Постоянната светлина вреди на здравето

Политика за бисквитки

Вътрешно осветление, улично осветление, компютърни екрани, телевизори и смартфони – изкуствената светлина днес е навсякъде. Нощта отдавна не е така тъмна, пише Science Alert.

Но това удобство може да има неочаквано висока цена. Учени доказаха, че излагането на прекалено много светлина вреди на здравето на животните, тъй като нарушава естествения цикъл на редуване между светлина и тъмнина. Резултатите все още не могат да бъдат приложени към хората, но показват тревожна тенденция, която трябва да бъде изследвана.

„Нашето изследване показа, че нарушаването на цикъла на тъмнина и светлина в околната среда води до тежко влошаване на редица здравни параметри“ - казва невробиологът Йохана Майер от Университета на Лайден в Холандия.

За да изследват колко вредно може да бъде постоянното осветление, Майер и екипът ѝ държат мишки в лабораторията на непрекъсната светлина за период от 24 седмици.

Резултатите са обезпокоителни. В изследването били включени повече от 130 мишки. След почти половин година без естествена тъмнина те загубили мускулна и костна маса, показвайки преждевременни признаци на остеопороза и възпаления – от типа, който се наблюдава само в присъствието на патогени и други стресови фактори.

Може да се каже, че постоянната светлина ускорява процеса на стареене, тъй като всички тези физиологични промени са част от повишената уязвимост на организма в по-напреднала възраст. Ако може да има положителна страна, тя е, че промените не са перманентни.

„Добрата новина е, че впоследствие показахме, че тези отрицателни ефекти върху здравето са обратими, когато цикълът на светлина и тъмнина в околната среда се възстанови“ – казва Майер.

Когато учените изследвали мозъчната активност на животните по време на експеримента, те установили значително нарушение на циркадните ритми, което според тях е довело до драстичните последствия – сред което загуба на една трета от обема на костите.

Въпреки че отрицателните въздействия на постоянното осветление започват да изчезват след около две седмици на обичайна естествена светлина (и тъмнина), откритието е поредното напомняне за това колко вреден може да бъде животът, който не е съобразен с естествените дневно-нощни цикли в природата – например нощните смени или стоенето по цяла нощ пред светещия екран.

Подобен тип изследвания водят до извода, че трябва да се регулира начина, по който използваме електрическо осветление и устройства с изкуствено осветление, по същия начин, по който държим под око други дейности и субстанции, за които вече е известно, че са вредни за здравето.

„Постепенно научихме, че пушенето е вредно, или че захарта е вредна, но светлината никога не е била проблем” – казва Майер пред сп. Nature. “Светлината и тъмнината имат значение.“

.................

Още подобни четива може да намерите на сайта Obekti.bg

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"