Разкажи ми история, развий бизнеса

Разкажи ми история, развий бизнеса

Разказването на истории - това е умението на съвременните брандове, чрез което те успяват да привличат и задържат служители (ако става дума за работодателска марка) и клиенти (в случая на търговията на дребно и външната публика). 

Глобално успешни марки като Starbucks споделят истории - в случая за земеделските общности, от които тя произвежда кафето си.

Airbnb разказва историите на потребителите - за техния дом, за тяхната страна, за преживяването им, вместо просто да се фокусира върху услугата, която предлага.

Компании като Zen Media в САЩ предлагат подпомагането на брандове от всякакъв мащаб, по целия свят, да използват дигитални комуникации, маркетингови експерименти и социалните платформи като Instagram и Facebook, за да споделят своите собствени истории и да предоставят значителен CX (customer experience / клиентски опит). 

Но разказването на истории има толкова общо със CX, колкото и с EX (employee experience, опитът на служителите). Също както разказването на истории свързва бранда с клиентите му, по същия начин то го свързва и със служителите му, вдъхновявайки не само по-голяма лоялност и инвестиции, но и стимулираща производителност и иновации. 

Разказването на истории е основният начин, по който човешките същества осмислят общите предизвикателства около тях, откриват чувство за споделена цел в лицето на тези предизвикателства и започват да работят заедно за измислянето и прилагането на нови решения.

Може да се каже, че то е основната "валута на общуване", която се среща в културите, в хода на времето и по света, включително и в далечните части на Арктика. Дори и от Арктика има пример, който може да послужи за вдъхновение на бизнеса. 

Един невероятен пример за Култура на разказването на истории: Инуитското родителство

За инуитите, които живеят в Полярния кръг, разказването на истории е присъщ елемент от начина, по който те отглеждат децата си, за да бъдат после децата им устойчиви, силни и емоционално интелигентни хора. Тази практика е обширно документирана през 60-те години на 20 век от Жан Бригс, 34-годишна антроположка, която убедила инуитско семейство да я остави да живее с тях повече от година.

Докато живеела с това племе, Бригс забелязва, че разказването на истории играе изключително силна роля в начина, по който децата са отглеждани. Използвани са истории за подпомагане на дисциплинирането на децата - например, за да не могат да влязат в студения океан, родителите ще им кажат, че гигантско морско чудовище живее в океана със специална торбичка на гърба си само за малки деца.

Историите също са използвани, за да им помогнат да развият здравословно, просоциално поведение и да насърчат чувството за връзка както между родителите и децата, така и между децата и тяхното племе като цяло.

.........

Историите са вид изграждане на връзка, който може да бъде полезен за комуникационните отдели в компаниите, работещи за създаването на по-здравословно и по-щастливо работно място. Освен да се чувстваме добре, да имаме по-ангажирани служители означава и измерими печалби в работата, производителността и във финансов аспект.

Всъщност, статия в Harvard Business Review, в която се съобщава за анализ на 250 компании, посочва, че работодателите, които инвестират в опита на служителите (EX), са четири пъти по-печеливши. Тези компании се изкачват по върховете на S&P 500, NASDAQ, 100-те най-добри компании на Fortune и са най-добрите места за работа според отзивите в сайта Glassdoor, както и според други източници.

Как да използвате разказването на истории на работното място

Имайки предвид всичко това, първата "история", за която се сещаме, когато си помислим за истории на работното място, е тази на фирмения бранд: Защо той съществува, каква е неговата мисия и как всеки, който работи за него, се вписва в тази мисия. Това е важен елемент от използването на разказване на истории, който да помогне на служителите да се чувстват по-свързани помежду си и със самата марка. 

И така, как чисто технически да разказвате истории във фирмата? Има няколко варианта. 

1. Направете го когато отличите даден служител. Може да използвате сертификатите и картите за подаръци. Те са чудесен начин да възнаградите служителите за добре свършена работа. Но не правят много, за да насърчат чувството за принадлежност или сплотеност.

За да превърнете една гифт карта, която подарявате, дори в по-специален подарък, помислете дали да я представите пред колегите на човека и да споделите историята как този служител я е заслужил (например като е преодолял трудности в ежедневната си работа). Ако публичното внимание като това кара вашия служител да се чувства неудобно, можете да споделите историята си и по имейла, така че той (или тя) да не се почувства прекалено под светлините на прожекторите. 

2. Като окуражите чувството за смисъл от работата. 

Много компании имат своя кауза или благотворителна организация, която подкрепят чрез доброволчество или набиране на средства. Помогнете на служителите да почувстват по-силно чувство на смисъл и цел като публикувате истории за това как тази благотворителна кауза или организация помага на общността ви или на определена група от хора. Може също да споделите и истории на собствените си служители, които са дарили от времето или усилията си за каузата. 

3. Като упражнение за сплотяване на екипа. 

Екипите функционират много по-добре когато членовете им се познават един друг и чувстват, че инвестират в прогреса на своята група. Един от начините да подпомогнете това е като използвате разказването на истории, за да разчупите леда. На следващата си среща на екипа, отделете време да накарате всеки член да сподели определена история по тема, например "Какво е най-интересното за вас и вълнуващо нещо, което сте правили скоро?". Не е задължително отговорът да бъде свързан с работата в компанията. 

Използването на разказване на истории стана основна част от съвременния бизнес във вътрешната му и външна комуникация, тъй като то е заложено в ДНК-то на хората и е част от това да бъдеш човек.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ