24 шокиращи факта за шофирането в нетрезво състояние
Статистиката, която ще прочетете след малко, се отнася за САЩ. Но сами ще се убедите – шокиращите изводи в нея са общовалидни.
1. Шофирането в нетрезво състояние е причина за 1/3 от всички смъртни случаи по пътищата в САЩ, а и по целия свят.
2. Употребата на алкохол по време на шофиране е причинила смъртта на около 13 000 американци всяка година.
3. Средно в САЩ на всеки 40 минути някой загива по вина на пиян шофьор.
4. Трима от всеки десет американци, в даден момент от живота си са попадали в катастрофа, причинена от алкохолно опиянение.
5. Над 1,4 млн. водачи биват задържани годишно за шофиране в нетрезво състояние, под влияние на алкохол или наркотици.
6. Съгласно законите във всички американски щати, даден шофьор се смята за пиян, когато съдържанието на алкохол в кръвта му е или над 0,08 грама на децилитър (г/дл). Такава концентрация се постига при употреба на 4 чаши вино в продължение на час на празен стомах от 78-килограмов мъж. При жена с тегло средно около 64 килограма същият ефект се постига и от три чаши алкохол, изпити за същия интервал от време.
7. За пълното извеждане на алкохола от организма са нужни около 6 часа след употребата му.
8. Тъй като спиртът се разтваря в големи количества вода, щом постъпи в организма, той постига максимална концентрация в черния дроб, бъбреците и мозъка.
9. Дори при много ниски нива алкохол в кръвта като 0,02 г/дл, той може съществено да разстрои нормалните човешки реакции за време и да влоши способността за управление на автомобил. Вероятността от катастрофи се увеличава значително след ниво от 0,05 г/дл алкохол в кръвта, и се ускорява с още по-бързи темпове след 0,08 г/дл.
10. Рискът от катастрофа при водач със съдържание 0,08 г/дл алкохол в кръвта е 11 пъти по-висок в сравнение с напълно трезвен шофьор.
11. През 2007 година повече от половината пияни водачи, попаднали в транспортни произшествия със смъртен изход, са имали алкохол в кръвта от 0,15 г/дл, което е почти два пъти повече от пределно допустимата норма.
12. Катастрофите с пияни шофьори стават много по-често нощем, отколкото денем.
13. Около 75% от пътните произшествия със смъртен изход под влияние на алкохол се случват от полунощ до 3:00 ч. през нощта.
14. 35% от общия брой шофиращи в нетрезво състояние е от възрастовата група 21-24 года.
15. Почти 75% от пияните автомобилисти са били без предпазен колан по време на тежки катастрофи със смъртен изход.
16. Инцидентите по вина на пияни шофьори са два пъти по-често през почивните дни, отколкото в останалото време.
17. Две различни съкращения използзват правоохранителните органи в САЩ за описание на пияни зад волана– DWI и DUI. DWI означава „шофиране в състояние на алкохолно опиянение” и се отнася само за употреба на алкохол. DUI означава „шофиране в нетрезво състояние” и може да се отнася както за алкохол, така и за употреба на наркотици.
18. Бирата е най-разпространената при идентификация на алкохолно опиянение от тип, по данни на Националната администрация за пътна безопасност (NHSTA).
19. Наркотичните вещества като марихуана и кокаин са причина за 18% от катастрофите със смъртен изход и най-често се използват в съчетание с алкохол.
20. Мъжете средно два пъти по-често от жените шофират пияни и предизвикват тежки произшествия.
21. Всички щати понастоящем имат закони за „нулева толерантност”, които поставят под пълна забрана употребата на алкохол за лица под 21 година и забраняват шофиране със съдържание на алкохол в кръвта от 0,02 г/дл нагоре.
22. Щатът Уайоминг се ползва с мрачната слава на най-опасния по брой катастрофи участие на шофьори в нетрезво състояние и 13 смъртни случая на всеки 100 000 души годишно в катастрофи, заради употреба на алкохол. Същият показател е значително по-нисък в Ню Йорк - около 2,06 на 100 хил. жители.
23. Според едно изследване използването на мобилни телефони по време на шофиране може да е толкова опасно, както шофирането в пияно състояние.
24. От 50% до 75% от водачите, лишени от книжка заради употреба на алкохол, продължават да шофират без нужните документи.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.