Внимавайте, те са навсякъде!

Внимавайте, те са навсякъде!

Напоследък изглежда като че ли не може да си пуснем никой от телевизионните канали, без да чуем по някое време думите "фалшиви новини".

Чува се и по световните Fox, MSNBC, CNN ("fake news").

В последната година проникването на фалшиви профили и сайтове с фалшиви новини доста скочи. Вярвате или не, тези фалшиви новинарски истории, които се разпространяват в интернет и са споделяни в социалните мрежи, всъщност се ползват с доверието на хиляди. И те са наоколо точно от толкова дълго, от колкото съществуват и другите, достоверни медии. 

Историята на журналистиката знае, че фалшивите новини винаги са съществували. Автори са ги използвали, за да провокират емоционални, сензационни отговори, да преувеличават истината или да казват директни лъжи за някого или нещо, което иначе не би предизвикало интереса на публиката или нейния отговор. 

Създателите на фалшиви новини са извършители на нередности, които подклаждат огромен диалог. При някои по-екстремни случаи писанията им довеждат до гражданско недоволство. Фалшивите новини са любима тактика, използвана например в сюжета на сериала "West Wing", в който американският президент и администрацията му работят да отклоняват лошите публични твърдения. 

Хората започнаха да губят доверие в известните, утвърдени медии. 

И така, какво стои зад това непрестанно покачване на измислените новини и твърдения? Първото, към което трябва да отправим поглед, за да си обясним, е любовта ни към социалните мрежи. 

Да си признаем открито, почти всички я изпитваме. Поне веднъж на ден кликваме линк, доловен в мрежите. Често се случва да ни изскочи пред очите някое доста провокиращо заглавие. Понякога дори да усещаме, че историята се основава на леко абсурдно твърдение, кликваме от страх да не изпуснем нещо. 

Когато шефовете във фирми се вслушват в такива фалшиви истории, това може да бъде много опасно и да излиза скъпо за бизнеса. Паниката е забранена в него, нали?

Действителен пример: Нед е бил предприемач в Щатите, който чете бизнес новини (името му е сменено). Той започва да чете един конкретен сайт, споделен от негов приятел в мрежите. Нед започва да разчита засилено на информацията от този сайт за глобалните пазари. Хваща се на сензационно заглавие и дискусии. В тези дискусии се коментират несъществуващи факти или непълна информация, на която Нед в крайна сметка започва да разчита, за да прави бизнес решенията си. 

Тъй като е залагал на фалшива информация, начинанието му започва да затъва. Той губи тежестта на присъствието си сред други представители на бизнеса, а също и сред партньори и клиенти. Те започват да се опасяват, че изборите му са много променливи и съответно са такива шансовете му за успех. И докато повечето от нас са като Нед по отношение на четенето на новини - влизаме първо в социалните мрежи и от тях прихващаме интересната за нас информация, разпространението на фалшивите новини от приятели и потребители никога не е преднамерено. 

Може би един от най-съществените фактори за процъфтяване на фалшивите новини сега е създадената от социалните мрежи човешка природа на постоянно търсене на информационни продукти и нуждата от такива. Щом един сайт изглежда на дизайн сравнително достоверен, си позволяваме да му гласуваме доверие и следователно няма проблем да споделим информацията от него, представяйки го за надежден източник. Това създаде доста главоболия на ИТ фирмите. 

Как да реагираме и да се борим?

Да кажем, че фалшивите новини унищожават традиционните медии е малко крайно. Известните, установени медии с традиции имат дългогодишна публика, абонаменти от хиляди. При проникването на фалшивите новини се провокира сред мнозина желание за борба в защита на реалните факти. 

Всякакви известни хора, от политици до медийни експерти, заклеймиха фалшивите новини и ги обявиха за нещо, което противостои на техния дневен ред. Това все пак направи мнозина сред публиката по-скептични и започна да възпира производството на неистинската, непълна информация. Сложи край на разрушаването на "четвъртата власт", както са наричани медиите. 

Какво може да стори бизнесът? Да промотира надеждни източници и да бъде страхотен модел за създаване на доверие. Това ще го снабди с множество ползи и по-добри ресурси. 

По материал на Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ