6 привидно безобидни фрази, които е добре да отбягвате

6 привидно безобидни фрази, които е добре да отбягвате

На всички ни се случва да казваме неща, които хората тълкуват по начин, несъответстващ на замисъла, вложен от нас. Така едни на пръв поглед безобидни фрази могат да се превърнат в източник на неприятни чувства и да ви поставят в изключително неудобна ситуация.

Тези словесни грешки често се случват, защото казваме неща, без да осъзнаваме последиците, които следват. Това изисква социална осведоменост – способността да разбираме емоциите и преживяванията на другите. Социалната осведоменост е умение, което много то нас пренебрегват, защото фокусът ни е върху това какво и как казаното от другите ни влияе, а не как те възприемат комуникацията с нас. Хората са сложни същества и няма как да бъдат разбрани, докато фокусът ни не е насочен изцяло в тяхна посока.

Добрата новина е, че nняколко прости корекции в начина на изразяване могат да подобрят значително отношенията ви с другите хора. По тази причина съществуват няколко фрази, които емоционално интелигентните хора избягват да използват. Ето някои от най-вредните:

1. „Изглеждаш изморен/а“

В умората няма нищо привлекателно – подпухване, тъмни кръгове под очите, разхвърляна коса, липса на концентрация и раздразнителност. Когато казваме на някои, че изглежда изморен, определено не му правим комплимент.

В повечето случаи обаче хората, използващи тази фраза, имат добри намерения, но просто не ги изразяват по правилния начин. Ако искате да разберете дали някой е добре или има проблем, то може просто да попитате „Наред ли е всичко?“. По този начин вие давате възможност на вашия събеседник сам да сподели с вас какво го тревожи.

2. „Много си отслабнал/а“

Това също е фраза, която на пръв поглед е добронамерена, но в действителност може да се възприеме като критика. Когато използвате тази фраза вие намеквате, че преди това човекът е бил дебел или непривлекателен.

Най-лесният начин да направите комплимент в тази насока е просто да кажете: „Изглеждаш фантастично!“. Вместо да сравнявате как даден човек е изглеждал в миналото и как изглежда сега, фокусирайте цялото си внимание върху настоящето.

3. „Ти винаги…“ или „Ти никога…“

Няма човек, който винаги прави дадено нещо, или никога не би го направил. Хората не могат да бъдат описани с подобни едностранни изказвания, така че няма смисъл да го опитвате. Тези фрази карат другите да заемат отбранителната позиция и да се абстрахират от вашето послание.

Вместо да прибягвате до такива крайности, посочете конкретното действие или тип на поведение на вашия събеседник, което смятате за проблемно. Придържайте се към фактите. Ако проблемът е в честотата на тези събития, винаги може да кажете: „Изглежда, че правиш това често“, или „Правиш това достатъчно често, за да го забележа“.

4. „Както казах преди…“

От време на време всички забравяме различни неща. Тази фраза създава впечатлението, че сте обидени от нуждата да повтаряте думите си – поведение, което няма как да остави добро впечатление у човек, който очевидно проявява интерес към казаното от вас. Използването на тази фраза демонстрира или дълбока неувереност или вяра, че сте по-добри от другите (а понякога и двете).

Вместо това просто повторете казаното и опитайте да представите посланието си по по-ясен и интересен начин.

5. „От теб зависи“ или „Каквото предпочиташ“

Макар че може наистина да сте безразлични към даден въпрос, вашето мнение очевидно е важно за човека, който ви го задава. В противен случай той просто не би ви питал.

По-добре е да кажете, че нямате конкретно мнение по въпрос и все пак да опитате да дадете някакви насоки. Когато представяте някакво мнение, дори и в крайна сметка да не избирате определена страна, това показва, че ви е грижа за човека, който задава въпроса.

6. „Поне никога не съм…“

Тази фраза е пасивно-агресивен начин да се отклони вниманието от ваша грешка чрез посочването на прегрешение от миналото на вашия събеседник, дори и това да няма нищо общо с конкретната дискусия.

Правилният подход в случая е просто да се извините и да поемете отговорност за собствените си действия. Така дискусията ще може да бъде насочен в един по-рационален и спокоен план, за да може проблемите да бъдат разрешени.

……………….

Травис Брадбeри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи