PR&Маркетинг прогнози: Ще се наложи всички да смекчим тона

Manager News

2020 година зачеркна всякакви очаквания и прогнози. Внезапната двойна криза – здравна и икономическа, въведе спешен режим на промяна в бизнес планирането, маркетинг и комуникационните стратегии. Кои от тези промени ще се окажат необратими, какво учат и надграждат в движение всички, ангажирани в сферата на публичните комуникации и маркетинга? „Мениджър Нюз“ проследява тези тенденции с нова поредица, в която покани водещи PR експерти и маркетинг директори да представят своя анализ и прогноза с отговор на 2 въпроса:

1. Как се променя езикът на комуникацията под влиянието на COVID-кризата?

2. Кои подходи и послания в маркетинга и бранд комуникацията ще са работещи през 2021 година?

По тези въпроси разсъждава днес Пепи Димитрова, комуникационен експерт, собственик на агенция пr2.

– Как се променя езикът на комуникацията под влиянието на COVID-кризата?

– Колкото и да си въобразяваме, че умеем да разграничаваме професионалното говорене от личното, всички сме просто хора и през март изведнъж осъзнахме, че шокът е колективен. И както знаем от психологията, преди да приемем новата реалност с нейните правила и условия, беше нужно да преминем през всички етапи – отричане, гняв, приемане и интегриране, които при по-сериозен анализ откриваме и в говоренето на брандовете. Считам, че вече сме прехвърлили и фазата на приемане, така че сме по-близо до разумното, осъзнато, лишено от наивност, празни думи и страх поведение. С нашите корпоративни клиенти активно работим върху комуникационните стратегии за 2021 г. и виждаме, че акцент за всички са хората – служители, клиенти, партньори. И мисля, че това е положителна тенденция. Макар и несравнима по своите мащаб и проявления, тази криза не се различава особено от предходните такива, що се отнася до поведението на клиентите. През 2020 г. основната ценност на брандовете се оказа доверието. Отново. Ние, в агенцията, запазихме нашите дългосрочни партньори, с които работим по изграждане и поддържане на имидж, като някои дори ни възложиха допълнителни дейности. Спря работата ни по еднократни услуги или кампании. Всъщност и най-засегнатите от локдауна бизнеси, каквито са заведенията например, имаха възможност поне частично да измерят доверието, което имат, под формата на поръчки за вкъщи. За мен най-интересно беше поведението на бизнесите, които се явиха големите печеливши. Няколко компании за онлайн поръчки и доставки на храна и стоки рязко бяха затрупани с работа. Но не всеки бизнес е подготвен за бърз растеж и в такива моменти е изключително важно да се води открит, честен разговор с потребителя, в противен случай се генерира разочарование, а веднъж изпитал огорчение, клиентът трудно се завръща. Всъщност приятелският тон на общуване стана актуален и се оказа печеливш, без значение колко голям и доскоро дори високомерен, е бил един бранд. Забелязахме го и при луксозните модни марки, свикнали да посрещат купувачи в ексклузивните си лъскави бутици по главните търговски улици на световните мегаполиси. Днес те продават в онлайн магазини, наравно с мейнстрийм брандове и трябва да се справят с това да бъдат отличени по изцяло нов начин. Но, преходът вече е направен и аз лично не виждам връщане назад.

– Кои подходи и послания в маркетинга и бранд комуникацията ще са работещи през 2021 година?

– Не съм оптимист за икономиката през 2021 г. Както по време на всяка криза, фокусът на говоренето ще бъде върху устойчивост и доверие. Посланията, а и услугите, трябва да са ясни, човешки и да отговарят на нуждите на клиента. В годините на икономически възход има много инициативи, които се реализират на принципа „няма лошо от още нещо“. Но в период на свиване на пазара, и организациите, и хората търсят оптимизиране на разходи, ресурси и процеси. Затова “колкото повече, толкова повече” звучи неадекватно и по-скоро буди съмнения в правилната преценка на ситуацията. На разточителството не се гледа позитивно, обществената нагласа е за осъзнати и мотивирани действия.

Засвидетелствайки доверието си към даден бранд или институция, хората очакват в замяна компетентност. Без значение дали това е властта, от която очакват стратегия, или е готвачът от ресторанта, от който очакват вечеря. Ако посланията не отговарят на гласа, ако в него има тревожност, ако резултатът не е добър, думите нямат значение. Всъщност комуникацията проправя път и подпомага развитието на организациите, бизнеса и обществото като цяло. Сама по себе си тя няма стойност. Успехът винаги е бил производен на много труд и малко късмет, на време и среда. През изминалата година видяхме, че е възможно действащият президент на САЩ да има безспорни успехи в икономическата си политика, но да отбележи безпрецедентна загуба на изборите заради външни фактори (появата на COVID-19) и заради своите характер и публично поведение.

През 2021 г. голямата задачата на комуникационните експерти ще бъде да определят и да помогнат на партньорите си да говорят с правилния тон. The Voice of Authority ще бъде все по-труден за налучкване и личните ми очаквания са да се наложи всички да „смекчим тона“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Как да превърнем големите бизнес моменти в траен импулс на марката?