Биг Брадър в магазина

Биг Брадър в магазина

Като в същински роман на Оруел, големите магазини днес следят клиентите и се опитват да прогнозират всяко тяхно решение.

В епохата на смартфоните, онлайн пазаруването и дигиталните решения, това стана по-лесно от всякога. Търговците наблюдават потребителите, които им осигуряват приходи, чрез множество разнообразни хитри тактики. Сред тях, най- разпространени са следните:

"Преследвачи" ни следват в магазина. Експертът по потребителско поведение Пако Ъндърхил разказва в книгата си "Защо купуваме", че някои търговци на дребно в Америка се обръщали към "преследвачи" или "тракери" - антрополози, които наблюдавали поведението на клиентите в магазини инкогнито, обучени да се сливат със заобикалящата ги търговска обстановка.

Прихващане на сигнала на мобилния телефон. В един Черен петък в САЩ някои американски магазини използвали технология, с която да следят маршрута на движение на клиентите в моловете. Системата има популярност и в Европа и Австралия.

Лицево разпознаване. То се случва благодарение на специална технология, която посочва пола и възрастовия диапазон на клиента. Според американската Федерална търговска комисия механизмът не се използва, за да се следят индивидуални купувачи, а за да се събира демографска информация за хората.

Програми за лоялни клиенти. С тези карти се следят клиентските навици. Търговецът събира информация и след това предлага специална оферта, подходяща за вкуса на човека или клиентската група, към която принадлежи.

Guest ID. Често в големите магазини в Щатите се плаща с кредитна карта, като се използва идентификационен номер на гост (Guest ID). Този номер е свързван с всички бъдещи покупки на същия човек, които той ще направи със същата банкова карта. Продавачът анализира касовите бележки, за да опита да предвиди предпочитанията му при пазаруване.

Приложения за смартфони с обозначаване на локация. Благодарение на тях може да се посочи къде точно се намира човекът в мола.

Детектори на движение, които показват колко хора преминават през различните райони на магазина.

Разпознаване на сигнала на мобилния телефон чрез Wi-Fi технология. Компания, наречена Euclid Analytics, го прави в САЩ, за да отчита движението през шопинг центровете. Тя предлага анализ в реално време, който показва дали дадена витрина работи.

Продължава на следващата страница.

Наблюдение кои сайтове посещава през телефона си в магазина даден клиент. Така магазинът разбира от кои конкуренти се е заинтересувал човекът, докато е бил при тях. И дали е посетил сайтове като Amazon, за да види има ли я същата стока или подобна на нея на по-ниска цена.

Сензорни карти, които показват къде отиват хората в магазина чрез прихващане и отразяване на естествената топлина, излъчвана от тялото им.

Проследяване на телефона, дори след като клиентът е излязъл от магазина. Boingo - един от най-големите доставчици на Wi-Fi мрежи в САЩ, признава пред "Уолстрийт джърнъл", че е тествал технология, която следи къде отива клиентът след като е излязъл от мола. Ако клиентът е използвал безплатна мрежа на Boingo, докато е бил в търговския център, компанията предлага да каже на търговеца в кой друг неин хотспот е бил същият човек. Например, бил ли е на летището.

Филмиране. Магазините масово вграждат камери и след това наблюдават как се движи основният човекопоток в аранжираното им пространство. Тази информация използват за мърчандайзинг. Ако усетят, че има непосещаема зона, пренареждат стоките и ги декорират, така че да се харесат и купуват повече.

От Business Insider

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ