Моделът "Math Men"

Моделът  Math Men

Моделът "Math Men"

Игор Боукър е световно име в областта на медиите, технологиите и маркетинга. Лектор, автор, социален предприемач и "ангел инвеститор", с успешни вложения в 24 бизнеса. 

Той може да говори с безспирна и заразяваща публиката енергия за въздействието на дигиталните тенденции върху бизнеса, живота на отделния човек и обществата. Работил е за брандове като Amazon, L’Oréal, Nike, Unilever. Една от популярните му теории е "Mad Men в епохата на Math Men" - за традиционните рекламисти, каквито са били онези от Мадисън авеню в Ню Йорк през миналия век и днешните умни хора - дигиталните гении. 

Игор беше един от гостите в панела за дигитално развлекателно съдържание и медии на тазгодишното издание на фестивала в София WEBIT.  Ето какво каза той пред публиката от професионалисти с интерес към темата, дошли да го чуят и да видят презентацията му от България и света.

......................

Днес виждам твърде много политика и много страх да се поема риск в корпоративния свят. "Не съм сигурен дали да го направя..." е масово разпространен начин на мислене. Има едно постоянно изчакване от бизнеса. 

Същото виждам и при медиите. Това наистина ме изненадва! Защото хората, които работят в медиите, обикновено са модерни, с младо мислене, в крак с времето, с отлични умения да хващат тенденциите. Те първи адаптират технологиите и разпознават всичко важно, което се случва по света. Но въпреки това, в медиите се мисли краткорсочно и се гони бързия финансов успех.

В телевизиите например, ако едно предаване не работи добре, още в четвъртия му епизод то се сваля. Ние обаче живеем в света на дигиталните лидери - Math men. Те имат друг, много по-успешен начин на мислене. Той е: Ще започна нещо сега и ако то е печелившо от 3 до 5 години, значи съм си свършил работата добре. Те са по-търпеливи. 

Какво още става при медиите? Вече има много фалирали медии. Някои медии не прозряха идването на дигиталния свят, на Instagram. Продължават да игнорират тенденциите.

Същото виждам и в ритейл сектора. Много компании продават на дребно сякаш още сме 1999 г. Защо? Все още ли не виждат какво става по света, за да преосмислят бизнес моделите си? Наистина ли имаме нужда от толкова много време, за да приемем, че ситуацията е "приспособи се или умри"?!

Когато унищожителната вълна на промяната удари бизнеса, всички трябва да сме подготвени. И това няма общо толкова с технологиите, колкото с културата на управление, гъвкавостта му, умствената нагласа и неговото ДНК. 

Има някои представители на телевизии, които ми казват: "Ние имаме 80% пазарен дял в определен сегмент и 10 млн. зрители". А аз ги питам: Но колко от вашите зрители познавате наистина? Като Amazon ли сте, която познава всеки отделен клиент и го познава дори по-добре, отколкото той самият се познава?

Продължава на следващите страници. 

Автор: Невена Любенова

Смятам, че новите големи играчи в глобалния бизнес познават клиентите си поотделно изключително добре и персонализират всичко според неговите интереси и поведение. Те слушат публиката си, когато тя каже например "Това шоу в социалните мрежи е истински ужас!".

Ключовият въпрос за всеки бизнес е следният: Какво ще се случи с бизнес модела ми до 3-4 години и ще бъда ли тогава все още на пазара?

Иновациите са преди всичко фирмена култура.

В областта на медиите хората трябва да са яростни и отворени, с открит ум, за да приемат всичко ново и различно. Но са станали колебливи. 

И сега важен въпрос: Когато децата пристигнат в хотела на някой курорт, какво питат първо? "Има ли Wi-fi?" Не какво е времето, къде се намират... Разбира се, станали сме зависими от интернет. Въпросът отдавна е как може това да се приложи към бизнеса. Младите хора на тийнейджърска възраст (screenagers) имат продължителност на вниманието от 8 секунди. По-малко от на една златна рибка (тя има 9)! Това прави средата за бизнеса много специфична. Какво означава? Дори да сте най-големият бранд на тази планета и да същестувате от 65 години, в случай че дигиталното ви присъствие не струва, децата днес ще ви заличат за наносекунда! И после: завинаги извън живота на клиентите! 

Това е, което мнозина от бизнеса подценяваме в прекрасния нов свят, в който живеем.

Социалното поведение се промени. Всички се смеем на селфитата и дигиталния нарцисизъм, но 18-28-годишните днес са регистрирани в LinkedIn и като какви се представят? "CEO и основател". Това работят те! А вие бъдете служители!

Това, което ние по-възрастните не разбираме достатъчно добре, е как технологията влияе на човешкото поведение. 

А някои хора като най-богатия човек в Китай Джак Ма например го правят. Защото всички онези селфита всъщост са чудесна възможност да се използват - чрез технологията за лицево разпознаване.

Трябва да мислим отвъд старата концепция за бизнеса, за медиите, отвъд телевизията, отвъд рекламирането и мобилния си телефон. Всичко на тази планета ще бъде смарт и свързано - това трябва да знаем най-напред. Ето защо трябва да мислим по нови начини.

Имам някои прогнози за развитието на медиите, които бих искал да споделя с вас.

Старите медии няма да бъдат налични в този си вид след 5-10 години. Ще има ревлюция, същинско отмъщение на нърдовете. Технологичните компании ще започнат да притежават медийната индустрия до 5-10 години.

Facebook и Google днес държат 80% от дигитални медийни бюджети и почти 50% от цялата реклама. Процесът на придобиване на рекламните пари се случва със скоростта на мигване на окото, дами и господа!

Всички казваме, че телевизията умира, но това не е така. Хората гледат дори повече телевизия. Така е в Щатите. Walt Disney повиши предложението си да купи Fox до 1.3 млрд. щатски долара.

Объркваме се какво става във Facebook. Но защо? Има едно просто правило, което научих, още когато интернетът се зароди: Ако продуктът е безплатен, вие сте продуктът. 

Смятам, че с GDPR в Европа хората вече са по-защитени откъм лични данни, но областта все още е много нерегулирана в САЩ, което е много страшно. Наистина зловещо!

По отношение на медиите, имаше дискусия дали четем новини. Разбира се, че всички все още четем новини. Просто преминахме от вестници, към дигиталните екрани. Толкова е просто. Редакторите трябва да бъдат отворени към новите тенденции и технологии. 

Ядосвам се на телевизионните канали, които са твърде мързеливи и не искат да се приспособят към новата действителност. Защото, както съм им казвал: Вие имате тази силна, красива възможност, но сте мързеливи и не искате да се промените. Ако приложите вашите умения по-добре към интернет, телевизията може да стане умна, отнасяща се, персонализирана, социална, електронизирана, с програмен гид, с разговори за отделните предавания...

Липсата на рекламни приходи наложи да бъдат освободени много журналисти, което даде причина новинарското съдържание да падне на по-ниско ниво.

Като се замислим, странно е, че живеем в свят, в който Джулиан Асандж е затворен, защото направи разкрития пред света, а Марк Зукърбърг го създадохме като медийния човек на годината, защото измами и излъга за данните на хората.

За мен Джеф Безос и Джак Ма са сред големите медийни играчи на бъдещето. И знаете ли защо? Те не знаят нищо за медиите. Това е голямото им предимство.

Преди време Джеф Безос купи "Вашингтин пост". Той първо оцени компанията, изслуша клиентите й, както е присъщо да прави, придоби вестника и измисли показателя "среден приход на потребител". Не "рекламен приход". Джак Ма от Алибаба направи същото. Той купи "Чайна Морнинг Вашингтон Пост".

Тези хора знаеха само как да четат един вестик. те не са били медийни издатели преди. И затова станаха изключително успешни. Защото не гледат отделно само на рекламата, а на е-търговията, създават хибридни бизнес модели. Гледат как могат да създават лоялни читатели. И дори рекламните приходи да паднат, защото икономиката не е стабилна, те все още по този начин ще правят много пари. Това можем да научим от тях, защото и те са Math men или гении на дигиталното. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ