Бранд одит? Що е то?

Бранд одит? Що е то?

Движейки се по най-древната бизнес логика, увеличението на приходите трябва да се съчетава с намаляване на разходите. И най-вече: винаги, когато е възможно, тези разходи да се избягват. Затова всички любители на изследванията първо се сблъскват с необходимостта да докажат ползата от инвестиция в тези дейности. Ето някои насоки, които са от помощ при бранд одитирането.

Целта на управлението на бранда е да изгради най-силните, уникални и благоприятни асоциации за бранда, за да бъде той избран от потребителите. Всички действия по развитие на продукта или услугата, ценообразуване, дистрибуция и комуникация са насочени в тази посока. Но дали те отговарят достататъчно точно на бранд позиционирането и на клиентските очаuвания, предпочитания и нагласи?

Отговор на този въпрос търси бранд одитът. При него основната цел е да се установи толкова точно, колкото е възможно, актуалното състояние на бранда във всички негови измерения. Ако се съпостави с маркетинговия одит, чиято основна цел е да се подготви план за подобрение на маркетинговото представяне на компанията, може да се каже, че бранд одитът е насочен в много по-голяма степен навън, фокусиран е върху клиентите. Той измерва “здравето” на бранда и разкрива източниците на бранд стойност. Крайният резултат от бранд одита е решение за повишаване стойността на бранда.

При бранд одита се събират двете гледни точки - от една страна, на компанията: отговаря на въпроса Какви продукти и услуги се предлагат в момента, как се предлагат на пазара и как са брандирани? И от друга страна - гледната точка на клиента: Кои дълбоко действащи възприятия и вярвания създават истинското значение на бранда и продукта? От съпоставянето на тези две гледни точки се извличат насоки (т.нар. customer insights), които да се развият в действия и да повишат стойността на бранда. По-високата стойност води до увеличено предпочитание на бранда, продукта, услугата, и води до по-висока устойчивост на пазарната позиция, включително при увеличение на потребителските цени. В крайна сметка тя увеличава приходите на компанията - веднъж директно от продажбите, и втори път - косвено - чрез по-високата стойност на актива “бранд”.

Бранд одитът съдържа две основни стъпки: “инвентаризация” на бранда и изследване.

При инвентаризацията се цели създаване на актуален обхватен профил на предлагането и брандирането на всички продукти и услуги на компанията. Процесът е своеобразно каталогизиране във визуална и описателна форма на всички срещани при продуктите и услугите различни физически и вербални проявления на бранда: име, лого, символи, характер, опаковки, слогани, други търговски марки и техните елементи, свойства на продуктите или услугите, характеристики на бранда, цена, комуникация, политики на дистрибуция, както и всички други маркетингови дейности, свързани с бранда.

Бранд инвентаризацията помага да се определи евентуалната основа на клиентските възприятия и разкрива равнището на бранд последователност (има ли диверсификация между отделните продукти на бранда). Въпреки че е описателен подход, инвентаризацията на бранда може да подпомогне генерирането на идеи как по-добре да се управлява стойността на бранда - например Има ли много различни версии на използване на името на бранда, логото и подобни при един и същ продукт без очевидни причини? Логични и последователни ли са маркетинговите програми при свързани брандове?

Втората стъпка от бранд одита - изследването - е насочено към разбиране какво мислят и чувстват потребителите по отношение на бранда. Това също е действие, целящо по-добро разбиране на източниците на бранд стойност, както и определяне на възможните пречки. При него се използва комбинация от качествени и количествени изследвания, които да идентифицират и да дадат оценка на всички значими за бранда асоциации. Като подготвящи действия често изходна точка за изследването дава информацията от предишни проучвания и разговорите с вътрешния екип.

За пълнотата на разбиране и оценка на резултатите от одита на един бранд е важно да се одитират и основните му конкуренти, отчитайки позиционирането на база общите и различаващите характеристики.

 

Ваня Бабанин, бранд и репутационен експерт, специално за "Мениджър Нюз"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Учени откриха молекула, която би могла да спре развитието на Паркинсон
Астрономи са заснели за първи път две черни дупки, които се въртят една около друга
Китайски квантов компютър влезе в търгвска употреба
На днешната дата, 14 октомври. Петковден
Godiva привлича известна актриса за рестарт на марката преди 100-годишнината на компанията
СЗО: Бързо нараства антибиотичната резистентност в света
Интроверт или екстроверт? Какво ще кажете за отроверт?
Най-едрата банкнота в Турция струва под 5 долара, но централната банка не планира по-високи номинали