Facebook и онлайн медиите - а сега накъде?

Facebook и онлайн медиите - а сега накъде?

Миналата седмица основателят на Facebook Марк Зукърбърг "хвърли бомба" сред онлайн медиите, дигиталните издатели и маркетинга, като заяви, че 2-та милиарда потребители на социалната мрежа на планетата вече ще виждат по-малко "публично съдържание" от бизнеса, марки и медии и още повече публикации от "приятелите" в мрежата. 

Последиците на тази промяна, както и на всяко нововъведение, правено от Facebook през годините, са много големи, откакто социалната мрежа се превърна във вход към съдържанието (новият гейткийпър) и сито за онлайн новините. Известно време дигиталните медии се радваха на Facebook, която им осигуряваше трафик и посещения, но след това Facebook промени видимостта на публикациите в нея до под 3%. За повече видимост се искаше медиите да плащат. Така се оказа, че броят на феновете във фен страниците вече не е от такова значение - само минимална част от тази публика вижда разпространяваните от страницата неща. 

Adweek.com коментира темата в материал

Сега, според Катрин Хейс - главен изпълнителен директор на стартъпа Vivoom в САЩ, който захранва кампании с генерирано от потребителите съдържание, промените в нюзфийда на Facebook ще създадат проблем - не само за медиите, които разчитат на трафик, но и за марките, които ще загубят публики, "за които са работили и са си плащали да създадат". 

"Важността на създаваното от потребителите съдържание, което вече се доказа като No.1 двигател на социално влияние върху решенията да се купува, ще стане по-голямо от всякога, ако наистина публикациите от семейството и приятели застанат още повече над всичко останало", казва Хейс, цитирана от Adweek. 

За изненада на мнозина, няколко издатели и агенции виждат промяната и като нещо добро. Ако Facebook започне да избутва като невидими медиите с нискокачествено съдържание, както обещава и се очаква да стане, това би било полезно за качествените медии и журналистика. Това смята Раджу Наирисети - CEO на Gizmodo Media Group.

По думите му неговата медия не разчита много на Facebook за дистрибуция на съдържанието, така че промените за нея няма да са чак толкова лоши. Но това ще бъде "финална целувка на смъртта" за медиите, които разчитат да получават прегледи на дигиталните си видеоклипове чрез разпространение във Facebook. 

В последните няколко години медиите вложиха ресурси да създават екипи за производство на видео, след като Facebook започна да го показва повече. 

В интервю, една от най-известните личности от света на рекламата - сър Мартин Соръл от WPP, се съгласява с мнението, че ако Facebook намалява видимостта на медиите още повече, това ще е от полза за определени качествени издания - маркетингът ще трябва да ги наблюдава още по-внимателно. 

Малко история

Когато разбраха колко трафик им е донесъл Facebook, онлайн медиите бързо изградиха стратегии за измерване и инструменти, с които да доставят импресии на клиентите си. Те можеха да поставят цени въз основа на цялостните ползи от трафика, знаейки, че ще получат стимулиране от Facebook. Медийните компании разчитаха значително, може би прекалено, на дистрибуцията на спонсорирано съдържание. Те можеха да таксуват марките, за да показват брандираното им или спонсорирано съдържание във Facebook, след това да плащат на Facebook част от приходите социалната мрежа да го прави. 

Facebook започна да променя алгоритъма за показване на новини още през 2013 г. Тогава страници като Viral Nova и Distractify се сринаха. В следващите пет години Facebook продължи да променя нюзфийда. През юни 2016 г. компанията представи тест с алгоритъма, който създаде основата за днешната промяна от 2018 г. С него се дава повече видимост на публикациите от приятели и семейството. 

Вицепрезидентът на нюзфийд системата Адам Мосери коментира, че целта на този тест е била да се разбере дали хората предпочитат да имат различни места за лично и публично съдържание, а не да се печели повече от медиите. "Ние ще чуем какво казват хората за опита да разбират, ако това е една идея, която си заслужава да се преследва още", каза той. 

И така стигаме до днес

"Това, което онлайн медиите като че ли не разбраха, или може би не ги е толкова грижа за него, е че Facebook гарантираше трафик, а не аудитория. И сега, когато Facebook променя ситуацията не в полза на издатели и марки, компаниите в този бизнес с разпространението на съдържание ще откриват голямата разлика между "трафик" и "аудитория", посочва още Adweek. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ