Топ професиите на дигиталното настояще и бъдеще

Топ професиите на дигиталното настояще и бъдеще

Топ професиите на дигиталното настояще и бъдеще

Процесите и промените на трудовия пазар бяха динамични и преди пандемията, която връхлетя световната икономика. Технологичният напредък и темповете на дигитализация създават нови изисквания към кадрите, които понякога дори не включват диплома за висше образование. На преден план излиза значението на практическите умения в тясно специализирани сфери.

Но пандемията изкара на показ и друго предизвикателство – дигитализирането на редица професии и задължения, които доскоро се изпълняваха на място в офис. Било то като част от корпоративната политика или с цел микромениджмънт. Световната криза от последните две години доказа, че светът може да работи „от вкъщи“ и да работи добре.

Променящата се работна среда изисква и бързо адаптиращи се професионалисти. Пандемичната обстановка принуди бизнесите да намерят начин да работят дистанционно. А сред най-адаптивните се оказаха хората с професии, които процъфтяват в дигиталното пространство. Това накара мнозина да потърсят алтернатива, да се насочат към ново образование в дигиталната сфера, и да развият умения и знания, които могат да прилагат отдалечено.

Основателят на СофтУни, Светлин Наков, отдавна е напипал пулса на бизнеса и познава нуждата му от профилирани и практически подготвени кадри. А по време на кризата, има възможност да наблюдава прекия ѝ ефект върху ИТ и дигиталните професии. Ето какво споделя той:

“Дори в условията на криза, развитието на ИТ индустрията е бурно, а значителните инвестиции, които чужди компании правят в страната ни, се увеличават. Сферата не се влияе от спадовете на БВП. Въпреки пандемията, секторът бележи ръст от 10%. Поради несигурната обстановка, все повече бизнеси търсят варианти за дигитализация. Ако някой се чуди има ли бъдеще ИТ сферата, отговорът е еднозначен – “ИТ сферата е бъдещето.”

Кризата и дигитализирането на бизнесите очертаха и най-търсените и желани дигитални професии. Именно те са в основата на бързия растеж в няколко области.

Софтуерно инженерство

Вече осем години, Софтуерният Университет дава знания и умения на едни от най-търсените кадри, а именно софтуерните разработчици. От една страна, все повече фирми и бизнеси създават вътрешни за компаниите си DEV екипи, от друга – стандартът на живот, който областта предлага на специалистите, б е без аналог и конкуренция.

Развитието на сферата се случва с бързи темпове, а бизнесът изпитва постоянен глад за добре подготвени професионалисти. Технологичният бум, който няма спирачки, ще поддържа търсенето на софтуерни разработчици актуално изключително дълго време. А добрата новина, както споделя Наков, е, че всеки с интерес към програмирането, трябва да опита:

„Често ме питат трябва ли ни математика, за да сме добри програмисти. Истината е, че помага, но не е задължителна. Познавам много хора, които не са добри по математика, но са добри програмисти. Разбира се, факт е, че олимпийски медалисти по математика и физика ще се научат да програмират по-бързо, това са полезни умения. Но не е задължително да ги притежаваш.“

UI/UX дизайн

Все по-голям процент от ежедневието ни преминава онлайн и тази тенденция няма да се обърне. Ако преди фокусът беше върху комуникацията с хората, днес можем да купуваме всичко – от дрехи до хранителни стоки, плащаме битовите си сметки онлайн и държим виртуална карта с парите си на телефона. За да бъдат успешни продуктите и услугите на онлайн предприемачите, бизнесът трябва да се увери, че може да предложи на своите клиенти и целева аудитория интуитивен интерфейс, който да способства за безпроблемно и приятно потребителско изживяване.

Тук главна роля играят UI/UX дизайнерите. Те се нуждаят от добър поглед върху нуждите на онлайн потребителите, който да съчетаят с подходящите дизайнерски умения. Те са тези, които ще създадат потребителското пътешествие от първата среща с даден продукт или услуга онлайн до реализирането на покупка. Инициативата SoftUni Creative се фокусира върху изграждането на точно такива специалисти и разбива мита, че от творчество не се изкарват пари.

„В SoftUni Creative започнах леко на шега, без особени очаквания, a накрая не исках да свършва... Вече се оглеждам за още интересни курсове и семинари, с които да надградя сегашните ми умения и знания.

Реших със сигурност, че искам да се занимавам именно с UI/UX дизайн. Преди да започна в SoftUni Creative това беше само хоби, нещо, което ми изглеждаше далечно и може би непосилно. След упорита работа, трудни и хубави моменти, се чувствам удовлетворена от себе си и постигнатото и от това, че съм избрала своя кариерен път.“ – споделя Соня Гичева след преживяването си в програмата на SoftUni Creative.

Дигитален маркетинг

Последните две години принудиха много бизнеси да се позиционират онлайн. Предвид факта, че и потребителите са онлайн, тази тенденция също няма да се обърне лесно. Това обуслови необходимостта от подготвени специалисти по дигитален маркетинг, които да помогнат на бизнесите да достигнат клиентите си в дигиталното пространство и да продължат да се развиват успешно. В отговор на нуждите на пазара и тенденцията по дигитализиране, SoftUni Digital предлага цялостна програма по дигитален маркетинг. Тя покрива всички ключови аспекти на областта и създава практически подготвени професионалисти, които се превръщат в ценни членове на маркетинговите екипи.

„След като започнах обучението си в СофтУни, основното нещо, което се промени, беше моята увереност. Бях уверен, че получавам най-добрите знания и просто трябва да ги усвоя възможно най-задълбочено. Бях уверен в себе си, че ако ме питат нещо, ще мога да отговоря. Знанията от цялостната програма на SoftUni Digital ми помогна и да намеря кариерна реализация, като започнах работа в Netpeak.“ – споделя Евгени Сандев за своя опит с програмата по дигитален маркетинг.

Ранен старт за успешна реализация

Увереността, че бизнесът се нуждае от практически подготвени кадри, особено за най-търсените професии, личи и в още една инициатива на СофтУни. През 2018 година отваря врати първата частна гимназия за дигитални и ИТ умения – СофтУни Светлина.

„Вярвам, че учим децата на това, което бизнесът иска и им даваме професия. Чувайки какво казват компаниите за наши ученици, които са били на стаж при тях, мога да кажа, че те вече имат работа.

Уверени сме, че можем да предоставим обучение с много високо качество, защото работим с експерти от индустриите.“ – споделя Светлин Наков за практическото и проектно насочено обучение в гимназията.

Програмите на СофтУни Светлина включват 30% профилирани часове, като допълнение на установения от МОН учебен план. За 11. и 12. клас, тези часове стават около 70%. А профилите в учебното заведение са съобразени именно с професиите на бъдещето, както уточнява Наков:

„От есента на 2022 предвиждаме и още три нови специалности – „Киберсигурност“, „Анимация, видео и дигитални изкуства“ и „Електронна търговия“. И съм много вдъхновен, че в новата сграда на СофтУни ще има учебен процес и ще я напълним с живот, защото покрай пандемията дълго време беше празна.“

Но защо точно тези специалности?

Киберсигурност

Необходимостта от специалисти по киберсигурност нараства в световен мащаб. Те се грижат за това личните данни да са в безопасност и потребителите да се възползват от надеждно защитена информационна среда. До преди две години, недостигът на кибер специалисти беше над 3 милиона, а проблемите с изтичане на данни стават все повече и по-разнообразни. Ранната подготовка в сферата е възможност за успешен кариерен старт в бъдеще, особено предвид видния глад за кадри.

Анимация, видео и дигитални изкуства

Киното и гейминг индустрията се развиват все по-динамично, включват все повече нови технологии и буквално създават нови светове, в които можем да се потопим и дори да крачим. Иновациите в сферата продължават с бързи темпове и изискват все по-добре подготвени специалисти, които могат да прилагат успешно новите технологии. Непрекъснатата еволюция на визуалните изкуства и направления създават чудесни перспективи за успешна реализация на всяка творческа натура.

Дигитален бизнес и електронна търговия

По подобие на дигиталния маркетинг, електронната търговия преживя катарзис през последните две години. В момента разбирането за успешен бизнес включва и неговото присъствие онлайн. Специалистите в областта се нуждаят от широк спектър от умения и знания, които да подпомогнат техния успех. А секторът идва с разнообразни възможности за развитие и реализация, обусловени от дигиталния свят, в който живеем и ще продължаваме да живеем.

Избери днес, за да успееш утре

Непредвидимите времена на пандемия накараха много от нас да потърсим сфери и професии, които ще ни позволят да бъдем по-гъвкави и адаптивни. Затова и интересът към гореспоменатите области непрекъснато расте, както от страна на начинаещи, търсещи възможност за преквалификация, така и от хора с опит, които искат да надградят знанията и уменията си.

Инициативите на СофтУни не само създават практически подготвени кадри, но и спомагат за изграждането на нови нагласи и нов начин на мислене. Подготвят хора, готови да посрещнат промените с увереност и бързо да се адаптират към тях. Вече го правят и от най-ранен етап, превръщайки учениците в специалистите, от които бизнесът има нужда. Сега и ти имаш възможност да станеш част от професионалистите на бъдещето. Готов ли си?

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ