Най-големите бранд катастрофи през 2019-а

Най-големите бранд катастрофи през 2019-а

Катастрофално за една компания е да направи нещо толкова глупаво, че да промени възхищението за себе си в присмех. Примери за това обаче не липсваха и през 2019-а – някои брандове ще посрещнат с проблеми и новото десетилетие, а възстановяването им може да продължи много дълго.

Facebook

След премиерата на филма „Социалната мрежа“ през 2010-а имиджът на Facebook е тясно свързан с този на съоснователя на компанията, Марк Зукърбърг. Брандът предложи технически подобрения, „промяна на света към по-добро“ и гъвкав стил на управление, но доста се срина, в резултат на три събития:

  • Огромно нарушение в сигурността в края на 2018-а накара компанията да изглежда като истински аматьор от технологична гледна точка.
  • През 2016-а, в условията на президентските избори в САЩ, стана ясно, че Facebook далеч не подобрява света, а всъщност е вектор за разпространение на токсична дезинформация.
  • В началото на 2019 г. стана ясно, че модераторите на съдържание, наети от компанията, са нископлатени и принудени да работят в ужасяваща среда, което причинило на някои от тях посттравматично стресово разстройство.

Тогава, когато Зукърбърг опита да поправи щетите през Конгреса през октомври 2019 г., той се оказа арогантен и очевидно неспособен да покаже визия на компанията, различна от настоящия ѝ бизнес модел.

Wells Fargo

Основан през 1852 г., Wells Fargo е един от най-старите брандове в света. През годините той се е утвърдил като толкова важна част от живота на американците, че дори спечели „Оскар“ навръх 110-ия си юбилей.

През изминалата година обаче финансовата компания бе сериозно опетнена. През 2016-а стана ясно за една злоупотреба – с цел повдигане на процента на продажбите са открити милиони фалшиви сметки без съгласието на потребителите. Това доведе до налагане на глоба от 525 млн. глоба и 15 млрд. разходи за споразумения.

Оттогава Wells Fargo отчаяно опитва да изкара скандала от имиджа си. Компанията обнови топ мениджмънта си, стартира мащабна кампания за промяна на логото, а ясното послание е „Научихме си урока. Превърнахме се отново в онова Wells Fargo, което познавахте и обичахте.“

Въпреки усилията, през август тази година се установи, че и след закриването на фалшивите сметки, Wells Fargo продължава да изплаща чекове по тези сметки и да начислява такси за овърдрафт на свои предишни клиенти.Uber

И тази марка е в процес на възстановяване, след като бе разпространено видео на главния изпълнителен директор, Травис Каланик, в което се държи ужасно с един от шофьорите на Uber. Компанията почти успя да остави скандала в миналата година, сменяйки мениджмънта и политиките си.

Първичното публично предлагане на Uber обаче се повиши с едва 8.1 млрд. долара при прогнозирани 100, т.е. около 45 долара на акция Днес цената е паднала до 30. Бизнесът е изправен пред възможността за правителствена регулация, според която шофьорите да са служители, а не просто изпълнители, което вероятно ще доведе до промяна в модела.

Boeing

Изброените до момента катастрофи по нищо не могат да се сравняват със следващата, в която думата „катастрофа“ има буквален смисъл. Проблемите със самолетите 737 Max отнеха живота на стотици хора – кой би се доверил отново на компания, която толкова много прецака нещата? Коя авиолиния обмисля решението да купи от Boeing отново, ако знае, че това би довело до загубата на клиенти? За новия модел вече има стотици поръчки, но е възможно да бъдат отказани, а този пример вероятно ще влезе в класацията на най-големите бранд катастрофи още много пъти.

По материал на Inc.com

Редактор: Габриела Беличовска

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ