Промените в Закона за защита на потребителите – по-голяма сигурност за купувачите и повишени санкции за търговците
Последните промени в Закона за защита на потребителите, приети неотдавна, разшири техните правомощия и въведе нови санкции за търговците, съгласно последните европейски директиви. Те ще влязат в сила от 28 май 2022 г.
Първата група промени са свързани с онлайн търговията, както и търговията с цифрово съдържание. С тях се засилват изискванията за прозрачност при онлайн предлагането на стоки. Вече ще е необходима ясна и конкретна информация за истинността и автентичността на отзивите на други потребители за вече купени стоки. Всеки търговец, действащ чрез онлайн платформа, ще трябва да уведомява как обработва потребителските отзиви и дали това е свързано със спонсорство или с отношения с други търговци. Използването на фалшиви или неверни коментари, както и възлагането на трето лице да предоставя такива, изрично се определя като нелоялна практика и ще бъде наказвано от Комисията за защита на потребителите.
Потребителите ще трябва да бъдат информирани и за параметрите и критериите, в т.ч. относителната им тежест, за класирането на различни продукти при търсене по ключова дума, фраза или други данни. Идеята е лесно да могат да разберат защо един продукт е класиран пред друг. Те задължително трябва да бъдат информирани дали е използвана някаква форма на плащане с цел по-добро класиране.
Разширява се и обемът на информацията, която се представя при пазаруване онлайн. Освен новите изисквания за параметрите при класиране на продукти, потребителят ще бъде информиран кой предлага стоката – търговец или частно лице, за да е подготвен дали ще може да се възползва от гаранционните права, които законът му позволява. Ако продавачът не е търговец, то законът няма да се прилага и потребителят ще остане незащитен. Затова самата платформа трябва да държи потребителя информиран.
Законът предвижда изменения, които са свързани с договори за цифрово съдържание или цифрова услуга. Търговецът ще следва да се въздържа от ползване на съдържание, дадено или създадено от потребителя по време на договора при използването на цифровото съдържание или цифровата услуга, различно от негови лични данни. Потребителят има право да поиска да му се предостави всяко такова цифрово съдържание, което не представлява лични данни. От друга страна обаче, ако потребител се откаже от такъв договор, търговецът ще може да му забрани да продължи да ползва цифровото съдържание или цифрова услуга, например с блокиране на профила.
Втората голяма група изменения са свързани със забраната за „двоен стандарт“ при предлагането на стоки на пазара на държавите-членки на ЕС. За нарушение (заблуждаваща практика) ще се счита, ако в една държава-членка се предлагат стоки, за които се твърди, че са същите като тези в друга държава, но реално те значително се различават. В този случай потребителят ще има правото да установи разликата в стоките въз основа предоставената от търговеца информация.
Разширяват се и способите за защита на потребителите срещу нелоялна практика на търговците. Потребителите вече ще могат да искат намаляване на цената или да претендират обезщетение за претърпени вреди, когато са сключили договор в резултат на нелоялна практика и са претърпели вреди в резултат на това.
Съществена промяна е свързана и с увеличаването на санкциите при определени нарушения на Закона за защита на потребителите. Нови и значително по-високи санкции ще се налагат за т.нар. широко разпространени нарушения и за т.нар. широко разпространени нарушения със съюзно измерение. Специално за вторите санкциите достигат до 4 % от оборота на нарушителя, реализиран за предходната финансова година във всяка една от държавите-членки. Това са нарушения, които са увредили или може да увредят колективните интереси на потребителите в най-малко две трети от държавите членки, които заедно представляват най-малко две трети от населението на ЕС.
Целта на промените е от една страна да синхронизира законодателствата в отделните държави-членки, но също така и да предостави ясна и недвусмислена информация за потребителите, особено в случаите, когато пазаруват онлайн. Идеята е да знаят какъв продукт им се предлага, защо им се предлага точно той и кой им го продава, включително дали ще могат след като си го купят да ползват останалите права, предвидени от закона. С повишаване на санкциите пък се цели да се засили стимулът на търговците да спазват закона.
Автор: адв. Христо Копаранов, специално за "Мениджър нюз"
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.