Бранд, Brandr... история на повече от 4000 години

Бранд, Brandr... история на повече от 4000 години

Под една или друга форма брандовете са навсякъде около нас – козметика, технологии, популярни личности... Хората обаче нямат единодушно мнение за това какво е бранд – за едни е лого, за други мисия, а за трети – впечатлението, което се създава. В периода на развитието си брандът е имал различни дефиниции, но общото е, че той винаги е бил двигател за осигуряването на стабилна среда. Какви елементи включва брандът? За да си отговорим, трябва да се върнем назад във времето.

Произходът на бранда се корени в древността, около 4000 години назад, когато се заформят общности покрай развитието на земеделието. На староскандинавски Brandr означава „огън“ и с тази дума са стопаните са обозначавали притежанието на определени животни. Към XVI век печатите на варелите с вино вече не са просто знак за притежание, а индикатор за произхода и качеството на напитката. Това е и една от първите форми на познатото ни днес брандиране.

По време на Индустриалната революция от XVIII век брандовете получават ново значение. Новосъздадените технологии влияят върху икономиката, а това кара хората във фабриките да работят по-дълго, за да ускорят продукцията. С нарастването на произведените стоки, се увеличава консуматорството, а оттам и по-честите сблъсъци на потребителите с брандовете.

Днес въпросът вече не е откъде да си купиш нещо, а кое точно да бъде то от богатия асортимент на пазара. Така възниква необходимост и от още един диференциатор – бранд историята. Още тогава тя е трябвало да се комуникира чрез визуални и вербални елементи в опаковките и рекламите и да предизвика човешката емоция. Продуктите се променят с налагането на определени марки – P&G пуска сапуна „Айвъри“, Levi’s – емблематичните си дънки, а Coca-Cola започва с обещанията да направи потребителите си щастливи.

Така постепенно се появява и концепцията за корпоративната идентичност, подсигуряваща, че всяко взаимодействие с клиентите ще засилва стойността и асоциациите им с бранда. Тогава компаниите приемат своя дизайн, специфичните запазени елементи, цветове, оформления, типография и т.н.

През XXI век брандовете се водят от две сили – глобализацията и бързият технологичен напредък. Информация и продукти на другия край на света са на няколко клика разстояние. За да не изостават, брандовете трябва да обръщат внимание на поведението, контекста, потребителските очаквания и потребности.

Така всъщност тенденциите от миналото се оказва, че не са изчезнали, а единствено са се доразвили. С уроците от миналото и настоящето, е време и вие самите да изградите бъдещето на бизнеса, за който работите.

Екипът на ZeBrand за Medium.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ