Може ли Луната да се превърне в огромна електроцентрала?

Търсенето на енергия на Земята непрекъснато нараства. Един от най-необичайните, но осъществими и щадящи околната среда начини за нейното производство е използването на ресурсите на Луната.

Каква е тенденцията?

На практика в момента всички иновации в областта на енергетиката са насочени към Земята. Скоро обаче те могат да се появят и в Космоса. Луната съдържа огромни количества потенциална енергия, която може да се използва за отопление на бъдещи човешки селища в космоса и като гориво за ракети и товарни кораби. Подобни решения биха проправили пътя за постоянно обитаване на спътника на нашата планета и бъдещи експедиции из цялата Слънчева система.

Слънчеви батерии и кислород

Нещо повече, в бъдеще човечеството ще може да получава енергия и кислород директно от повърхността на Луната. Работата е там, че Луната е покрита с реголит, който съдържа вещества, полезни за изграждането на енергийни комплекси. По-специално, той съдържа трите най-важни материала за слънчеви панели: силиций, алуминий и стъкло.

Освен това повърхността на Луната получава около 13 000 TWh енергия от Слънцето всеки ден. Това е достатъчно за подсигуряването на страни като САЩ и Китай с електроенергия за една година. А използването дори на малка част от тази енергия би помогнало за отоплението и осветлението на бъдещи селища на астронавтите. Реголитът съдържа и кислород, който би могъл да се извлича на място, а не да се транспортира от Земята.

Изглед към Земята от повърхността на Луната. Снимка: Getty Images

Ядрено гориво

Луната разполага и с огромни запаси от хелий-3. Това е наименованието на изотоп, който има потенциала да бъде източник на ядрена енергия без радиоактивно излъчване или опасни отпадъци. На Земята има хелий-3, но на Луната той е много повече, тъй като е бил отлаган от потоци частици от Слънцето в продължение на милиарди години.

Миналата година китайски учени обявиха откриването на нов минерал сред пробите, събрани от Луната в рамките на мисията "Чанъе-5" през 2020 г. Той е наречен " Чангезит-(Y)". Учените са открили и хелий-3 в лунните проби. Изследователи от Масачузетския технологичен институт са успели да увеличат десетократно производството на ядрена енергия, като са използвали хелий-3 като добавка към конвенционалното гориво. Съществуват планове за възпроизвеждане на тази технология на Луната до 2050 г.

Доставка на енергия обратно на Земята

Енергията от повърхността на Луната може да се доставя и обратно на Земята. Тъй като само няколко държави могат да приземят космически апарат на повърхността на Луната, някои учени предлагат да се обмисли съвсем друга концепция, включваща изграждане на минимална инфраструктура като по-голямата част от производството и преноса на енергия да се съсредоточи в земната орбита. Слънчеви панели, монтирани на Луната биха могли да предават електроенергия на спътници в орбита около Земята. За тази цел те ще използват микровълнови лъчи, които са технологията, стояща зад радарите. Изграждането на панелите на Луната би било по-евтино, отколкото на Земята, тъй като на строителите няма да им се налага да се борят с метеорологичните явления, казват авторите на тази теория.

Източник: Real Clear Science