Личният пример е най-важен
Бръснач на Окам е принцип, който може да бъде обяснен накратко с думите: „когато има много обяснения за даден проблем, най-простото обикновено е вярното“. По някаква ирония на съдбата, както в живота, така и в бизнеса, хората често подхождат точно по обратния начин към всички въпроси, подценявайки силата на простотата.
Помня как в гимназията преподавателят английски ни попита как бихме обобщили 10-те божи заповеди с едно изречение. Няколко мои съученика дадоха сложни и дълги отговори, които далеч не го задоволиха. Когато накрая ме посочи, аз казах: „Отнасяйте се с другите по начина, по който бихте се отнасяли със себе си“. Този отговор му хареса.
Сега си представете, че трябва обобщите същината на лидерството с една фраза. Идва ли ви нещо на ум? Ще ви подскажа, става въпрос за нещо, което всички правим многократно в живота си. Отговорът е: „Дайте личен пример“. Това е всичко. Няма нужда от по-сложни обяснения.
Ако шефът идва на работа навреме, служителите му няма да закъсняват. Същото важи в пълна сила и в противоположна посока. Лидерът е този, който задава тона в екипа или организацията като цяло. Хората следват както добрите примери, които им дават техните ръководители, така и лошите.
Ето няколко неща, които не трябва да правите като лидер, ако не искате да дадете лош пример на служителите си:
Да се оплаквате непрекъснато
Никой не обича да работи в негативна среда, особено когато източника на негативизъм е неговия шеф. Хората очакват да получават от лидерите си вдъхновение, насоки, съвети и надежда. В книгата си „Как да печелим приятели и да влияем на другите“ Дейл Карнеги го казва най-добре: „Всеки глупак може да критикува, да съди и недоволства – и повечето го правят. Иска се обаче характер и самоконтрол, за да бъдеш разбиращ и прощаващ.“, пише той.
Да критикувате без да насърчавате
Всички правим грешки, но начина, по който се справяте с тях определя зрелостта ви като лидер. Деструктивните критики имат един ефект – те убиват мотивацията и желанието за работа на служителите, дори когато те са единствените, които ги чуват. Вместо това лидерът трябва да знае как да дава конструктивни критики – да оценява силните страни и качествата на своите служители и да им дава насоки за това как могат да подобрят представянето си. Похвалата и признанието са неща, които всеки жадува. Успешните лидери се възползват от този факт, предлагайки обратна полезна обратна връзка.
Да не изслушвате другите
Хенри Форд е знаел много добре, че слушането е едно от най-ценните качества, които лидерът притежава. В борда на директорите на неговата автомобилна компания е имало много хора, които са не са споделяли мнението му по редица въпроси. Той не е искал в обкръжението му да има само хора, които са се съгласяват всяка негова дума, а такива, които да представят различни гледни точки. Слушането е качество, което много хора пренебрегват. Лидерите обаче не могат да си го позволят, защото в противен случай няма да бъдат лидери за дълго.
Да сте нерешителни
Всеки лидер трябва да има способността да взема решения бързо. Нерешителността е убиец на продуктивност, тъй като най-малкото закъснение може напълно да преобърне деня на натоварените с много задачи екипи. Когато лидерът демонстрира решителност, той показва на служителите си, че има план и че знае в коя посока трябва да вървят. Дори ако последвалите действия се окажат погрешни, когато сте решителни имате достатъчно време, за да коригирате курса.
Да не поемате отговорност
Като лидер вие винаги сте последната инстанция. Ако не сте готови да поемете отговорност за собствените си грешки или за тези допуснати от вашата организация, давате опасен пример. Насърчавайки прехвърлянето на вина и избягването на отговорност вие създавате токсична работа среда, която награждава не тези, които се справят добре, а тези, които могат да лъжат и манипулират.
...................
Ейдриън Шепърд за Entrepreneur.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.