Уроци по маркетинг от филмовия успех на "Игра на тронове"

Уроци по маркетинг от филмовия успех на Игра на тронове

Сериалът "Игра на тронове" на HBO завърши след осем сезона и години на очакване от страна на феновете, доказвайки, че една фантастична филмова продукция може да се превърне в глобален феномен, който да обедини хора от различни държави, социални прослойки и поколения.

Достойнствата на "Игра на тронове" са безспорни - това е филм, който е явление. В тази връзка източниците за маркетинг от света коментират успеха и популярността му. 

Една от статиите е на Дон Райсингър - автор на Inc.com. Ето какво пише той:

.....

Ако има нещо, което можем да научим за интернет и конкретно за социалните мрежи, то е че когато нещата се объркат в изключително популярните франчайзи, ние определено ще чуем за него. Така че, когато се събудих в понеделник, за да открия хора, които обстрелват с мнения "Игра на тронове" и сценария на последния му сезон, не бях изненадан. В края на краищата, през последните няколко седмици сериалът търпеше силни критики за лошо представяне на последния му сезон. Колкото и да се опитваха, дори някои от най-силните му поддръжници не можеха да разберат защо този сезон бе такъв, какъвто беше.

Но вместо да се се ровя в реакциите, които днес всеки може да намери навсякъде из интернет, аз искам да изведа нещата към следващата стъпка и да обсъдя как опроверженията на "Игра на тронове" могат да помогнат на бизнеса да научи ценни уроци по маркетинг за днешния бизнес свят.

Един важен урок, който научихме

С възхода на технологиите и глобалния достъп до продукти и услуги, повечето компании днес работят за изграждането на огромни концепции, които да се разпространяват в световен мащаб, да имат големи фенове и в крайна сметка да генерират много пари. Разбира се, не е лесно такова нещо да се развие, но когато това се случи, е магическо. А за компаниите, които стоят зад тези "вирусни" успехи, означава широко разпространен успех.

"Игра на тронове" се откъсна от мнозинството масови сериали още преди години и успя да надхвърли границите на развлекателната индустрия. Това е класика, обичана от милиони и се превърна в един от най-горещите и най-търсени франчайзи в света.

Излишно е да казвам, че възможностите за правене на пари от такъв феномен са безкрайни. А HBO работеше междувременно за намиране на всякакви начини за "монетизиране" от сериала. Главен сред тях бяха плановете да се създадат нови истории и индиректно свързани продължения (spinoffs), произлизащи от известната вселена на Вестерос.

И защо не? HBO има огромен франчайз в ръцете си. Тя трябва да направи всичко възможно да спечели от него. 

Така че, що се отнася до собствениците на бизнес, първото нещо, което трябва да научите от "Игра на тронове" е да се съсредоточите върху изграждането на марка, за която хората да ги е грижа. И от там направете всичко възможно да сте сигурни, че ще имате възможности да печелите. 

Страхът след успеха

Най-големият проблем, пред който ще се изправите след това - и проблем, пред който HBO се изправя, е центриран върху колко популярно ще бъде творението ви. Няма спор, че популярността е критично важна за успеха на всеки вид продукт или услуга. Но когато се достигне до култов статус, или продуктът стане мейнстрийм, той сякаш заживява свой живот. И когато това се случи, компанията може да стане само попечител.

Затова, основната ви цел трябва да бъде да не сбъркате някъде с продукта, защото ще има масови критики и тежки последици. 

Не на последно място: слушайте 

И отново, ако имате пробивен успех, вие трябва да осъзнаете, че от един етап нататък продуктът ви вече не е под вашия контрол. Независимо дали ви харесва или не, вие вече не се разпореждате с неговата съдба - просто може да се надявате, че ще поеме в правилната посока. 

Така че когато феновете на вашия продукт (или услуга, или нова творба), започнат да търсят допълнения, събития или всичко друго, което може по положителен начин да определи творбата ви, трябва да ги слушате. Не е задължително да се вслушвате в тях абсолютно всеки път и определено ще има случаи, при които ако оставите всяко решение на потребителите може да има обратен ефект, но трябва и да признаете, че хората използват продукта ви или услугата по уникален начин. И има моменти, особено ако продуктът е достигнал "звезден" статус, когато мнението на хората по някои случаи ще трябва да се зачита от вас като по-важно от вашето собствено на производител. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ