагат. Ако нещо не ми е ясно, правя онлайн запитване или задавам въпроса си в чат на живо. Сравнението между отделните финансови продукти също е сравнително лесно и има много платформи, които предлагат тази услуга напълно безплатно.

Когато реша в какво ще инвестирам, търся начини цялата процедура да стане онлайн, без да излизам от вкъщи или офиса. Разбира се, финансовите институции, които предлагат тази опция, имат съществено предимство. Парите също си управлявам през лаптопа или мобилния телефон. Достатъчни са няколко клика, за да наредя пари, да си платя сметката за парното или да видя движението по сметката ми. Все още не съм се доверил на сайт, в който да свържа с моята банкова сметка, за да ми записва транзакциите, вместо да го правя ръчно, както сега.

7. Търсят индивидуални, а не масови продукти

„Това е стандартен договор и не могат да се правят промени“ или „Предлагаме само продуктите, описани в сайта“ са изрази, които се използват от компании, които не искат за клиенти хората до 35 годишна възраст. Ако по времето на нашите родители е имало само една застраховка, една банка и един вид депозит, сега има огромно разнообразие от продукти.

Въпреки това, поколението Y търси индивидуални решения за своите нужди. Няма как с един вид ипотечни кредити, например, да се удовлетворят желанията на хилядите клиенти на една банка. Абсолютен мит е, че финансовите институции са консервативни и не правят промени в договорите си. Ако искат да привлекат или запазят добър клиент, те ще направят всичко възможно, за да задоволят нуждите му.

При инвестициите положението е подобно. Младите хора търсят финансови продукти, които да купуват, плащат и ползват, според техния начин на живот. Вече има застрахователни и инвестиционни компании, които предлагат гъвкави планове за плащане на вноски по даден продукт. Може по-големите плащания да са през зимата, например, а лятото да са съвсем минимални.

Моето поколение Y промени изцяло света на финансите и инвестициите в България, като последствията ще се усещат още много дълго време. Следващите поколения, които са израснали с мрежата и виртуалната реалност, ще направят революция в начина, по който възприемаме парите и финансите, като цяло.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ