Как да научим детето да не се страхува от грешките

Как да научим детето да не се страхува от грешките

Как да научим детето да не се страхува от грешките

Детето пробва нещо ново, не му се получава, ядосва се и ... го зарязва.  При това за допуснатите грешки вие не му се карате, нe го наказвате, не викате ... Утешавате го, ако плаче. Въпреки това то се страхува да не допусне грешка и предпочита да не предприема нещо.

Какво на практика може да помогне, да го насърчите и да му помогнете да преодолява трудностите разказва психологът Павел Зигмантович.

Винаги изтъквайте само положените усилия

Забравете за таланта и способностите на детето си. Не използвайте изрази като : „Ти си толкова умен!“ , а само: „Ти толкова упорито се трудиш. Толкова много учиш!“.

Проучвания на Керъл Дуек и екипът му сочат, че когато говорим на детето за неговия талант, това го кара да се страхува от грешки. Защото грешката е доказателство, че то не притежава талант. Талантливите не грешат (поне така си мислят децата).

Ако обаче става дума за навиците в ежедневието, грешката става някак маловажна. Децата започват да мислят така: „Аз греша, само защото още не го умея добре. Ще се науча.“ И имат стимул да пробват отново. Колкото и смешно да ви се струва, тази незначителна разлика в изразите, е особено важна и има сериозни последствия.

Разделяйте задачата на малки порции

С малките задачи, които са част от цялото, детето се справя по-лесно. Така има по-голям шанс да постигне успех. За разлика от възрастните, децата (примерно до 11 години) се учат по-добре не от грешките, а от успеха. Особено, ако възрастните отчитат тези успехи.

Затова колкото по-големи успехи постига детето, то ще учи по-лесно и ще греши по-малко. А и по-лесно ще приема отделните несполуки.

Работете и обучавайте детето само, когато е спокойно

Ако детето е разстроено и плаче, няма как да свърши нищо. Преди да се захванете с каквато и да е задача, го успокойте. Помогнете му първо да се справи с емоциите си, а след това започнете с изпълнението на задачите стъпка по стъпка.

Прегърнете детето, погалете го и изчакайте

Ако то е неспокойно, не го притискайте, не настоявайте. Дайте му време да се успокои. Когато успее да се справи с емоциите си, нека едва тогава са залови със задачите. 
Подчертавайте винаги, че грешката е сигнал, че трябва да се научи. Говорете му откровено, че грешката сочи, какво точно трябва да се поправи.

Ето например едно от моите деца получи слаба оценка. Казах му: “ Хайде заедно да разберем защо са ти писали тази слаба оценка и да видим кой момент трябва да се отработи и оправи. Подчертавам – не оценката, а този момент или етап, в който има пропуски и ненаучени неща." Точно този момент трябва да се „тренира“ .Така ще научите детето, когато работи самостоятелно, на какво да обръща внимание и върху какво да се упражнява. 

Предстои дълга работа

Всички тези съвети ще помогнат, но няма да има бърз ефект. Трябва време и то не малко. С времето детето се научава да приема по-спокойно грешките. Такива навици не се формират бързо. Трябва дълго и методично да се упражняват. „Навикът не се създава с решения. Навикът се създава с упражнения“, - казвам често вкъщи. И ние постоянно се упражняваме.

Има и добра новина. Докато учите детето да не се страхува от грешките, вие ще грешите и то много пъти. Какво му е хубавото на това, ще попитате? Това значи, че ще тренирате и себе си.

Мона Василева / Новите родители

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ