Фейк нюз на килограм – вече има и софтуер за „производството” им

Фейк нюз на килограм – вече има и софтуер за „производството” им

Намираме се в период на „демократизация на фалшивите новини” - все повече хора се научават как да създават такова съдържание, а вече има дори софтуер за тяхното възпроизвеждане и той става все по-достъпен. Това съобщи Томас Кент, лектор в Колумбийския университет в САЩ и специалист по журналистическа етика и рисковете, съпътстващи фалшивите новини по време на провеждащия се в София Шести световен конгрес на информационните агенции, организиран от БТА.

Кент подкрепи думите си с пример за фалшиво 3-минутно видео, пуснато през миналата година уж от името на Би Би Си. То съобщаваше за авария в АЕЦ  в една от бившите съветски републики и бързо се разпространи в социалните мрежи.

Глобалната вълна от фалшиви новини подкопава доверието в истинското съдържание. Заплахите стават все по-реалистични и според Кент са няколко - фалшиви видеоклипове, които показват хора и държавни глави, които произнасят неща, които реално никога не са произнесени от тези личности. Този тип клипове и аудиосъдържание трудно се разпознават дори и от експерти, което е голям проблем, защото могат да подлъжат хората да извършат опасни неща, смята преподавателят в Колумбийския университет в САЩ. Най-вредните фалшиви новини се разпространяват по каналите за размяна на моментни съобщения като What's up и Telegram, отбеляза той.

Новинарските агенции се опитват да противодействат като създават сайтове за проверка на фактите, но злонамерените играчи правят същото, за да подкопаят доверието в официалните сайтове за проверка на фактите. Това според Кент създава огромна опасност за агенциите и за обществената сигурност, защото те могат да имитират всеки един продукт, създаден от агенциите, посочи той.

Новинарските агенции не могат да спасят света, но могат да предприемат сериозни стъпки да защитят себе си и обществото от фалшивите новини, категоричен е преподавателят в Колумбийския университет. Той препоръча всички журналисти в агенциите да бъдат обучени относно опасностите, които крият фалшивите новини и дори да обособят специални звена от  поне един-двама репортери, които да засичат фалшивите новини. Новинарските агенции могат да бъдат мощна бариера срещу фалшивите новини, обобщи Томас Кент.
В Асошиейтед прес вече има цели екипи, които се занимават само с проверка на фактите, и работата на тези екипи позволява да не публикуваме грешна информация, сподели на свой ред Ана Джонсън, директор на новините в Европа и Африка, Асошиейтед прес (АП), САЩ. От началото на тази година АП е започнала партньорство с Фейсбук относно публикуваните там новини. Но не само Фейсбук е изправен пред трудността да отсее фалшивите новини, коментира тя.
Ерик Уишарт, главен редактор на специалните проекти в агенцията Франс прес, обобщи проблема с фалшивите новини и дезинформираността в четири основни групи - доверие, партньорство, осведоменост и грамотност на медиите, и прозрачност.  
Той обяви, че скоро ще излезе написан от него наръчник с правила за онлайн журналистика. 
 Уишарт разказа за платформата InVid, разработена специално за проверка на достоверността, както и за CrossCheck - друга програма за проверка на данните. Доверието вече не е нещо, което се подразбира, затова медийната грамотност трябва да се насърчава, обобщи Ерик Уишарт.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ