Изследване: Сензацията доминира новинарския поток в България

Изследване: Сензацията доминира новинарския поток в България

Престъпленията, бедствията и инцидентите често оглавяват йерархията на новините в най-популярните ТВ и онлайн медии в България, създавайки "катастрофичен дневен ред". Това сочи ново изследване, представено днес в София от Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ-България).

Проучването обхваща 3556 журналистически материала в трите водещи телевизии в България - bTV, NOVA и БНТ и петте най-посещавани новинарски сайта според брояча Alexa към 15 януари 2017 г. – Блиц, Брадва, Вести, Днес и Пловдив24. То покрива период от три месеца - от февруари до април 2017 г. 

Изводите сочат, че сензационните заглавия и негативните новини доминират потока от информация до публиката. 

Проучването е озаглавено "Новини... отблизо". То е съставено от изследователите от Софийския университет "Св. Климент Охридски“ проф. Мария Нейкова, д-р Жана Попова и доц. д-р Вяра Ангелова. 

"Ние не разглеждаме медиите като изолирани системи, а като органична част от българското общество", отбеляза проф. Мария Нейкова при представянето на анализа. "Въпросът за нас не беше толкова в наличието на негативни новини, колкото в начина, по който те се поднасят", казва тя. 

В наблюдавания период водещо в новините е било всичко, свързвано с предсрочните парламентарни избори. Те оглавяват подреждането с 498 от всички регистрирани текстове (малко над 14%). След тях се нарежда темата "вътрешна политика". Третата позиция се заема от показателя "престъпления". Следват "бедствия и инциденти", "икономика", "социални проблеми и конфликти".

Наблюдаваните публикации са разгледани според професионалните стандарти, заложени в Етичният кодекс на българските медии. За разлика от телевизиите, където изборите са най-отразяваната тема с общо 204 материала, при сайтовете те се нареждат на трето място, след водещите бедствия и инциденти и вътрешната политика. 

БТА е безспорният лидер сред агенциите, цитиран най-много в онлайн пространството, следвана от агенция Фокус и БГНЕС.

Публичните профили на известни личности във Facebook са били политически и корпоративни източници на медийните новини. 

В телевизиите понякога са повтаряни едни и същи кадри, съдържащи насилие и показващи суров материал от мястото на събитието. В интернет е разпространено публикуването на материали без авторство и заимстването на информация, често необозначено, от други медии. Така се оказва, че богатството на интернет източници е привидно, докато всъщност онлайн съдържанието в много медии е еднакво и няма уникалност и вложен собствен ресурс. 

Експертите припомнят, че чрез съобщаването най-вече на негативното, без да има баланс, и с допълнителното драматизиране на новините, медиите внушават дневен ред, който предизвиква висок емоционален отклик в аудиторията и упражнява силен психологически ефект на страх и тревога върху нея.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ