Това сега реклама ли е или не?

Това сега реклама ли е или не?

Рекламата в интернет е една от спорните области на маркетинга, след като се появиха стотици по-малко и повече популярни личности в социалните мрежи (инфлуенсъри). Кога някой от тях рекламира даден продукт или услуга, защото му е бил подарен продуктът или е изпробвал услугата и кога препоръчва нещо безвъзмездно, само защото му харесва? Това разбира ли се от потребителите? Всичко, което се показва в личните профили на звездите в социалните мрежи ли е реклама, или не?

На тези и други въпроси се спира преглед на британската Служба за конкуренция и пазари. Според нея популяризирането на стоки и услуги, без да е обозначено, че това е реклама, може да бъде в ущърб със законите за защита на потребителите. Ето защо тя изпрати писма до известни хора във Великобритания "да прегледат отново" публикациите си в социалните мрежи и ги призова оттук нататък изрично да показват какво е реклама и какво не, предава Би Би Си. 

16 звезди от социални мрежи се ангажираха да го правят. Сред тях са певиците Ели Голдинг, Рита Ора, моделите Роузи Хънтингтън-Уайтли и Алекса Чун, и влогърът Zoella. Те се съгласиха да променят начина, по който публикуват онлайн.

Сега вече ще трябва ясно да заявят дали им е било платено, за да показват и популяризират нещо и получавали ли са подаръци, за да го правят. 

Рекламните партньорства за активности в интернет определено стимулират марките, но може и да бъдат подвеждащи, смята британският регулатор. Той не е анализирал дали т.нар. инфлуенсъри са нарушили потребителските закони, но заявява, че всички те са се съгласили доброволно да променят практиките си вследствие на неговото разследване. Ако обаче не се съобразят със споразумението, сключено с него, популярните личности може да бъдат изправени на съд и да им бъдат наложени тежки глоби, дори присъди по 2 години затвор. 

Предупредителни писма са били изпратени на редица известни личности в социалните мрежи, с призив да направят преглед на публикациите си.

Какви са правилата?

  • Инфлуенсърите трябва ясно да обозначават съдържанието, за което им е било платено или за което са получавали подаръци или заеми, със #ad, #sponsored или трябва това да става ясно в началото на публикацията, вместо да се посочва някъде из множеството хаштагове. 
  • Вече не е достатъчно те да декларират кои са компаниите, за които работят, общо в профила си. Всяка публикация ще бъде разглеждана по отделно и всичкото платено съдържание, или комерсиалните партньорства, ще трябва да бъдат декларирани. 
  • Ако дадена личност е ангажирана с няколко рекламни връзки, свързани с отделната публикация, всяка такава връзка трябва да бъде обозначавана. 

Практиката във Великобритания в момента е обикновено знаменитостите да публикуват някаква рекламна снимка, а регулаторът на рекламното съдържание в страната Advertising Standards Authority (ASA) се заема с тях, само ако е подадена до него жалба от граждани. 

Но докато ASA може да предприема действия срещу отделни реклами или кампании, Службата за конкуренция и пазари - Competition and Markets Authority (CMA), може да предприема действия срещу индивидуални лица. 

Всичките 16 популярни личности са били разследвани, защото са нарушавали правилата да обозначават дали рекламират и са го правили многократно, посочва още Би Би Си. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ