Правилото на "изключването"
Преди да стартирам собствен бизнес прекарах повече от десетилетие, работейки за организация с нестопанска цел, която наистина обичах. Тя беше фантастична организация, която ме запозна с невероятно ментори и колеги. От тях научих много неща за практическото приложение на емоционалната интелигентност.
През годините, които прекарах там, не рядко ми се е случвало да работя извънредно. Колкото и да обичах работата си, винаги следвах стриктен график на напускане на работното място. В повечето случаи работният ми ден приключваше точно в 17:00.
След като започнах да работят за себе си обаче се случи нещо странно – работните дни започнаха да стават все по-дълги и по-дълги. Въпреки че очаквах стартирането на нов бизнес да бъде трудоемко начало, не след дълго осъзнах че поддържането и развитието на компания не е по-лесно.
След като осъзнах, че работя по-дълги часове, отколкото исках, предприех стъпки за промяна на работния ми график. Обичам да наричам тази промяна „правилото на изключването“. То се базира на основните принципи на емоционалната интелигентност, а именно способността човек да разпознава, разбира и управлява емоции.
С времето установих, че това правило ми помага да бъда по ефективен в задаването на моите приоритет, да държа работните си ангажименти в ред и да контролирам живота си. Ето как работи тя:
Как да задавате приоритети, избягвате бърнаут и заделяте повече време за себе си
Във времето, когато стартирах собствения си бизнес, бях силно повлиян от предприемачи като Марк Кюбън, който казват, че ако искате да успеете трябва да работите повече от вашите конкуренти. Ако трябва да съм честен, през годините научих много неща от Кюбън, но определено не исках да живея като него. Работата ми е приоритет, но същото важи и за моето семейство и приятели. Психичното и физическото ми здраве също.
Едно от най-големите предимства на това сам да си си шеф е, че можеш да решаваш до колко часа да работиш. След като осъзнах, че работят повече, отколкото искам, предприех стъпки за промяна. Зададох си „време за изключване“ за всеки ден, което следвах толкова стриктно, колкото часовете за важни срещи.
„Принципът на изключването“ е особено ценен за собствениците на бизнеси, но той може да бъде полезен и за всички останали.
Например, забелязвате ли, че макар да работите до по-късно и по-късно, винаги намират още работа за вършене? Или пък, че когато отделяте много време и енергия на целите, които имате в работата, забравяте за другите си приоритети, като например гореспоменатото психично и физическо здраве?
Ако тези неща важат за вас, то промяната може да бъде трудна. Това се дължи на факта, че емоциите контролират вашите навици, карайки ви да повтаряте една и съща рутина. Тук на помощ идва емоционалната интелигентност. За да излезете от този вреден цикъл, трябва да направите следното:
1. Изброете приоритетите си: Отделете време, за да запишете лист или пък в телефона си нещата, които са важни за вас и на които искате да отделяте повече време.
2. Задайте времеви лимит: Разберете на кои дейности отделяте твърде много време и поставете времева граница, която не трябва да преминавате.
3. Комуникирайте: Когато става въпрос за работа, ако някой опитва да си насрочи среща с вас след времето, което сте си задали като горна граница на работния ден, то просто кажете, че имате друг ангажимент.
В крайна сметка може да работите до по-късно и да успеете да прегледате всички имейли, които сте получили, но утре ще имате нови. Винаги ще има още нещо, което може да свършите, така че просто не позволявайте да бъдете повлечени от вълната на неспирните задължения. Може да казвате „да“ на всичко или да започнете да казвате „не“ и да си върнете контрола върху вашето време. Изборът е ваш.
…………….....
Джъстин Барисо, основател и директор на INSIGHT, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.