Личен подход и директна връзка - ето, това ще движи вече марките

Личен подход и директна връзка - ето, това ще движи вече марките

Какви маркетингови подходи се оказаха работещи в България през 2018 г.? Какви са модерните, класическите и нестандартните комуникационни методи рекламодателите да достигат пубиликата и да я убеждават тя да им гласува доверие? Как ще се промени маркетингът през следващата година? 

На тези и други въпроси дават отговор от практиката част от най-добрите маркетолози в България - победителите в конкурса BAAwards 2018 на Българската асоциация на рекламодателите (БАР). За трета поредна година стартираме поредица от интервюта с отличените от БАР маркетингови експерти. Те работят в най-големите компании в България и споделят ноу-хау от кампаниите си. Една от тях Никол Богданова. Тя отговаря за развитието на категории продукти на световния гигант Unilever в България. 

.........

- Г-жо Богданова, в тазгодишното издание на конкурса BAAwards на БАР бяхте отличена с индивидуална награда в категорията "Активиране на бранд". За каква кампания получихте признание? Как я изготвихте? До какви нови интересни изводи достигнахте за българската публика?

- Получихме признание за кампанията на Unilever "Почисти и разкраси с Cif" – изключително модерна и различна активация, която носи и голяма добавена стойност за хората дългосрочно.

Отправна точка беше именно глобалната кауза на Cif като бранд, която излиза от рамката само на "почистването" и добавя елемента на "разкрасяването", на подобряването средата на хората. Защото красотата и чистотата реално ни правят щастливи.

Осъзнахме, че в ежедневието си често подминаваме занемарени градски места. Те са били част от градската ни култура, а днес са "шедьоври" на грозното и мръсното. Така Cif се зае да внесе промяна, да превърне мръсното в чисто и грозното в красиво. Придадохме нов живот на 4 занемарени кътчета в България, избрани от българските потребители, и ги превърнахме в "градски шедьоври".

Вече е съвсем видно, че българската публика се развива заедно с бранша. Очакванията се повишават, стандартните подходи не грабват вниманието и не дават същите резултати. Също така, българските потребители вече забелязват и оценяват, когато дадена кампания има добавена стойност и не е чиста адаптация.

Искрено сме благодарни за тази награда, не просто заради статуетката, а заради смисъла зад нея – истинско признание, че сме създали нещо наистина смислено и всичките усилия са си стрували. Още по-мотивирани сме да случваме промяната и да подобряваме средата на хората чрез нашите страхотни брандове.

- Какво отличи маркетинга в България през 2018 г.? Какви нови техники започнахте да използвате? Какво е вече остаряло и отживяло? Изненада ли ви нещо специфично?

- Мисля, че лека-полека настигаме тенденциите в развитите пазари за нетрадиционни подходи и осигуряване на добавена стойност за потребителя. Маркетинг професионалистите стават по-смели и находчиви, опитвайки се да са в крак с изключително динамичната среда. Всичко това е страхотно!

Ние се стараем да поемаме повече рискове. Например категорията на почистващите препарати е сравнително консервативна, с доста стандартна комуникация и не особено впечатляващ подход към потребителя. Искахме да ангажираме и по-млада и модерна аудитория, както и повече мъже. Поколението на т.нар. милениали бяха наш основен фокус – нестандартен подход за почистващ бранд. Отворени, пътуващи и активни, милениалите ценят красивото и естетичното. Отворени са към каузи и търсят промяна, добавена стойност. Мисля, че успяхме да ги ангажираме и рискът си струваше.

Продължава на следващата страница.

Автор: Невена Любенова

Различното при нашата стратегия в случая беше и замяната на традиционната телевизионна комуникация на кампанията с много по-алтернативни канали, както и любимия ми showcase event – първата трансформация, чрез която не просто разказахме на хората какво целим, а нагледно показахме и заразихме със своята мотивация за промяна. Определено е отживелица да правиш просто кампания за почистване. Преборихме се и с това предубеждение към нас и доказахме колко е релевантна каузата на Cif.

Силно масираната комуникация също вече не е толкова работеща. Вече се търсят по-локализирани подходи – ако може да се стигне дори до директна комуникация с потребителя. При кампанията на Cif не точно се изненадахме, но определено се впечатлихме как хората се обвързват силно с каузи, които са важни за тях. Ангажират и хората около себе си и заедно случват промяната – това наричаме активиране на локални общности. Така се убедихме напълно, че сме създали кампания, която е истински релевантна за България, не само в тон с глобалната мисия на Cif.

- Има ли някаква особеност в активирането на бранд пред българската публика, спрямо пред тази по света, или методите и очакванията са в основата си еднакви с глобалните?

- Истината е, че зависи от бранда, от категорията, няма правила и рамки. Или поне ние като компания не следваме такива ограничения. Стремим се нашите брандове да са релевантни локално спрямо глобалните си мисии и цялостно позициониране. Но това са просто общи насоки. В планирането на активности се опитваме всичко да е адекватно за целевата група и българския потребител като цяло.

Тази кампания на Cif е чудесен пример. Съобразили сме се с всичко, което изброих, но реално не просто адаптирахме нечий подход. Създадохме нещо ново, локално, релевантно за българската публика. Използвахме свой, нетрадиционен за категорията, подход, подбирайки точните канали и съобщения и накрая активирайки потребители отвъд традиционната ни целева група на жените домакини. И тъй като успяхме да инициираме истински социално значима кауза, българските потребители се припознаха и видяха смисъла да подобрим нашата обща среда в България.

- Как очаквате да се промени маркетингът през 2019 г.? Какви технологии и канали ще използвате? Какви индикации виждате от сега за промяна в маркетинга през следващата година? Как се изменя мисленето на потребителите?

- Всъщност вече следва да гледаме към 2020 и да се подготвяме за тогава. Доста от тенденциите вече са налице. Като по-голяма промяна очаквам повече персонализация, личен подход, директна връзка с крайния клиент (vs. силно масирания подход). Т.нар. customer-centric маркетинг, например, и не само. Такива активности ще жънат и все повече успех, защото клиентът не само го цени, но и вече донякъде го изисква. Разбира се, дигиталната трансформация и e-commerce са сред топ набиращите скорост тенденции, които също са видими, но според мен само ще се засилват.

В Unilever гледаме и доста по-напред от 2019, така че определено имаме намерение да се движим на гребена на вълната. Със сигурност ще подобряваме и занапред баланса между нови и традиционни канали, но ще използваме и все повече алтернативни такива. Всичко с добавена стойност за потребителя – смислено е, дава чудесни резултати и се надявам все повече брандове да го правят.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 ноември. Честит имен ден на Екатерина, Катя, Катина, Катерина, Кина
Разформироваха министерството за правителствена ефективност на САЩ
Нещата, които разграничават страхотните лидери от посредствените шефове
Щом Уолстрийт предупреждава за рисковани ИИ инвестиции и трупащи се дългове, значи нещо наистина не върви добре
Цитат на деня
Министерство на туризма проверява готовността на курортите за зимния сезон
Между разума и чувствата - невробиология на вечния сблъсък
Марко Рубио пристигна в Женева за дискусиите за Украйна