Колонката на Ричард Брансън: Кой сте Вие, д-р „Да“?

Колонката на Ричард Брансън: Кой сте Вие, д-р „Да“?

Въпрос: Аз съм на 26 години, имам своя фирма и колкото и да не искам да призная, често ми се случва потенциалните клиенти, да не ми обръщат никакво внимание, дори да не искат да ме изслушвам. Може би е заради възрастта, или заради акцента, който имам. Но това направо ме разсипва. Винаги ли е толкова трудно, когато си млад? Можете ли да ми дадете съвет как да се справя? - Марта Редмил, Великобритания

Отговор: Благодаря, Марта, че ми пишеш. Съжалявам, че минаваш през подобни проблеми. Винаги се вбесявам, когато чувам за пренебрежително отношение към млади предприемачи. От много лични истории и опит зная, че те са най-динамичните и креативни хора в бизнеса, защото все още нямат лоши навици и рутина.

Бях едва на 15, когато започнах първото си бизнес начинание – нашето издание Student Magazine. Всички, с които работех, също бяха тийнейджъри. Ние наистина вярвахме в нашия успех. Но, по-възрастните се съмняваха в нас.  

Признавам, че за да спечелим тяхното внимание, трябваше малко да хитруваме. Признавам, че бе изключително стресиращо да стоя в телефонна кабинка в училищния двор и да обещавам на рекламодател след рекламодател, че публикуваме интервю със звезда, а след това да звъня на въпросната звезда, за да я уверя, че сме намерили достатъчно рекламодатели, за да платим издаването на броя. Настина, малко нечестно беше, но пък проработи.

Днес не бих ти препоръчал да правиш същото, но ако хората се съмняват в твоите способности, трябва да покажеш увереност. Има различни степени на заблуда, която много често е необходима за постигане на крайната цел. В началото на моята кариера ми се е налагало да влизам в много роли и да използвам най-различни техники, за да спечеля клиенти.

Бил съм рекламен мениджър, редактор, издател, финансов мениджър, пиар и журналист в зависимост от това кой стоеше срещу мен. За да тръгне кариерата ти в правилната посока, трябва да бъдеш гъвкава.

Какво правят някои стартъпи? Създават различни имейл адреси, от които пишат на клиентите си и така създават усещането, че компанията се състои от поне няколко отдела. Може да регистрираш адреси като marketing@yourbusiness.com, sales@yourbusiness.com и други  подобни, дори компанията ти да е от двама души.

Това създава впечатлението, че бизнесът ти е утвърден и стабилен. Вярно, подходът е малко по-дързък, но понякога трябва да бъдеш смела и да рискуваш, особено ако животът те среща непрекъснато с хора, които не искат да ти дадат шанс. 

Съвсем наскоро, в компанията празнувахме Деня на жената - добър повод да осъзная, че точно сега е моментът, жените предприемачи да излязат напред. Зная, че можеш да се сблъскаш с различни предразсъдъци и пренебрежение, но моят съвет е да потърсиш добри ментори.

По-опитните предприемачи могат наистина да ти помогнат в началния етап на твоята кариера, като ти дават съвети и подкрепа, с които да ставаш все по-уверена. И още нещо много важно, открий своето племе.

Тук, под „племе“ разбирам общност от предприемачи, които са в подобна на твоята ситуация. Може да използваш тази група хора, за да обменяш с тях идеи и да преценяваш дали си струва да инвестираш в тях. Може да откриеш своето племе както в групи в социалните мрежи, така и на професионално събитие на местно ниво.

Започването на бизнес от нищото може да бъде доста самотно начинание, особено когато имаш чувството, че целият свят е срещу теб. Но намирането на други хора, които споделят твоите интереси и са на подобен етап в бизнеса, може да ти осигури тласъка, от който се нуждаеш.

Днес съм известен като д-р „Да“, но това не означава, че моите идеи винаги са били посрещани със същия отговор.  В крайна сметка, успешният бизнес започва с едно „да“, дори и да е трябвало да чуеш хиляда пъти „не“, преди това.

Този урок научих в телефонната кабинка, която споменах в началото, докато пусках монета след монета, знаейки, че ако продължим да вярваме в нашата идея и способности, един ден ще чуем отговора „да“. Оказа се, че съм бил прав. Вярвам, че и ти ще успееш, ако си достатъчно посветена.

Късмет!

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: RichardBranson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ