Кофеинът може да има изненадващ ефект върху способността на мозъка да учи

Политика за бисквитки

Според анализ на две малки, но интригуващи проучвания, приемът на сериозно количество кофеин всеки ден може да попречи на способността на мозъка да се пренастройва.

Учени от Изследователския център по невромодулация към болница "Бътлър" в Провидънс, Роуд Айлънд, анализират мозъчни сигнали, свързани с ученето и подаването на спомени, при 20 души, като откриват изненадващи подробности, оспорващи предположенията, че кофеинът насърчава пластичността.

"Тези предварителни данни подчертават необходимостта от пряко тестване на ефектите на кофеина в перспективни и добре подсигурени проучвания, тъй като на теория те предполагат, че хроничната употреба на кофеин може да ограничи ученето или пластичността", пишат изследователите в публикувания си документ.

Благодарение на способността си да блокира аденозина - сигнално химическо вещество в мозъка, което ни помага да се чувстваме сънливи в подходящия момент, кофеинът има репутацията на вещество, което ни ободрява.

Аденозинът също така влияе върху процес, наречен дългосрочно потенциране (LTP), който на прост език представлява начинът, по който невронните клетки в мозъка укрепват връзките помежду си - смята се, че това е от решаващо значение за възприемането на нова информация и адаптирането на мозъка във времето.

Общо 16 души, които пият между една и пет кофеинови напитки на ден, и четирима, които почти не употребяват кофеин, са подложени на процес на мозъчна стимулация, чиято цел е да имитира готовността за учене в мозъка, наречен повтаряща се транскраниална магнитна стимулация или rTMS.

След това екипът търси признаци на електрически импулси в нервната система като начин за измерване на LTP. При тези, които не пият кофеинови напитки, въпросните LTP ефекти се оказват значително по-силни.

Според изследователите редовната стимулация от кофеина може да предизвиква противодействащ ефект в мозъка, което може да обясни по-ниските нива на пластичност - но засега това е само хипотеза.

Има, разбира се, и известни уговорки: в това изследване са участвали само 20 души. Прегледът също така разчита на самостоятелно отчетени дози кофеин, което означава, че изследователите не могат да знаят как различните дози кофеинови напитки действително влияят върху дългосрочната потенцираност.

Въпреки това прегледът е пилотно изследване, което има за цел да даде информация за бъдещи хипотези. Изследователите възнамеряват да продължат проучването с прецизни и добре контролирани бъдещи проучвания, при които времето на прием на кофеин и неговата доза са строго регулирани преди тестовете. Това, казват авторите, би дало "по-добра оценка на бионаличността на централната нервна система и корелацията с реакциите на пластичност".

Връзката между кофеина и здравето вече е доста сложна: в предишни изследвания е доказано, че той има както положителни, така и отрицателни ефекти - от потенциална защита срещу деменция до увеличаване на риска от диабет.

"По-доброто разбиране на начина, по който кофеинът променя основния механизъм на ученето и паметта, както и потенциалното му въздействие върху клиничните ефекти на rTMS, заслужава допълнително внимание", пишат изследователите.

Изследването е публикувано във Frontiers in Psychiatry.

Източник: Obekti.bg

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Дълбочината на Дунав при Козлодуй е малко над 2 метра
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Изтощението не е първият признак за бърнаут
Шефът на RyanAir определя новата гранична система на ЕС за „глупост“, възможна само в Европа
Европа е изправена пред недостиг на ракети носители до 2030 г., предупреждава шефът на космическата агенция
След смъртта на баща си: Меси спира изявите си с „Интер Маями“ за неопределено време
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Зеленски: Готови сме за преговори във всякакви формати и очакваме Уиткоф и Къшнър да бъдат активни
Кувейт обсъжда с други държави от Персийския залив изграждането на петролопровод, който да заобиколи Ормузкия проток
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Нов център за лични документи отваря врати в София
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка